VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bästa poolstommen  (läst 11559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

Bästa poolstommen
« skrivet: december 14, 2006, 15:18:26:26 »
Hej kära medlemmar,

Jag tänkte bara slänga ut en fråga här i luften för att se vad alla tycker om alla de olika poolstommar som finns där ute i pooldjungeln, trä-, plåt- (rostfri/galvad), PP- (polypropylen), PE- (polyeten), glasfiberstommar etc. Kommer alla tycka samma? Finns det poolstommar som vi inte hört talas om? Nyheter? Bra/dåligt? Som det ser ut nu så finns det ju en uppsjö med poolstommar och desto mer jag läser om alla desto mer undrar man ju. Alla har ju olika erfarenheter från sina pooler. Lufta era tankar.

Mvh

Stefan


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa poolstommen
« Svar #1 skrivet: december 14, 2006, 15:31:13:13 »
Jag skulle tro att de flesta är rätt nöjda med det val de gjort, det är i vart fall vi, vi har sv poolfabrikens rostfria och den verkar vara i gott skick så här efter några år, i vart fall så vitt man kan se.

Vi bytte lamphållare förra året och hade loss duken efter ena långsidan i samband med det, såg inte att det hade hänt något alls med plåten, som ny.
Skarvarna syns lite, men i vårt fall har det aldrig varit ett problem, på den punkten kan det dock skilja mellan olika familjer.

Vårt val gjorde vi främst med tanke på att den bör ha en lång livslängd, man vill ju inte göra om arbetet en gång till om man slipper, dessutom har jag rätt stort förtroende för att den håller att tömma även den dag det blir dags för ny liner, utan att väggarna rasar in.

Har sett ett par exempel här i byn på plywoodpooler som kapsejsat när de tömt poolen för att byta liner, de har iofs varit runt 20-25 år gamla, men ändå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
SV: Bästa poolstommen
« Svar #2 skrivet: december 14, 2006, 18:24:40:40 »
Håller med Rikard att det man är nog rättnöjd med det valet man gjort själv. En trä stomme som vi har valt har ju "endast" en livslängd på ca 40 -50 år ( å då kommer jag inte bada mer i den poolen...  ;D )
Sen att stommen skulle rasa in förstår jag inte? i vår konstruktion så har vi gjord ankar så attdet skulle förvåna mig om den rasade in. Men vad vet jag? Har ju bara haft pool i ett par månader.

Hur som helst så tror jag att man blir nöjdmed sitt val bara man bygger den nogramt så att den blir fin.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa poolstommen
« Svar #3 skrivet: december 14, 2006, 19:06:59:59 »
Hej,

Håller med om att vi nog är nöjda med våra egna val, trä, rostfritt, galv, plast, eller vad det nu är.
Ingen eller få av oss kommer att ha erfarenhet så att vi kan jämföra två alternativ. Utav kompisar med pool har jag lärt mig att trä håller typ 20-30 år, sen blir det en eller annan sättning eller annat krångel i samband med liner byte.
Vårt val styrdes mycket av möjligheten till isolering, combi-poolen eller Viking poolen som vi valde har isolering inbbygt i konstruktionen. Galvad plåt känns lagom "ädelt" i marken och det blir inga problem med galvaniska strömmar som kan äta upp rostfritt åtminstone punktvis. Grundar dessa uttalanden på erfarenheter från andra områden mest bryggor och båtar. En galvad grygga typ byggnadsställning har vi haft i havet i Gbg trakten utan rost under bottennivån i 20 år, därifrån drar jag slutsasten att galvat är "good enough" i marken. Rosttfria propelleraxlar äts av av galvaniska strömmar, detta är ett kännt fenomen på båtar i "blöt" miljö vilket de flesta pooler nog utsätts för.

Det var mina tankar på området !!

:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa poolstommen
« Svar #4 skrivet: december 15, 2006, 21:03:16:16 »
För att få galvaniska strömmar, måste man inte tillföra spänning eller ström på något sätt?

I en pool finns inget som är strömförande (inte i våran i alla fall), i en båt är väl hela skrovet "jordat".

Var skulle strömmarna komma ifrån?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa poolstommen
« Svar #5 skrivet: december 16, 2006, 10:08:27:27 »
Hej,

Nu börjar isen bli tunn men jag tar chansen och hoppas man kommer ihåg lite från kemin.

Galvaniska strömmar är små strömmar som bildas när man har material med olika galvanisk potential i samma
elektrolyt (vätska eller ledande material). Detta utgör då ett galvaniskt element med anod, katod och elekrolyt
dvs ett kemiskt batteri. Ett vanligt ficklampsbatteri är om jag minns rätt kol, zink och salmiak(löst i brunsten) spänningen
mellan kol och sink i salmiak är 1,5 volt.

Uppstår ett galvaniskt element så bildas spänning/ström och behöver alltså inte tillföras.

På en båt finns diverse metalldelar under vattnet, ofta brons och rostfritt. Detta blir ett galvaniskt element.
Här uppstår galvaniska strömmar som t.ex äter av propelleraxeln. För att skydda sig mot detta sätter man offeranoder i zink
t.ex som en bricka runt propelleraxeln. Zink tar då över som anod i det galvaniska elementet och det är zinken som "försvinner" istället för propelleraxeln.

I en pool finns det i många fall brons i t.ex inlopp och rostfritt i skimmern, här bildas kanske ett galvaniskt element.
För att det skall påverka stommen så skall det då vara blött i marken utanför och det skall bildas ett galvaniskt element
mellan olika metalldelar.

Långsökt scenario kanske men flera olika firmor som naturligtvis inte sålde stommar i rostfritt
talade om dylika problem som en risk med rostfria stommar när vi shoppade runt efter en pool.

OCH som sagt isen är tunn och det är klent med syre .....

:)

Housedad/Tore
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa poolstommen
« Svar #6 skrivet: december 16, 2006, 10:14:35:35 »
Mmm, det snackas nog en hel del skit om kunkurrenterna lite varstans.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa poolstommen
« Svar #7 skrivet: december 16, 2006, 13:07:54:54 »
Jäpp så är det !!

Och som sagt galvaniska fenomen är nog ganska långsökt mao inget tungt argument för eller emot ngn stomme.

:)

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SockerConny

SV: Bästa poolstommen
« Svar #8 skrivet: december 24, 2006, 10:05:08:08 »
Hej !!

Byggde för ett par år sedan min inomhuspool (Badkaret !!) med hjälp av Kryotermblock. Dessa bygger man ju även hus med och de är ju gjorda av cellplast och därmed isolerade och fungerar som en termos. "Badkarets"  insida finns oljehärdad masonit och en liner.

I botten av "Badkaret" har jag 15 cm markisolering och med Kryotermblocken 30 cm i poolväggarna.

Uppvärmning via värmepump 10 Kw till acctank och via värmeväxlare. Laddar "Badkaret" 1 gång/vecka till c:a 30 gr. tempen sjunker till c:a 26 gr innan ny laddning.

"Badkaret" 4 X 8 meter 1,50 djup = 48 m3

Utloggad pär

SV: Bästa poolstommen
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2007, 23:24:23:23 »
Hej
 Jag vet att en pool firma här i sthlm håller på att forska i det här med galvaniska strömar i rostfria stommar.Dom kommer att sätta offeranoder på poolen. Så det är inget skämt med galvaniska strömar på rostfria stommar. Sen om det är ett problem  med galvaniska strömar i rostfri poolstomme är en annan sak

 mvh pär

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan