VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med teknik till en Tjälldén-pool 3x6 m  (läst 1565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooldanne

Hjälp med teknik till en Tjälldén-pool 3x6 m
« skrivet: augusti 08, 2017, 16:11:43:43 »
Hej!
Ny på forumet och tänkte dra igång med bygge av en Tjällden blockpool 3x6 m nu i höst. Målet är att få klart plattan samt väggar innan vintern sen börja med resten till våren.
Har precis fått specat på offerten allt teknik till poolen och tänkte kolla med er kunniga forumfolk om det verkar vara vettiga grejer, då jag inte kan något om detta själv =)
Har tänkt att köra saltvattenpool med en saltgenerator. Den stod tyvärr inget namn på, ska ta reda på det.

Pump: Astral Viktoria Plus
Sandfilter Cantabrick 500 top
Värmepump: Gullberg Jansson Q15 4.3 kW

Kör deras paket med alla detaljer i plast som breddavlopp och inlopp.

Verkar detta vara vettiga saker eller är det under/överdimensionerat någonstans?

Ser fram emot mitt poolbygge, drar nog igång en byggtråd när det är dags.

/Pooldanne

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp med teknik till en Tjälldén-pool 3x6 m
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2017, 18:39:48:48 »
Bra filter, bra pump, lätt att få tag i reservdelar till båda dessa om det går sönder - säljs överallt.

Jag är ingen fena på dimensionering av värmepumpar men 4.3kW känns spontant som lite snålt. G&J är ett "premium"-märke.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Hjälp med teknik till en Tjälldén-pool 3x6 m
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2017, 19:09:32:32 »
Jag tycker också att VP är för klen men det beror ju mycket på hur tidigt och/eller sent på säsongen man vill bada och såklart hur varmt man vill ha. Vi har 9,2kW till 31kubikmeter vatten, det betraktas som överdimensionerat men jag är väldigt nöjd med att vi inte tog den rekommenderade mindre storleken.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad pooldanne

SV: Hjälp med teknik till en Tjälldén-pool 3x6 m
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2017, 21:01:03:03 »
Tyckte med VP kändes i klenaste laget. Vill gärna kunna hålla 30-31 i poolen maj-sept. Ska man gå upp på X15 istället eller behöver man något steg till? (Kommer att köra med pooltak)

Utloggad TommyC

SV: Hjälp med teknik till en Tjälldén-pool 3x6 m
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2017, 07:24:05:05 »
Jag skulle inte köpa en invertervärmepump men preferenserna skiljer. Se diskussion här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13321.0

Hur sent på säsongen man vill använda poolen kommer att bero på vädret m m. I höstas testade vi att köra så länge som möjligt. Sista badet var 4:e oktober. Då var dygnsmedeltemperaturen nere på 7,4 grader och poolen höll fortfarande 31,5 grader. Jag tycker dock att det är ganska meningslöst att hålla poolen igång så sent på säsongen och vid så låg dygnsmedeltemperatur. Det är inte skönt att öppna skjutluckan på pooltaket och kliva ut i kylan och dessutom har det blivit ganska mörkt ute.

Min tumregel blir tills vidare att stänga poolen senast när dygnsmedel närmar sig 10 grader.

Kanske skulle G&J V20 passa din pool? G&J har ändrat lite i specarna. Tidigare var V20 (och W20 som vi har som inte finns längre) specad till 9,2kW vid 24°C/19°C (dry bulb/wet bulb) lufttemperatur och 27°C vattentemperatur. Nu specar dom 8,1kW vid 15°C, reletiv luftfuktighet 70% och 26°C vattentemperatur vilket nog stämmer bättre med verkligheten i vårt klimat. Flera här har V20 och verkar nöjda.

Olika sätt att specificera prestanda gör det knepigt att jämföra olika fabrikat och modeller. G&J använder nu en fransk poolvärmepumpsstandard. Listpriserna på G&J hade i alla fall tidigare en hel del prutmån.
« Senast ändrad: augusti 09, 2017, 11:44:24:24 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad pooldanne

SV: Hjälp med teknik till en Tjälldén-pool 3x6 m
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2017, 09:30:36:36 »
Tack för svar

Blir nog en V20 alt Q20.

Någon som har erfarenhet av zodiac tri 10 saltklorinator?
Tror det var en sån med i paketet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan