CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken pool är "bäst"?  (läst 13228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fiskarn

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2011, 21:53:20:20 »
Tänkte försöka dela med mig av mina erfarenheter. Få se om ni andra tycker lika  ;)

Vi byggde pool för tre år sedan. Valet föll på en Folkpool Octavia 4,1x6,6 med poolsafe överdrag. Vi valde också saltklorinator och luftvärmepump. En stor investering, både i pengar och eget arbete. Vi köpte montering av själva poolen, men har fixat allt runt omkring själva. Men när man en varm dag kan hoppa i och bara njuta då är det definitivt mödan värt  :)

Vilket fabrikat på poolen man köper tror jag är mindre relevant. Det viktigaste är att tänka igenom hur poolområdet ska se ut och vilken typ av pool man vill ha. Dessutom är det jätteviktigt att hitta en leverantör som ställer upp, kan svara på frågor, komma med idéer och är service minded även efter leverans. Sedan kan kanske någa av våra "lärdomar" vara bra att tänka på.

Några saker är vi extra nödja med:
  • Vald storlek passar oss perfekt (2 vuxna och två tonårsbarn). Alla kan bada samtidigt utan att krocka...
  • Saltvatten i poolen är jätteskönt. Det blir bra vatten och är lätthanterat. Detta måste man tänka på innan köp eftersom alla delar inte passar i en saltvattenspool.
  • Värmepumpen funkar bra och är väldigt lätthanterad. Bra sätt att värma poolen. Hade vi haft tillgång till fjärrvärme hade vi dock valt detta (billigt pga speciell pooltaxa)
  • Vi placerade pump och filter i en friggebod ca 15 meter från poolen. Detta har fungerat jättebra. Poolpumpen låter ganska mycket, men pga placeringen störs vi inte alls. Vi valde en något kraftigare pump än standard för att klara det långa avståndet. Värmepumpen är placerad i anslutning till friggeboden varför vi inte störs av den heller.
  • Mosaikfärgad liner är snyggt  ;) Dessutom syns inte smuts lika lätt.
  • Vi köpte en bottengående poolrobot. Funkar kanon. Bara att sätta i. Har inte bottensugit poolen manuellt någon gång.

Om jag hade byggt poolen idag med den erfarenhet jag nu har hade jag gjort några ändringar. Dessa är:
  • Idag har vi ingen isolering under eller runt poolen. Om ekonomin tillät skulle jag definitivt satsa på detta. Vi har ju en säsong där marken under större delen är ganska kall. Jag tror att vi hade minskat energibehovet betydligt med en isolerad pool. Jag skulle också ha isolerat slangarna mellan poolen och friggeboden där vi har pump och filter.
  • Vi skulle också satsat på ett annat överdrag. Poolsafe fungerar bra, är ganska lätt att dra av och på, men det samlas mycket vatten när det regnar. Eftersom jag inte vill hälla ner allt i poolen och därmed förstöra vattenvärdena måste vattnet pumpas bort. Detta är tidsödande och minskar möjligheten till spontana snabbdopp. Hade vi köpt idag skulle vi valt ett överdrag typ Zabra, eller om ekonomi och konstruktion tillåtit ett "riktigt" pooltak.
  • En pooltrappa hade vi definitivt byggt. Detta saknar vi, även om vi hade varit tvungna att minska poolstorleken något för att få plats. Vi har inte ens monterat medföljande stege eftersom den funkar så dåligt. Så det är bara att häva sig ur poolen  :o

Av ovanstående är isoleringen och pooltrappan svåra att ändra så här i efterhand. Pooltäckningen är ju bara en fråga om pengar...

//Fiskarn
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #11 skrivet: juni 09, 2011, 22:03:38:38 »
Bra beskrivning. Vi håller på att bygga pool nu och vi har valt en Thermomur (Dorocell) av flera anledningar. Visst medför det en massa extra arbete, men det blr en stadig pool. Vår pool ska sticka upp från marken ca 50 cm, så det var tvunget med en stadig pool. Vi har platsmurat en trappa i hörnet, har fått den putsad perfekt idag, så nu är jag nöjd. Var lite less på mig själv för att vi inte köpte en plasttrappa när jag murade och försökte putsa själv (drygt 1,2 ton väger trappan), men efter att ha läst en massa trådar om böldpest känner jag mig ganska nöjd att vi murade en egen trappa.

Men jag ska tänka på isolering av slangarna, det var ett bra tips.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ann - a - li

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2011, 20:01:46:46 »
Hej
Det jag råder dig till är att kolla upp så att poolfirman du anlitar har f-skatt. Det gjorde inte vi och nu har vi problem med försäkringar bland annat. Ring skatteverket och fråga eller gå in på någon site på nätet och kolla upp företaget innan du bestämmer dig.

Utloggad sjabth

SV: Vilken pool är "bäst"?
« Svar #13 skrivet: juni 27, 2011, 09:27:30:30 »
Jag håller på att bygga själv. Leca med gjuten platta, etc. Budgeten kommer att spricka, hur högt man än sätter den ;-)

Det är verkligen en djungel och det kan löna sig mycket att kolla runt efter priser, också i utlandet. Om du bygger själv, så räkna med att det tar mycket tid. Ett års helger (inte varje helg, men bra många) och semester kommer jag nog att ha lagt på mitt bygge.

Snåla inte på kvaliteten på sådant som kan spara pengar. Tex en riktigt bra pooltäckning och en energisnål pump. Det tjänar du förmodligen in i minskade driftskostnader på några år.

Lycka till med byggandet!
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag