VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Måste man dränera bort grundvatten?  (läst 16489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

Måste man dränera bort grundvatten?
« skrivet: december 02, 2009, 15:44:01:01 »
Hej!

Jag håller på att planera en nedgrävdnpool för mitt nya hus. Jag har högt grundvatten. Vattnet kommer att stå ca 0,5 m över poolbotten om jag inte pumpar bort det. Jag har också svårt att bli av med vattnet, pga dåliga diken och avsaknad av kommunal dagvattenledning. Jag är hänvisad till en stor stenkista för att ta hand om husets dagvatten. Marken består av ca 1,7 m lös lera ovanpå hård morän. Huset grundläggs genom att jag gräver bort leran och ersätter den med kross som packas. Jag har hittills antagit att jag måste dränera och pumpa bort vattnet. Idag pratade jag med en säljare på PP-Poolen och han menade att man inte alls måste det. Man kan tydligen låta grundvattnet stå som det är. Någon som har erfarenhet av detta? Vad kan hända om jag inte sänker grundvattnet?

Jag har funderat på två alternativ

1. Thermopool på gjuten betongplatta.

2. PP-Pool på makadambädd.

Hur skulle ni göra?

PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #1 skrivet: december 03, 2009, 09:03:00:00 »
Om du har grundvatten så som du beskriver det så skall du definitivt ordna med dränering och pump, om inte annat så för att få poolvattnet uppvärmt till rimlig kostnad. Värmen kommer annars att gå ut till grundvattnet och poolen kyls ned. Sedan är jag av den bestämda uppfattningen att högt grundvatten kommer att luckra upp bädden under poolen och försämra denna.

Hälsningar

Utloggad BJohan

SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #2 skrivet: december 03, 2009, 12:49:28:28 »
Tack för svar! Argumentet om uppvärmningen köper jag om man har oisolerad pool. Däremot tror jag inte att bärigheten försämras om man låter bli att dränera. Moränen är stenhård och där har det gått grundvatten i tusentals år. Man kan ju också undra vad som händer med leran runt poolen. Där kanske man får sättningar om man sänker grundvattnet?

Jag är lite provocerande med denna fråga. Ibland gör alla som man brukar och ingen vet egentligen varför. Att man dränerar under hus är ju mest för att slippa fukt i grunden. Och fukt gör ju ingen skada om man har pool, undantaget träpool kanske. Åtminstone är en PP-pool och betongpool fukttåliga.

Jag funderar på att lägga in dräneringsledningar och dra dessa till en pumpgrop för att kunna sänka grunvattnet tillfälligt om man behöver tömma poolen. Med en PP-pool kan det ju finnas en risk för att den flyter upp annars. Jag kommer nog inte att låta pumpen gå och hålla undan grundvattnet för jämnan. Då kommer jag inte att bli av med vattnet och dikena kommer att svämma över.
vad tror ni om detta?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad aromata

SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #3 skrivet: december 03, 2009, 18:09:34:34 »
Jag har en murad pool med gjuten botten. Vid byggnationen låg hålet öppet under en höst och det var vatten i botten (gjöt botten sist). Fick köra en pump för att hålla undan vattnet när vi gjöt botten. Så jag tror att vi har vatten under vinterhalvåret men kanske inte under sommarhalvåret. Vi har ingen dränering men poolfirman borrade hål i väggarna vid hörnen för att ev inträngande vatten skulle kunna ta sig ut igen. Poolen är byggd 1995 och vi har aldrig haft några problem.

Utloggad BJohan

SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #4 skrivet: december 03, 2009, 19:21:00:00 »
Borrat hål? Det låter som att borra hål i en båt för att slippa ösa ur vattnet.  ;) Skämt åsido. En murad pool kanske inte är helt tät och då kanske det kan tränga in vatten bakom linern som kan vara svårt att få bort annars.
« Senast ändrad: december 03, 2009, 21:45:54:54 av BJohan »
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #5 skrivet: december 04, 2009, 09:38:32:32 »
Jag hade defenetivt drenerat bort vattnet
har du mycket vatten i marken och det blir en kall vinter så kan tjälen flytta/ göra sönder det mesta.

Den vintern som var förra året var mycket kall och jag vet på flera ställen där tjälen gick mycket långt ner och förstörde allt från murar till pooler.

// Jonas

Utloggad aromata

SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #6 skrivet: december 04, 2009, 19:06:30:30 »
Borrat hål? Det låter som att borra hål i en båt för att slippa ösa ur vattnet.  ;) Skämt åsido. En murad pool kanske inte är helt tät och då kanske det kan tränga in vatten bakom linern som kan vara svårt att få bort annars.

Ja, jag blev smått chockad när stora Hiltiborren plockades fram ... på min nyputsade poolvägg. Men jag tror att han visste vad han gjorde. Är det ingen annan som har hål i sina väggar?

Utloggad BJohan

SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #7 skrivet: december 05, 2009, 09:02:16:16 »
Jag hade defenetivt drenerat bort vattnet
har du mycket vatten i marken och det blir en kall vinter så kan tjälen flytta/ göra sönder det mesta.

Den vintern som var förra året var mycket kall och jag vet på flera ställen där tjälen gick mycket långt ner och förstörde allt från murar till pooler.

// Jonas

Jag tror inte jag har något val egentligen. Jag blir inte av med vattnet, så jag måste låta vattnet stå. Annars får jag avstå från pool. Man kan ju skydda sig mot tjälen på annat sätt, t ex lägga ett lager cellplast ca 2 m ut från poolen, några decimeter under markytan.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad rsjowa

SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #8 skrivet: december 19, 2009, 22:34:58:58 »
Bara en tanke, har du byggt huset ännu? Går det inte att höja marknivån runt poolen istället? För att på så sätt få grundvattennivån under poolbottennivån?

Jag är nog också av den åsikten att har du grundvatten runt poolväggarna så kommer det kyla ner en del + att material på sikt försvinner (även sten urholkas av vatten på lång sikt :-) )
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Måste man dränera bort grundvatten?
« Svar #9 skrivet: december 20, 2009, 21:08:13:13 »
En tanke till som spinner vidare på rsjowas kommentar. Det finns nog inte många material som isolerar riktigt bra om de ligger till 100% i vatten.

Måste du gräva ned den helt? En Thermopool nedgrävd 0,5 meter bygger inte så jättemycket på höjden.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan