VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Några funderingar kring köp av ovanmarkspool inbyggd i tralldäck  (läst 2144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Några funderingar kring köp av ovanmarkspool inbyggd i tralldäck
« skrivet: september 05, 2019, 14:05:49:49 »
Har tänkt köpa en billigare pool och och bygga in altanen runt den. Har tänkt använda poolen juni-augusti. Har två barn 5 och 1 år gamla som antagligen kommer bada i den en del. Tänkt budget runt 25000 kr (pengar växer inte på träd här tyvärr)

- Först en allmän fundering, då vi har lite platsbrist. Vad hade ni valt, en pool med innermåtten 2,5x6m och 1,5 meter trall runtom eller en pool 3,5x7m och knappt en meter trall runt? Jag är mer inne på den mindre poolen, då den större blir "inklämd" då det finns berg och träd som begränsar ytan. Men å andra sidan kanske den mindre blir för liten för att göra nåt vettigt i. Jag ska använda den för att svalka mig i och barnen för att leka. Ingen har tänkt motionssimma.

- Jag vill ha något riktigt säkert pooltäcke på rulle som man kan dra av/på. Finns det något som är både vettigt prissatt och som är säkert? Kollade runt lite efter säkerhetstäcke på vevrulle och de kostade uppåt 20000 kr vilket är löjeväckande priser om du frågar mig. Hade gärna hittat nån lösning där man rullar av solfolie och säkerhetstäcke samtidigt. Det får gärna vara låsbart på något sätt.

- Var är lämpligast att sätta pump och filter, nära poolen eller en bit bort? Jag har möjlighet att bygga ett litet pumphus ca 10 meter bort, är det för långt? Slangen till den pool vi kollat på verkar vara 30mm tjock, det står inte något om max/min avstånd. Hade varit skönt att få bort pumpljudet från altan-ytan. Hur ska man räkna på pumpkapacitet kontra avstånd?

- Finns det någon prisvärd lösning för att kunna styra uppvärmning via solfolie? Har tänkt lägga solfolie av någon sort på garagetaket, och låta vattnet cirkulera genom denna enbart om solen skiner och det är varmt ute. Inte på natten eller när solfolien inte värmer något. Har sett några lösningar på t.ex. folkpool men de var ganska dyra.


Tack på förhand
H

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Några funderingar kring köp av ovanmarkspool inbyggd i tralldäck
« Svar #1 skrivet: september 06, 2019, 14:21:59:59 »
- Först en allmän fundering, då vi har lite platsbrist. Vad hade ni valt, en pool med innermåtten 2,5x6m och 1,5 meter trall runtom eller en pool 3,5x7m och knappt en meter trall runt? Jag är mer inne på den mindre poolen, då den större blir "inklämd" då det finns berg och träd som begränsar ytan. Men å andra sidan kanske den mindre blir för liten för att göra nåt vettigt i. Jag ska använda den för att svalka mig i och barnen för att leka. Ingen har tänkt motionssimma.

- Svårt att säga utan att ha sett hur tomten ser ut, men jag hade lätt föredragit den större! (jag har Intex 549 x 274 och är visserligen nöjd med den men visst hade den fått vara större)

- Jag vill ha något riktigt säkert pooltäcke på rulle som man kan dra av/på. Finns det något som är både vettigt prissatt och som är säkert? Kollade runt lite efter säkerhetstäcke på vevrulle och de kostade uppåt 20000 kr vilket är löjeväckande priser om du frågar mig. Hade gärna hittat nån lösning där man rullar av solfolie och säkerhetstäcke samtidigt. Det får gärna vara låsbart på något sätt.
- Allt som rör pool har som natur att vara väldigt högt prissatta. Lamelltäcke, pressening på skenor, tak etc tror är inga undantag. Tvärtom tycker jag. Här tror jag du går bet om du inte höjer din budget  (rejält)

- Finns det någon prisvärd lösning för att kunna styra uppvärmning via solfolie? Har tänkt lägga solfolie av någon sort på garagetaket, och låta vattnet cirkulera genom denna enbart om solen skiner och det är varmt ute. Inte på natten eller när solfolien inte värmer något. Har sett några lösningar på t.ex. folkpool men de var ganska dyra.

Solfolie har du liggande direkt på poolvattnet för att minska värmeförluster genom avdunsnting. Sådant skall du ha!
Solfångare som du sätter på något tak och låter vatten cirkulera är det flera som har på forumet och vissa även med någon slags styrning. Finns säkert trådar om det här.

Jag rekommenderar en värmepump, visst kostar en del men är lätt värt. Så mycket skönare att bada varmt än kallt, och dessutom bada i varmt vatten när det är kallt/dåligt väder :)

Utloggad henrik79

SV: Några funderingar kring köp av ovanmarkspool inbyggd i tralldäck
« Svar #2 skrivet: september 07, 2019, 21:02:24:24 »
Tack för alla svar!

Menade såklart solfångare hehe. Har dock övergett denna idé, samt att vi satsar på den större 3,5x7 meters poolen på ca 30m2 vatten. Kommer även att budgetera på en 9kW poolvärmepump (BRILIX XHPFDP 100 alternativt HYDRO-PRO 7)och komplettera med isolering på ytan med plastmans 500 solfolie, samt nån sorts värmeisolerande folie på sidorna, då det blåser friskt här.

Dock har det dykt upp några frågor som jag hoppas nån kan svara på. Jag har lagt hela eftermiddagen på att läsa gamla trådar här, men har inte hittat något bra svar.

1) Den pump + sandfilter + saltklorinator som kommer med poolen levererar ca 8 m2 vatten i timmen, och det är som bekant 38 mm slangkopplingar med detta system. Vi måste pga diverse anledningar (grannar, elanslutningar etc) ställa poolvärmepumpen ca 12 meter bort från poolen. Kommer denna pump att fungera alls, eller är den för klen? Vilka slangar/rör rekommenderas fram och tillbaka från värmepumpen, 38 eller 50mm? Finns någon snäll guide där det går att räkna ut detta?

2) Där vi tänkt installera poolvärmepumpen är det draget 3x10A. Dock ser jag att Brilix-pumpen helst verkar vilja ha en 13A (vilket är max med 1,5mm2 ledningsarea). Går det att lösa?


3) Nåt bra tips på vad man kan "svepa in" poolen i för att få den att hålla värmen på sidorna också? Nån sorts rymdfilt kanske?

/H


Utloggad henrik79

SV: Några funderingar kring köp av ovanmarkspool inbyggd i tralldäck
« Svar #3 skrivet: september 10, 2019, 12:28:26:26 »

1) Den pump + sandfilter + saltklorinator som kommer med poolen levererar ca 8 m2 vatten i timmen, och det är som bekant 38 mm slangkopplingar med detta system. Vi måste pga diverse anledningar (grannar, elanslutningar etc) ställa poolvärmepumpen ca 12 meter bort från poolen. Kommer denna pump att fungera alls, eller är den för klen? Vilka slangar/rör rekommenderas fram och tillbaka från värmepumpen, 38 eller 50mm? Finns någon snäll guide där det går att räkna ut detta?

2) Där vi tänkt installera poolvärmepumpen är det draget 3x10A. Dock ser jag att Brilix-pumpen helst verkar vilja ha en 13A (vilket är max med 1,5mm2 ledningsarea). Går det att lösa?


3) Nåt bra tips på vad man kan "svepa in" poolen i för att få den att hålla värmen på sidorna också? Nån sorts rymdfilt kanske?

/H

Kan svara på två av mina egna frågor:

1) Här har vi kommit fram till att det är bäst att köra 50mm till och från värmepumpen.

2) Har ej hittat något svar, ens på elektrikerforum, kan väl inte vara helt omöjligt???

3) Har hittat produkten "thermoreflex" som jag har sett nån använda på detta forum. En värmereflekterande filt, som inte är helt svindyr. Dock kommer det se skitfult med en stor låda inklädd i ugnsfolie mitt på vår fina baksida. Tur att poolen kommer att grävas ner så småningom.

I övrigt börjar projekteringen ta sig. Har fått läsa på en hel del om limstosar, unionskopplingar pvc-lim och annat obegripligt. Hade tänkt beställa poolen nu under hösten men den verkar vara slut i hela landet, finns ju knappt några återförsäljare mer än vidaxl och eurotoys och där är det slutsålt. Har även kollat några tyska sajter men slutsålt även där. Helt otippat.... hade tänkt bygga ihop lite grejor nu under hösten.

Jaja den som väntar på något gott...

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan