Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur mycket kräm behöver jag?  (läst 2258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Talmqvist

Hur mycket kräm behöver jag?
« skrivet: januari 13, 2021, 11:52:41:41 »
Hej!
Nybliven poolägare här som har en fråga angående uppvärmning. Vi har köpt ett hus med en specialformad betongpool. Huset ligger lite utanför Stockholm. De tidigare ägarna har värmt upp poolen med elpatron vilket har lett till väldigt höga driftskostnader och vårt mål är att få ner dessa med en luftvärmepump.

Poolen rymmer ungefär 80 kubikmeter vatten. Det finns ett litet område där poolen är grund men den stora majoriteten av poolen har ett djup på 1.80m. Målsättningen är att ha en behaglig badtemperatur och kunna bada från ungefär mitten av april/början av maj till mitten av september. I dagsläget finns inget poolskydd och från vad jag har sett är kostnaden för att skaffa ett lamellskydd eller specialsytt poolskydd höga så det kommer nog inte införskaffas i år.

Frågan är hur mycket kräm vi behöver i vår pump för att klara av att värma poolen. Skulle till exempel den här räcka: https://outl1.se/poolvarmepump-19kw-inverter-wifi eller kommer det krävas högre effekt? Om någon har rekommendationer på bra luftvärmepump mottages det också gärna.

Väldigt tacksam för om någon har möjlighet att ta sig tid och svara  :)

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket kräm behöver jag?
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2021, 01:10:49:49 »
Det beror på hur mycket förluster du har. Hur stor är befintlig elpatron?

Här är en av många trådar som behandlar energiåtgång vid uppvärmning.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8160.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur mycket kräm behöver jag?
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2021, 07:41:24:24 »
Att värma en pool som inte täcks på nätterna är nästan omöjligt, värmeutstrålningen mot rymden är grym, dessutom slukar avdunstningen stora mängd energi, det är mycket svårt att beräkna förlusterna då de beror på en stor mängd olika parametrar, allt från värmeledning i marken till lufttemperatur, vattentemperatur, luftfuktighet, värmeutstrålning och avdunstning - min gissning är att de med den värmepump du länkar till kan få upp temperaturen några grader högre (3-5 grader?) än om du körde helt utan värme, så länge du inte täcker poolen.

Innan du beställer nåt på Outl1 så kanske du bör kolla upp deras reklamationshantering och bedömningar på olika recensionssajter.
Fundera också på om du skall köpa en enfas värmepump med så pass hög effekt, den där värmepumpen drar 15.5 A när den går för fullt, och det kommer troligen din värmepump att göra 24-7 så länge du inte har en pooltäckning.

Det jag nog skulle göra om jag vore i dina kläder vore att köpa ett par stora presenningar av lättviktstyp och göra en mall av dessa och sedan beställa en måttanpassad "vanlig" pooltäckning som fäst med stroppar på poolkanten, den skulle nog spara in sina kostnader år 1, eller i vart fall inom ett par år.

Titta även på 3-fas värmepumpar om du skall upp i den där typen av effekter.
Skulle tro att Gullberg & Jansson har 3-fas maskiner i sitt sortiment.

Det finns en anledning att pooler på semesterorter sällan är uppvärmda, vattnet är "iskallt" i de poolerna även om det är 30-40 grader varmt på dagarna och aldrig går under 20-25 grader ute på nätterna - sånt leder till eftertanke...

Det du KAN åstadkomma med en uppvärmd pool ute i Sverige är väl primärt att det blir klart acceptabelt att bada lite senare på dagen, då både luftvärmen, solen och värmepumpen kan samarbeta att värma.
« Senast ändrad: januari 14, 2021, 07:44:51:51 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hur mycket kräm behöver jag?
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2021, 21:56:02:02 »
Att värma en pool som inte täcks på nätterna är nästan omöjligt, värmeutstrålningen mot rymden är grym, dessutom slukar avdunstningen stora mängd energi, det är mycket svårt att beräkna förlusterna då de beror på en stor mängd olika parametrar, allt från värmeledning i marken till lufttemperatur, vattentemperatur, luftfuktighet, värmeutstrålning och avdunstning - min gissning är att de med den värmepump du länkar till kan få upp temperaturen några grader högre (3-5 grader?) än om du körde helt utan värme, så länge du inte täcker poolen.

Innan du beställer nåt på Outl1 så kanske du bör kolla upp deras reklamationshantering och bedömningar på olika recensionssajter.
Fundera också på om du skall köpa en enfas värmepump med så pass hög effekt, den där värmepumpen drar 15.5 A när den går för fullt, och det kommer troligen din värmepump att göra 24-7 så länge du inte har en pooltäckning.

Det jag nog skulle göra om jag vore i dina kläder vore att köpa ett par stora presenningar av lättviktstyp och göra en mall av dessa och sedan beställa en måttanpassad "vanlig" pooltäckning som fäst med stroppar på poolkanten, den skulle nog spara in sina kostnader år 1, eller i vart fall inom ett par år.

Titta även på 3-fas värmepumpar om du skall upp i den där typen av effekter.
Skulle tro att Gullberg & Jansson har 3-fas maskiner i sitt sortiment.

Det finns en anledning att pooler på semesterorter sällan är uppvärmda, vattnet är "iskallt" i de poolerna även om det är 30-40 grader varmt på dagarna och aldrig går under 20-25 grader ute på nätterna - sånt leder till eftertanke...

Det du KAN åstadkomma med en uppvärmd pool ute i Sverige är väl primärt att det blir klart acceptabelt att bada lite senare på dagen, då både luftvärmen, solen och värmepumpen kan samarbeta att värma.
Hej,
Brukar sällan ge beröm till inlägg.

Detta inlägg är mycket bra från Rickard. Har rätt i allt.
Ord, språk och fakta.

Bra Rickard!

Roger

Utloggad Erica

SV: Hur mycket kräm behöver jag?
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2021, 22:29:34:34 »
Allt beror på läget. Vi bor i södra Sverige, här krävs mindre, Rickard längst uppe i norr och det gör jätteskillnad. Väldigt mycket hänger ju för en oövertäckt pool hur den ligger till vindmässigt - avdunstningen som oftast är en värre energitjuv än strålningsvärmen, beror mycket starkt på vinden. När vi bodde i USA körde vi en pool med ca 100 m3 volym, i ett betydligt varmare klimat, där den kallast månaden låg på (dygnsmedel) ca 12 grader. Med en naturgaseldad värmare på 150.000 BTU/h vilket motsvarar ca 44 kW, gick det att få upp poolen till ca 30 grader även vid vår årliga nyårsparty - det blev en tradition att alla skulle hoppa i poolen vid midnatt... . Annars värmde vi den inte de kallaste månaderna - det blev helt enkelt för dyrt. Din pool borde nog i värme vara som vår pool då gjorde, vår hade visserligen större volym,  men hade en djupdel och då ökar ju volymen mer för samma yta - ytan betyder mer än volymen för värmebehovet. Men om vi räknar väldigt grovt så skulle då 19 kW ge en temperaturhöjning på ca 7.5 grader, oövertäckt pool. Efter att ha sett hur mycket det gick åt för den värmningen första året så täckte vi över poolen nästa år och då sjönk energiförbrukningen till ca 1/3 och det gick mycket lättare att komma upp till rätt temperatur. Vill du ha vettig badtemperatur även vid förlängd sommarsäsong och inte vill täcka poolen så är nog 19 kW pump för klent.

Nu kan man inte jämföra effekt för en värmepump och en gasvärmare rakt av. Värmepumpen uteffekt är angiven vid optimala arbetsförhållande, medans gasvärmaren ger sin effekt hela tiden, ganska oberoende av omgivningstemperatur m.m. Så du får säkert en lägre temperaturhöjning med den pumpen - du bör nog fundera på övertäckning om du inte vill köpa en större värmepump. Och precis som Rickard skulle jag ju rekommendera en trefas pump om du verkligen vill ha så hög effekt. Mera driftsäkert och mycket måttligare vad det gäller elanslutning. I de flesta områden tillåter inte nätbolagen anslutning av stora enfaslaster i villaabonnemang. Ofta finns en gräns vid 6-9 kW INEFFEKT, vilket ju då på en värmepump motsvarar kanske 4 gånger så hög effekt ut.

Läget betyder som sagt mycket. Vår USA-pool låg välskyddad för vind. Hade vi fått blåst över den hade nog förbrukningen ökat en hel del.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hur mycket kräm behöver jag?
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2021, 23:25:12:12 »
Hej,

Det har ingen betydelse av var vi bor angående Rickards resonemang. Angående USA är vi mycket långt från detta land.
Går inte att jämföra. Släpp USA. Vi är i Sverige.
Men Rickard har fortsatt rätt i sitt resonemang.

Tråden handlade om att värma upp 80 kubikmeter vatten utan pooltäckning i Sverige.
Detta med en luftvärmepump.

Ingen i detta land har en "gasvärmare". Hur tänkte du nu? Mycket lång text för att beskriva ett annat land?


Jag kommer inte att svara vidare på detta inlägg.

Roger








Utloggad Erica

SV: Hur mycket kräm behöver jag?
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2021, 00:33:50:50 »
Som jag nämnde i svaret så är medeltemperaturen på orten i fråga under kallaste månaden ca 12 grader. Det ligger nog ganska nära den temperatur då de flesta i Sverige stänger sina pooler för vintern. Därför blir uträkningarna relativt giltiga. Hur långt USA ligger från Sverige är helt betydelselöst i sammanhanget - exemplet kunde vara varifrån i världen som helst om temperaturen ligger ungefär där jag nämnde.

Nej ingen här kör med gasvärmare men däremot finns det ju de som använder elvärmare och en sådan är ur termisk synpunkt jämförbar med en gasvärmare - du får den effekt den är dimensionerad för att avger den effekten kontinuerligt oberoende av omgivningstemperaturen. Detta till skillnad från värmepumpar, vars uteffekt varierar starkt med lufttemperaturen, eller solvärme, där solstrålningens intensitet bestämmer vad du får.

Visst påverkar det åtskilligt var vi bor avseende effektbehovet. I norra Sverige lär utstrålningen från ytan nå större värden än i sydsverige, större temperaturgradienter helt enkelt. Avdunstningen bestäms ju sedan av temperaturskillnaden mellan luften och vattnet. Om du vill ha samma längd på din poolsäsong kommer det givetvis att krävas en större värmare i norra Sverige än i söder. När man köper en värmare får man givetvis ta hänsyn till detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur mycket kräm behöver jag?
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2021, 08:08:38:38 »
Nu vet jag inte säkert, men jag tror att värmeutstrålningen är samma oavsett var man bor.
Jag sysselsatte mig för ett par år sedan med att mäta temperaturen mot himlen en sen kväll för några år sedan med en IR-termometer, den visade minus 50 grader, och som sagt - jag tror att det skulle vara liknande var jag än mätte på planeten.
Detta faktum bevisas t.ex. av att man vissa tider på året kan se hur det bildas frost på biltak och bilrutor trots att temperaturen i luften aldrig gått under 0 grader, bilens bottenplatta avskärmar jordens värmeutstrålning mot rymden, vilket gör att det bildas is/frost på delar av bilen som i större utsträckning exponeras mot rymden.

Jag har dessutom en natt registrerat 0 grader på mina utetemperaturgivare och hela -12 grader på en av givarna uppe på taket (Solfångartemperaturgivare) så skillnaderna kan vara stora om värmeutstrålningen från marken avskärmas.

Samma fenomen utsätts en pool för, om den inte är täckt på natten som kyls den av rejält p.g.a. värmeutstrålningen.
Tyvärr är jag får dåligt insatt i det matematiska och termofysik för att kunna ange avkylningseffekten på en pool med den yta vi talar om här, men den borde vara avsevärd.
En tät och torr pooltäckning garanterar i alla fall att man slipper den värmeförlust som avdunstningen orsakar, och den är nog ungefär lika stor som värmeutstrålningen, kanske t.o.m större  <dontkn>

Erica har rätt i sina principiella resonemang, och hennes erfarenheter av temperaturhöjningen med en viss tillförd effekt borde kunna ha skaplig bäring i denna specifika fråga, så kanske kan du höja temperaturen lite mer än de 5 grader jag gissade på tidigare, speciellt om vädret är bra, och lite senare på dagen.

Med vår pooltäckning så ger 25 kWh/dygn värmepumpsvärme (ca 100 kWh/dygn bruttoeffekt) en temperaturhöjning på ca 15 grader jämfört med medeltemperaturen i luften under sommaren, så att man skulle kunna åstadkomma ca hälften av detta utan täckning och med ännu mer tillförd effekt är nog inte omöjligt.
Att en värmepump med ca 20 kW effekt skulle kunna ge en temperatur på ca 7 grader högre än utetemperaturen är kanske ingen dum gissning.
Lite mindre på natten och lite mer under senare halvan av dagen.  <dontkn>

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Talmqvist

SV: Hur mycket kräm behöver jag?
« Svar #8 skrivet: februari 09, 2021, 17:27:21:21 »
Det blev lite annat att fixa med i huset så glömde bort detta lite. Tack så jättemycket Rickard och Erika för att ni tog er tid att komma med lite svar och tips!

Poolen ligger relativt skyddad från vind men i norrläge så vi kommer inte få så mycket hjälp från solen. Gissningsvis är den någon gång från 70 eller 80-talet så det är tveksamt om det ligger någon isolering under.

Målsättningen till sommaren blir nu att få till någon sorts täckning (antagligen en skräddarsydd poolduk enligt Rickards förslag) och försöka hitta en värmepump som kan hjälpa till att få upp temperaturen några extra grader utan för stora kostnader. Vi tror iaf att vi kan leva med en något lägre badtemperatur  än de 28-30 grader många verkar eftersträva men det kanske man kommer ångra i slutändan  ;D. De enda trefas pumparna jag har sett som verkar ha tillräcklig hög effekt ligger på 40-50 000 och så mycket pengar kan vi helt enkelt inte lägga.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan