VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa poolstommen  (läst 11873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa poolstommen
« Svar #10 skrivet: juli 21, 2007, 00:30:01:01 »
Var skall strömmen komma ifrån?

För att få galvaniska strömmar behövs väl en hel del energi som går "igenom" eller förbi poolstommen, utan strömmar ingen galvanisk korrosion, eller?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Bästa poolstommen
« Svar #11 skrivet: juli 21, 2007, 01:32:06:06 »
Det jag kan tänka mig är att rostfritt stål kan rosta just för att det befinner sig i marken. Om syrehalten i marken är låg kan inte det skyddande kromoxilagret återbildas vid skador. Sen kan det uppstå spalltkorrosion i stålet som beror på mikroskopiska sprickor vid bockningen. Mote dessa saker hjälper inte offeranoder.

Kan det vara så att det egentligen inte är den rostfria plåten som är problemet utan man använder varmgalvad bult vid monteringen?

/Johan

Utloggad Ingvar

SV: Bästa poolstommen
« Svar #12 skrivet: juli 21, 2007, 23:18:17:17 »
Själv valde jag trästomme eftersom jag tidigt bestämde mig för att ha saltvatten i poolen. Saltvatten är känt för att gå hårt mot rostfritt, så därför har jag t.ex valt in- och utlopp i plast, även om rostfritt är snyggare. Även om poolvattnet normalt inte har direktkontakt med själva stommen, så finns ju ändå risker vid t.ex. ett läckage.

Jag minns en träkonstruktion som jag byggde på landstället i Stockholms skärgård. Det var en slags ficka i tryckat virke som jag byggde för att köra in motorbåten i. Efter ca tio år återstod allt virke i perfekt skick, men av de varmgalvade skruvarna återstod endast bruna prickar i virket, eftersom de fullständigt hade förintats av det bräckta vattnet.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad MrXs

SV: Bästa poolstommen
« Svar #13 skrivet: juli 21, 2007, 23:25:53:53 »
Få se om jag kommer ihåg rätt från skolan nu..

Galvaniska strömmar kan uppkomma mha tillmatad likström eller mellan material som har olika egenskaper dvs anod katod..

Men så vitt jag vet finns det inte likström i poolen eller material av olika egenskaper.
rostfritt, brons och koppar har exakt samma egenskap och -0.20 som EMF (Spännings differens till silver (volt))  så mellan dem uppträder inte en galvanisk ström de är alla katodiska.

På en båtmotor är det annorlunda då man har aluminum och det är den som äts upp då den är mindre ädel, dvs anodisk. tex den rostfria propeller axeln är kvar då den är katodisk eller mer ädel. Aluminium ligger på ca -0.75 EMF (Volt)


Det blir inte heller galvaniskt element mellan varmgalv och rostfritt. Typ det enda som rostfritt och brons bildar galvaniskt element ihopa med är aluminium.

Så om någon poolsäljare sagt att det blir galvaniska strömmar i en rostfri poolstommer skulle jag vilja säga att han inte har en aning om vad han snackar om då rostfritt som sagt är katod hur man än blandar..

Aluminiumpooler vore dock annorlunda ;)
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Ingvar

SV: Bästa poolstommen
« Svar #14 skrivet: juli 21, 2007, 23:51:24:24 »
Aluminium är den vanligaste jordartsmetallen. Kanske uppstår det galvaniska strömmar mellan den rostfria stommen och metaller i den omgivande jorden?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad MrXs

SV: Bästa poolstommen
« Svar #15 skrivet: juli 22, 2007, 00:41:37:37 »
Då skall det vara fukt/vatten där eller något som kan leda så om det optimala skulle inträffa så är det dock aluminiumen som blir uppäten och inte det rostfria.
Dvs intakt pool.
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad utopiazz

SV: Bästa poolstommen
« Svar #16 skrivet: juli 22, 2007, 00:56:45:45 »
Det blir inte heller galvaniskt element mellan varmgalv och rostfritt.

Läs gärna den utdraget ur en rapport från Korrosionsinstitutet SCI AB
http://www2.banverket.se/fou/resultat_beviljade.asp?status=1&lang=en&menu=no&fouid=%7B5251A331-DCB6-4959-B69F-5E65C2FA4A1A%7D

Men som jag skrev tidigare så kan det vara så att det kanske inte det rostfria som är problemet utan de andra materialen.

Sen kan det ju vara andra problem med rostfritt stål i en pool. Jag tänker då inte på stommen utan på skimmer och lampor om man har saltvattenpool. Då bör man istället för rostfritt välja plast.

/Johan

Utloggad MrXs

SV: Bästa poolstommen
« Svar #17 skrivet: juli 22, 2007, 09:24:05:05 »
Jag var nog trött igår, klart att det blir galvaniskt element mellan galv och rostfritt.
Galv är mer anodisk än aluminium så det blir ett värre element mellan rostfritt och galvade saker.


Jag satt och tänkte på förkromade saker där detta inte inträffar.


Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag