VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolen LÄCKER MYCKET vatten  (läst 6567 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullemannen

Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« skrivet: maj 09, 2018, 09:29:20:20 »
Vänder mig nu till den samlade kompetensen för min fråga.
Har en 5x8 oval pool, 1,50 djup.

Problemet började förra sommaren, läcker ut cirka 1-2 cm per vecka.

Har utfört följande felsökning från höstas tills nu:

Tappade ut vatten till under inloppen.
Blåste ut allt vatten i alla rör, både till och från pool med tryckluft.
La på plåtar för vintern.
Lyfte på plåt för 2 månader sedan, allt vatten kvar, bra.
Fyllde på vatten till ovanför inloppet, väntade 1 vecka, allt vatten kvar, bra.
Fyllde på vatten till brädden/skimmern, väntade 1 vecka, allt vatten kvar, bra.
Fortfarande plåtar på för att säkerställa att det inte är avdunstning som är problemet.
Startade pumpen, den sög in vatten som den skulle, bra.
Väntade 1 vecka med pumpen igång, 2 cm mindre vatten.
Inget vatten eller vattenpölar ovan jord, inte blött runt pump, runt filter, allt tätt, inget synligt vattenläckage.

Då slangen mellan skimmer och pump var helt tömd på vatten, hade det varit möjligt för pumpen att dra in vatten om det är hål på slangen?
Hela sugningen bygger på att det byggs upp ett vakuum som sedan gör att det sugs upp vatten, så det kan väl inte vara hål där?

Har jag då rätt i mitt antagande?;
att det är hål i en slangen mellan pumpen och inlopp i poolen?

Jag kan inte dra nån annan slutsats, har jag rätt?

Om jag har rätt, finns det nån möjlighet att eftersöka var hålet/läckan finns?
för att inte behöva gräva upp för att synliggöra all slang?

Tacksam för snabbt svar
//Bullemannen



Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2018, 10:07:49:49 »
Spontant skulle jag gissa på slangens anslutning till inloppen? Det låter som att du trycker ut vatten där när pumpen är igång.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2018, 22:43:33:33 »
Första av allt, är poolen öppen 24/7 eller täcker du den när det inte badas ? Om den är öppen ständigt och du dessutom värmer vattnet kan det avdunsta rejäla mängder. 1-2 cm per vecka är fullt rimligt som avdunstning i ett sådant fall.

Din teori om vacuum och insugning av vatten låter helt otrolig. Då skulle ju vattenmängden ÖKA vid pumpdrift vilket den ju inte gör. En läcka på pumpens trycksida låter ju troligare, då ökar ju läckaget dramatiskt vid pumpdrift.

Kontrollera först om det rinner något vatten i slang till avloppet när du kör normalt filtreringsläge. Det skall det inte göra, där skall bara komma vatten vid backspolning, renspolning eller körning till avlopp. Vi hade en gång ett sådant fel, något skräp hade satt sig emellan centralventilens skivor så att vatten gick ned i avloppet. Eftersom det försvann ned i avloppet kom stora mängder att pumpas ut utan att vi såg något utläckande vatten någonstans. En rengöring av centralventilen löste problemet.

Om du skulle ha det problemet som Mattias nämner, att det läcker vid inloppet till poolen, fast på poolens utsida, så har du ett fel som kan bli mycket farligt. Om marken utanför poolen är relativt vattentät (t.ex. lera) så kan du få ut en massa vatten mellan poolen och marken. Detta ger till slut en lyftkraft som är stor nog att lyfta upp hela poolen ur hålet. När vi bodde i USA var det en familj där som råkade ut för just detta... och på morgonen flöt poolen som en båt i poolhålet där det mesta av vattnet fanns ! I deras fall fanns ett bottenavlopp kopplat till en slang som följde med upp även när poolen lyftes. På så sätt fortsatte pumpen att vräka ut vatten i spalten mellan poolen och marken. Har du dränerande mark händer inte detta, vattnet kan visserligen pumpas ut men kan inte lyftas poolen, utan då försvinner vattnet osynligt nedåt i stället.

Utloggad nyburjare

SV: Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2018, 23:24:54:54 »
Är 1-2 cm på en vecka jätte mkt läckage ???? som sagt kan vara avdunstning, kolla med en spann som du sätter på trappan om du har någon, samma nivå på vattnet i spann som i pool, kolla efter en vecka så har du svaret

Utloggad Bullemannen

SV: Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2018, 13:03:06:06 »
Tack MathiasS
Ska kolla anslutningarna, kan vara så.

Tack Erica
Poolen är igång 24/7.
Stänger jag av pumpen läcker det inte alls.

När pumpen sätts igång och slangen från skimmer till pump är tomt så borde inte pumpen kunna suga in nåt vatten om det är en läcka där, rimligen helt omöjligt?

Läcka på pumpens trycksida borde vata rimligt.

Täckplåtarna är på, ingen värme igång, så avdunstningen är i det närmaste obefintlig.

Rinnande vatten från filter till avlopp har jag inte kollat ska göra det direkt nu, skulle kunna vara problemet, HOPPAS verkligen att det är så enkelt, HOPPAS.

Tack Nybirjare för ditt svar
Ja 2 cm på en vecka är mycket vatten. Det är inte avdunstning. När pumpen INTE är igång så försvinner det inte ens en mm./vecka med täckplåtar på.

Utloggad Bullemannen

SV: Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2018, 14:26:46:46 »
Det droppar vatten i avloppet från filtret med en droppe per sekund vilket motsvarar 30 liter per vecka.
(En liter motsvarar 20 000 droppar. 604 800 droppar på en vecka motsvarar 30 liter.)

Läckaget är 500 liter per vecka.

Var tar 470 liter vatten vägen???

Felsökning fortsätter...

Har ni fler tips så är de välkomna.

Utloggad Erica

SV: Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2018, 16:22:39:39 »
Citera
Ja 2 cm på en vecka är mycket vatten. Det är inte avdunstning. När pumpen INTE är igång så försvinner det inte ens en mm./vecka med täckplåtar på.

Du kan inte jämföra de två driftsfallen. Täckt pool, ingen pump ger knappast någon avdunstning eftersom vattnet inte är i rörelse och inte heller luften, plus att eventuellt avdunstat vatten återkondenserar och droppar ned i poolen. Med öppen pool och vattnet satt i rörelse av pumpen får du en helt annan avdunstning. Temperaturen påverkar starkt också - det är temperaturdifferensen mellan poolen och luften som avgör hur stor avdunstningen blir.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2018, 16:45:00:00 »
Det droppar vatten i avloppet från filtret med en droppe per sekund vilket motsvarar 30 liter per vecka.
(En liter motsvarar 20 000 droppar. 604 800 droppar på en vecka motsvarar 30 liter.)

Läckaget är 500 liter per vecka.

Var tar 470 liter vatten vägen???

Felsökning fortsätter...

Har ni fler tips så är de välkomna.

Kan ju vara räknefel också. Dropparna kanske är större än du räknar med.
« Senast ändrad: maj 10, 2018, 23:26:11:11 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Poolen LÄCKER MYCKET vatten
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2018, 22:39:40:40 »
Ett droppläckage är förvisso väldigt svårt att uppskatta. Vi har fått ett sådant nu - det droppar vid axeltätningen på pumpen. Men jag fick nästan en chock när jag såg hur mycket vatten vi förlorat. På en vecka har poolnivån sjunkit med drygt 8 cm - trots att vi håller poolen täckt när vi inte badar. Vi har alltså förlorat ungefär 2500 liter vatten på en vecka... så detta får vi åtgärda snarast möjligt.

Som tur är har vi golv med lutning och avlopp från maskinrummet, annars hade vi ju haft en rejäl översvämning nu.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan