CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken pool är "bäst"?  (läst 13207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe e

Vilken pool är "bäst"?
« skrivet: juni 07, 2011, 10:18:08:08 »
Tjenare forum!

Alla ni erfarna poolägare och poolbyggare!

Detta är ju en hel Djungel det här med pooler!

Vad är "bäst"? Är en billig pool typ en sån runt 15-30000 lika bra bra som de som kostar 100000 och uppåt?

Vi är ute efter en pool med lite krångel, som håller Många år.. Men känner knappt någon som har pool, så det är svårt att veta säkert.

Vi har bl a tittat på pooliform.se ´s utbud. Dem är ganska dyra, men verkar samtidigt stabila. Vi har tittat på någon form av iso-block som man fyller med gjutning. På båda dessa gjuter man platta innan stommen ska upp. Men som ex vis JF eller annan pool, är de "sämre"?

Vad är sen plus och minus med "balja", stålstomme, plaststomme osv..

Super snällt om ni kan hjälpa mig med alla funderingar!

Mvh Tobbe

ps..Ber om ursäkt att jag la denna tråd tidigare, fast i "fel" forum..Den kom under "Byggtrådar" ds.

Poolgiganten

Utloggad meee69

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2011, 12:01:45:45 »
Hej Tobbe!
När vi skulle ha pool så tog det säkert 2 år innan vi bestämde oss för vad vi skulle ha
det är en djungel där ute med alla dessa pool firmor som vill sälja sin grej
vi började titta på en glasfiberbalja sedan kollade vi på poler med trä stomme och i plåt
Tillslut bestämde vi oss att bygga en egen i lekablock du kan se Sjöbopolen något jag är glad för jag gjort
men det är nog inte det snabbaste alternativet och absolut inte det billigaste
jag har inte vågat räkna ut vad prislappen kommer stanna på.
jag skulle nog ta en av de stora pool firmorna köpa ett av deras paket
bekanta till mig har valt Svenska poolfabriken och dom e super nöjda
 
så du ska nog betala lite mer för att få en pool som håller längre

Utloggad mrzimmerman

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2011, 17:11:24:24 »
Hej

Kan varmt rek pooliforms pooler dessa är kanon.

Jag har en och är jättenöjd.

Mvh

Mrzimmerman

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2011, 18:42:11:11 »
Här kan du nog få hur många olika svar som helst..."inte minst reklampelare"...:D
...bilagar nga. "startlänkar" som sen tidigare knyter an till frågan;)
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6301.msg46694#msg46694
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6472.msg47792#msg47792

hälsar "Poolbadaren"

Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2011, 20:31:59:59 »
Ja visst är det svårt att välja! Vi kollade i kataloger i över ett år innan vi började ha den minsta aning åt vilket håll vi ville. Och priset är ju inte helt betydelselöst heller.

Hade jag haft mycket pengar skulle jag solklart valt en pool med en inbjudande pooltrappa - det var lite av MIN dröm. Men nu sa plånboken att vi skulle tänka i mindre dyra banor.  

Vad jag vill komma till är att några bra frågor att ställa sig är:
Vad drömmer vi om?
Vad har vi råd med?
Vad passar på vår tomt?

När vi funderat klart över de frågorna blev det naturligt med en plåtstomme med liner (Även där fanns det så många val att man blev snurrig). Ett kalasbra alternativ för oss som känns väldigt mycket pool för en överkommlig summa om du frågar mig.

Lycka till i pool-djungeln med alla val! Men det bästa är att det säkert blir underbart vilken variant ni slutligen väljer!  8)


Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad TeeOne

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2011, 00:52:54:54 »
En pool är inte något man ångrar!
Problemet med att ge råd är väl att man inte har så många olika genom livet, och hinner man ha flera så hinner man inte se åldrandets effekter...

Den vi lägger nu är i en fastighet vi efter flera års ägande inte kan tänka oss att vi någonsin släpper ifrån oss frivilligt. Och pool vet vi att vi verkligen uppskattar. Därför, och eftersom vi kan, så låter vi det springa iväg i (anläggnings-)kostnader, med tanken att göra vår egen poolframtid enkel. Men, trästomme-liner som vi hade förut var det inget fel på (kan vara bekvämt då med snap-in fäste, för linern behöver bytas efter en sisådär tio-tolv år).

Kanske borde vi lagt thermo istället, som vi också kikade på. Men det får vi aldrig veta, utan vi kommer att vara helnöjda med vår glasfibervariant.

Alltså, ingen kan egentligen råda er så läs läs läs och läs. Forumet här, andra siter på internet och alla broschyrer ni kommer över. Gör gärna planeringen till en hobby tills det klarnar! Gör som vi gjorde första gången, ställ upp en enkel ovanmarkare så länge att öva kemi mm på och ha att njuta i tills ni är redo?


Utloggad tobbe e

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2011, 19:42:31:31 »
Verkligen snällt av er att ni vill dela med er av er erfarenhet!

Ja, vi har ju ett "hum" om hur vi vill ha det.

Men alternativen och möjligheterna är ju många många... ;)

OM man skulle mura upp sin egen pool, hur fixar man då in en trappa? Trappa är det enda vi är säkra på att Det vill vi ha! Ett steg i rätt rikting  ;D
Och dessutom kommit fram till ett brett översta trappsteg, eller kanske bara en avsats?? Ialla fall så häcken får god plats så man kan ta kall dryck  ;) O0

Och hur fixar man isf liner och allt annat som behövs till? Var beställer man allt? Reningsverk och allt det därande andra? Och hur vet man vad man behöver?

Pool
Stomme
Poolliner
ev poolduk eller någon annan form av matta som gör det " mjukt"
Reningsverk
Utlopp (heter det verkligen så?)
Vill Gärna ha lite lampor i också, 2 iaf..
Ja..Vad behövs mer?

Förlåt en vilsen poolsjäl  ::)

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2011, 20:00:45:45 »
.....Men alternativen och möjligheterna är ju många många... ;)
OM man skulle mura upp sin egen pool, hur fixar man då in en trappa? //....// .... hur vet man vad man behöver?
Pool
Stomme
Poolliner
ev poolduk eller någon annan form av matta som gör det " mjukt"
Reningsverk
Utlopp (heter det verkligen så?)
Vill Gärna ha lite lampor i också, 2 iaf..
Ja..Vad behövs mer?
Förlåt en vilsen poolsjäl  ::)

Normalt att vara vilsen inför stora beslut. Men du, har du kollat bland byggtrådarna (egen rubrik)? Där finns tusentals - nåja i varje fall hundratals - bilder och beskrivningar på olika byggen och tex en uppsjö av olika modeller av trappor osv med ingående beskrivningar. En verklig id'e och kunskapsbank. Lycka till!


http://www.poolforum.se/forum/index.php?board=22.0
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad Steffe

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #8 skrivet: juni 09, 2011, 20:21:28:28 »
Gällande trappa till murad pool så kan du antingen köpa en färdig glasfibertrappa och montera fast i den murade stommen, precis som du hade gjort utifall du hade köpt en pool med prefabricerad stomme. I detta fallet så köper du en prefabricerad liner till poolen av en poolleverantör.

Alternativ två är att du murar/platsbygger en trappa. I detta så måste linern platssvetsas vilket gör att priset på själva linern springer iväg.

Allt material kan du köpa av en poolleverantör. Det är ju i princip samma sak som att du köper ett helt poolpaket inkl. önskade tillbehör fast exkl. stomme. Du bör nog reka lite själv för att få en uppfattning om vad just du vill ha till just din pool. Jag har skrivit ned lite punkter nedan också.

 - Stomme (prefabricerad eller platsbyggd, form?)
 - Liner (färg?)
 - Bräddavlopp/Inlopp (skall du mura kanske du vill gjuta in rostfria detaljer istället för vit ABS plast)
 - Lampor
 - Reningsverk (pump) och filter + filtersand
 - Slang, rör, ventiler och kopplingar
 - Trappa
 - Poolskydd (vilken typ?)
 - Uppvärmning (vilken typ?)
 - Städprodukter
 - Kemiprodukter

Sen finns det ju en sjö av tillbehör till att välja emellan (stödrobotor, automatisk desinficering etc).

Du behöver också fundera på vilken grund du vill göra till din pool. Stenmjölsbotten eller en gjuten platta.

När det kommer till din trådfråga vilken stomme som är bäst så skulle väl jag säga att en riktigt bra gjuten stomme slår alla andra (poolerna från romarriket står fortfarande kvar). Dock så har det ju också med ekonomi att göra (en gjuten pool kostar) så frågan är väl vilken stomme som är bäst för just dig. Alla (de flesta) har en budget när det gäller sitt poolbygge. Man skall även komma ihåg att det inte bara är en initial inköpskostnad som må vara hög. Man får även räkna med att det kostar en hel del per år i uppvärmning, drift och kemi. Jag räknar med 10 kkr per år de närmsta 10 åren (överslaget per år). Detta då en pool består av många detaljer som kan gå sönder och varje detalj kostar pengar.

Skall du mura och göra allt själv eller skall du leja bort arbetet?


Utloggad sonicmon

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2011, 21:48:42:42 »
Tja vad man ska ha ? dyrt eller billigt !

Jag fick min pool igår .köpt ifrån www.pooldoktor.at i österike

3*6 meter med trappa,belysning,iso sten ,49600 med frakt

Men vist  det ska gjutas ,isoleras, armeras mm

Men jag  är rätt nöjd ,DET SKA BLI POOOOOL NU
 :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag