CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nordic hotubs Crown II Temperatur problem  (läst 6933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael.E

Nordic hotubs Crown II Temperatur problem
« skrivet: maj 03, 2014, 22:58:45:45 »
Hej...

Jag har varit hos en kund som hade ett spabad som inte ville fungera riktigt stannade vid cirkus 20 grader så stängde det av sig..

Fick hittat felet och åtgärdat detta, men ca 2 veckor efter så ringer han ingen. Då har det kommit ett annat fel.

Han ställer in det på 36C och den smyg höjer sig till 38C. Går ut och ställer ned den till 36C igen.. och samma visa nästa dag??

Några tips på vad som kan orsaka detta??

Tacksam för lite tips..

//Micke

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Nordic hotubs Crown II Temperatur problem
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2014, 11:40:03:03 »
Gissar att det sitter en liten mikroprocessor i badet och att den styr alla funktioner. Det sitter då en eller flera elektrolytkondensatorer på kretskortet med processorn och i nätdelen om den är separat. Elektrolytkondensatorer är en känd problemkomponent som har svårt att tåla kombinationen av förhöjd temperatur och rippelström över tid. Billiga kondensatorer kan ta slut redan efter några få år om de sitter där det blir varmt. Det som händer är att kapacitansen sjunker och ripplet på likspänningen ökar. För mycket rippel på spänningen till processor och annat kan få märkliga effekter. Har du tillgång till oscilloskåp så häng på det på matningen till processorn och kolla hur stabilt det är. Det allra vanligaste felet med billig elektronik är annars diverse kontaktproblem som kan ge allt från väldigt korta avbrott till totalbrott. Lite svårt att inse hur det skulle kunna lura processorn dock.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Michael.E

SV: Nordic hotubs Crown II Temperatur problem
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2014, 23:03:32:32 »
Hej Tommy..

Jag tackar för ditt svar, skall kolla över anslutningarna. Tyvärr har jag inte tillgång till ett oscilloskop för tillfället. Men tycker att jag ser Balboa styrningar på 99% av alla spabad jag har varit och felsökt samt installerat. Dessa har ju oftast fungerat klockrent. En och annan har ju hänt att dom krånglat men detta har oftast berott på yttre omständigheter...

Får nog kolla lite närmare på kontakt problem, byta kondingar etc. är ju inget jag gör till vardags men ska kolla på kortet om jag ser något som inte riktigt stämmer...

Som sagt jag tackar för ditt svar.
Återkommer när jag kollat igen..

//Micke

Utloggad TommyC

SV: Nordic hotubs Crown II Temperatur problem
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2014, 18:11:00:00 »
Hej Micke,
Jag har ju egentligen ingen aning om hur sannolika de fel jag nämnde är för just badet eller om det finns någon annan mer trolig problemkomponent. Jag kan egentligen ingenting om spabad men en del om elektronik. Förvånansvärt ofta så är det relativt billiga komponenter som orsakar problem. Ibland när elektrolyter blivit dåliga så buktar ovansidan uppåt. Det har jag sett flera gånger i bl a kraftaggregat i datorer.
/mvh Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Eberlund Service

SV: Nordic hotubs Crown II Temperatur problem
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2014, 22:53:03:03 »
Har varit med om detta på ett antal Nordic Spa. Mycket enkelt fel att åtgärda.

Högst troligen filtercyklerna som står fel. Tryck på cool (temp ner alltså) följt av Jets. Nu ska det stå F följt av en siffra. Denna siffra avger antalet filtreringstimmar per 12 timmarscykel. Denna ska stå på F2. Troligen står det spat du har på F6 el F8 el Fc vilket gör att spabadet går onödigt många timmar och pumpen värmer vattnet.

Vet att det låter för lätt för att vara sant det brukar kunderna också tycka men brukar säga till dom ringa två dagar senare om felet kvarstår och än så länge har ingen ringt. :)

Utloggad Michael.E

SV: Nordic hotubs Crown II Temperatur problem
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2014, 22:49:25:25 »
Hej igen...

Har inte hunnit att köra förbi ännu..

Jag tackar för era svar ska kolla detta när jag kommer dit ut igen..

Eberlund håller med om att det låter för bra för att vara sant... Men oftast är det ju någon liten detalj man förbisett

Återkommer med om det fungerar..

//Micke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag