VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken VP ska vi välja?  (läst 12442 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeanie

Vilken VP ska vi välja?
« skrivet: juni 25, 2009, 15:06:19:19 »

Vi gjort ett ganska spontant köp av en stor Intex rampool 7.3x 3.5 x 1.32.

Tanken var att vi skulle värma upp med solvärme men eftersom det handlar om drygt 30 kubik så börjar vi vackla. Det blir en väldig massa solvärmefångare och så lockar det att förlänga säsongen och ha varmt även när det är mulet.

Så nu funderar vi på en poolvärmepump. Men vilken ska vi välja? Gullberg och Jansson verkar ju jättebra men ligger runt 20 000 (för deras budgetvariant).

Nu är vi inne på antingen en Brilix TPH 100 (hette 09 förut om jag förstått rätt) för ca 15 - 17 000. 9.5 kW.

Eller en shott 85 som går att få för 13 500.

Undrar över skillnaderna, för- och nackdelar med dessa pumpar. Har sökt bland gamla svar och sett att det verkar vara nöjda kunder med Brilix.

Hur är det med shott 85?

Det finns också en pump som heter PP i samma prisklass. Någon som vet nåt?

Och varför lägger folk ganska många fler tusenlappar på Gullberg & Jansson, är det så mycket bättre kvalitet/livslängd/driftsäkerhet eller vad?

Kom gärna med andra synpunkter och råd ifall ni känner er manade. Vi är helt nya på det här och har en massa trådar om alltifrån markarbete till isolering på detta forum som verkar så jättebra!  :)

Väldigt tacksam för svar för vi går i beställningstider (typ imorgon)


Poolgiganten

Utloggad Masse

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Miami 6 x 3 m med solvärme + Pahlens värmepump
    • Visa profil
SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2009, 18:33:41:41 »
Hej !

Jag har precis beställt en Pahlens just för att jag tror på den högre kvaliteten. Det är ett ganska tufft klimat här i Norden och det är säkert skillnader i både materialval,
tätningar, elektronik m.m.

Sen är det säkert en del i hur man sköter och skyddar den och vad man har för vattenkvalitet som också avgör, men så är det ju alltid. Det går att repa en Ferrari också, om du förstår vad jag menar. Jag tror dock att det är skillnader, det brukar det vara när det skiljer i pris. Jämför allt annat, borrmaskiner, bilar, datorer m.m.

Bara man själv är medveten om vad man prioriterar så att man är nöjd med sitt köp.

mvh / Mats
mvh / Mats

Utloggad mdredfox8

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 150
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gött med pool!!!
    • Visa profil
SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2009, 22:46:14:14 »
Har en Brilix THP 100 och är supernöjd.
J&F Storpool 6,1x3,6.
Värmepump Brilix THP 100 (10kW) (29 grader)
Smålandsvillan "Västervik"

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2009, 14:15:31:31 »
en tanke har slagit mig när så många liknande frågor poppar upp hela tiden och speciellt efter att haft långa värma-pooldiskussioner med 3 nya poolägare dom senaste 2 veckorna....

VARFÖR ÄR DET SÅ FÅ SOM KÖR KOMBINERAD LUFT-VATTEN VP FÖR HUS O POOL????

Alla 3 som jag pratat med dessa veckor har vattenburen värme hemma, en av dom hade redan en VP, en annan har funderat på att skaffa till hösten o den 3e velade mellan bergvärme o luft-vatten.

men ALLA 3 hade gått o köpt en separat VP till poolen och när jag stressade varför.... så kunde inge svara på varför dom inte kört kombinerat... "Jasså gååår det???" var den typiska reaktionen.

Utloggad Neo

SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2009, 14:36:30:30 »
Jag kör en Brilix och är hur nöjd som helst med både produkt och service.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2009, 16:08:54:54 »
en tanke har slagit mig när så många liknande frågor poppar upp hela tiden och speciellt efter att haft långa värma-pooldiskussioner med 3 nya poolägare dom senaste 2 veckorna....

VARFÖR ÄR DET SÅ FÅ SOM KÖR KOMBINERAD LUFT-VATTEN VP FÖR HUS O POOL????

Alla 3 som jag pratat med dessa veckor har vattenburen värme hemma, en av dom hade redan en VP, en annan har funderat på att skaffa till hösten o den 3e velade mellan bergvärme o luft-vatten.

men ALLA 3 hade gått o köpt en separat VP till poolen och när jag stressade varför.... så kunde inge svara på varför dom inte kört kombinerat... "Jasså gååår det???" var den typiska reaktionen.
Slår ett slag för bergvärme om man har möjligheten och ändå står inför byte av värmekälla - tror inte det kan bli bättre och planerar man in för pool så är det 28-30 gradigt poolvatten som gäller!  O0
I mitt fall med bergvärme och vattenburen värme kombinerat - april tom. oktober!  O0 Miljövänligt också!
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3262.msg24604#msg24604
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2009, 18:03:03:03 »
Citera
Slår ett slag för bergvärme om man har möjligheten och ändå står inför byte av värmekälla - tror inte det kan bli bättre och planerar man in för pool så är det 28-30 gradigt poolvatten som gäller!  O0
I mitt fall med bergvärme och vattenburen värme kombinerat - april tom. oktober!  O0 Miljövänligt också!
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3262.msg24604#msg24604
Mvh. "Poolbadaren"

Vilken typ av värmekälla är ointressant, ofta är det ju svårt att räkna hem bergvärme men är förutsättningarna rätt och dessutom hänger på en pool så blir payoffen snabbare.
Men vi tycks vara rörande överens att man skall köra kombinerat och inte satsa på klena separata VP-enheter.


Fixade till citatet
Fia
« Senast ändrad: juni 26, 2009, 19:04:45:45 av Fia »

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2009, 00:10:00:00 »
Vilken typ av värmekälla är ointressant, ofta är det ju svårt att räkna hem bergvärme men är förutsättningarna rätt och dessutom hänger på en pool så blir payoffen snabbare.
Men vi tycks vara rörande överens att man skall köra kombinerat och inte satsa på klena separata VP-enheter.
Nja, värmekällan är inte helt ointressant men jag förstår din "point".
Bergvärmeinvestering runt 150' räknar man hem på ca. 5 år (inkl. poolstyrningen) men det är ju inte alltid det passar att lägga sig på en sådan investering om man redan har ett bra fungerande tidigare annat system till huset - då kan det ju vara en bra lösning med t.ex. en fristående VP för runt 20-25' och med bra CoP, säg 1:6, som också är en bra lösning och värmekälla som alternativ.
Men, som sagt, står man i begrepp att ändå investera i annan helhetsvärmekälla så menar jag också att det är då man skall tänka till och ta med alla framtida behov (pool etc.) i en kombinationslösning, absolut mest långsiktigt ekonomiskt!
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2009, 11:33:44:44 »
men även om du har en fungerande tiiläggslösning (sol, luft, berg, sjö etc) till husuppvärmningen så tänker många inte på att koppla detta till poolen, mao huset värms upp på vintern o poolen på sommaren.

Utloggad Jeanie

SV: Vilken VP ska vi välja?
« Svar #9 skrivet: juni 29, 2009, 14:24:43:43 »

Hej och tack för svar!

Vi har just beställt en Shott 85. Det var det fördelaktiga priset (13 500) + att vi har fått intrycket att det verkar vara en bra pump som gjorde det. Vi beställde på TS comfort där vi fått goda råd från tålmodig person som svarat på alla mina dumma frågor.

Så nu hoppas vi att den kommer fort, funkar bra och att vi snart får bada! :-)

P.S Apropå vändningen på tråden så verkar det ju vara en väldigt bra tanke att kombinera uppvärmning hus/pool. Själva har vi direktverkande el :-( men detta inköp har faktiskt fått oss att fundera i olika värmepumpsbanor. Men för oss får det bli en sak i taget.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan