Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dränering av grunden under vintern  (läst 1255 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clownfish

Dränering av grunden under vintern
« skrivet: januari 12, 2021, 23:55:12:12 »
Hej!

Hur gör man under vintern; har ni dräneringspumpen i pumpbrunnen hela tiden? Köpte Kärcher Sp5m (https://www.kaercher.com/int/home-garden/pumps/submersible-pumps/sp-5-dirt-16455030.html), och i instruktionen står att vattnet ska vara mellan 5C och 35C  :-\

Frågar av två skäl. När poolen är klar och det är vinter men över nollan så vill man väl inte att poolen ska stå i vatten? Eller?
Det andra skälet är att jag just nu bara har en grop och vill börja så tidigt som möjligt i vinter. Nästa steg för mig är att få bort vattnet, gräva djupare (0.5m?) för pumpbrunn och installera pumpen i brunn på makadam för att kunna någorlunda torrlägga. Behöver göra lite mer arbete på några stenrester innan jag kan lägga i markduk och makadam. Hur gör ni? Väntar ni tills det är 5C eller kör ni pumpen så fort det är frostfritt?

/David

Poolgiganten

Utloggad Clownfish

SV: Dränering av grunden under vintern
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2021, 12:22:25:25 »
Hej alla! Förstår om folk inte är så aktiva här på vintern, så jag bumpar denna.  Snälla svara om ni har en bra dräneringsapproach på vintern.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dränering av grunden under vintern
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2021, 20:04:24:24 »
Hade jag haft möjlighet då vi byggde poolen (tid och pengar) så hade det blivit nedgrävt hela vägen tidd dagvattnet från pumpbrunnen under mark. Den står så djupt så den fryser aldrig där nere.

Men sedan har vi i dagsläget en PEM-slang som går upp ovanför marknivå och sedan är nedgrävd inte så djupt så den fryser. Dessutom går den till en vattentunna så vi kan använda vattnet för vattning. Så det går inte.

Det jag skulle vilja ha är nog en trevägsventil i mark, så man vintertid kan styra vattnet till dagvatten och dagtid till vattentunnan. Kanske i framtiden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag