VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: vilket system ska man välja?  (läst 2949 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotte i Linköping

vilket system ska man välja?
« skrivet: maj 18, 2012, 09:44:46:46 »
Kanske finns svaret i tidigare trådar, men jag har inte hittat det.

Vad ska man välja för uppvärmningssystem? Funderar på en åtta i stl 4,5x6,5 x 1,5 eller 4,6 x 7,25 x 1,5

Räcker det med solpanel? Eller ska man komplettera med en värmepump? Går det sammankoppla dessa på något sätt eller ska man bara ha det ena eller det andra?

sen en riktigt dum fråga, men jag är sjuksköterska - inte tekniker...  ;) vad är det för skillnad på en värmepump och en elvärmare?


Poolgiganten

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: vilket system ska man välja?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2012, 10:00:11:11 »
Hej Charlotte.

En värmepump är bra om man vill förlänga sin badsäsong eller om det är en kall sommar, bara höja temperaturen.
Solpanel är bra när det är sol ute, annars värmer den ju inte mycket. Kör du både och så betvivlar jag att du att du kan räkna hem kostnaden för solpanelen.

Värmepump är en maskin som tar uteluften och omvandlar den till värme med en omvandlings faktor (cop) som brukar ligga mellan 3-5. Cop faktorn innebär en teoretisk omvandling (i ca20graders utetemp) på om du stoppar in 1kw så få du ut 3. Därför är det bra att ha en med så hög cop faktor som möjligt.
Detta valet är mycket mer ekonomiskt än vad det är att ha en elpatron.
Elvärme är som en doppvärmare (eller elpatron) direktverkande el, en kw in och en kw ut.

mvh Henry

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: vilket system ska man välja?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2012, 10:10:40:40 »
Åh vilket snabbt och bra svar! Tack!

Utloggad Helene

SV: vilket system ska man välja?
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2012, 10:00:46:46 »
Kanske finns svaret i tidigare trådar, men jag har inte hittat det.

Vad ska man välja för uppvärmningssystem? Funderar på en åtta i stl 4,5x6,5 x 1,5 eller 4,6 x 7,25 x 1,5

Räcker det med solpanel? Eller ska man komplettera med en värmepump? Går det sammankoppla dessa på något sätt eller ska man bara ha det ena eller det andra?

sen en riktigt dum fråga, men jag är sjuksköterska - inte tekniker...  ;) vad är det för skillnad på en värmepump och en elvärmare?
Hej

Vi har haft solvärme två somrar och det fungerar bra när det är soligt ute  <sol>. Då kom temperaturen upp mellan 28-30 grader. Men nu har vi tagit beslutet att komplettera med en luftvärmepump och den ska vi koppla samman med solvärmen. Så då går den in och värmer när inte solen behagar att lysa  :). Mitt råd till dig är att endera komplettera båda uppvärmningssystemen men om det blir för dyrt så skulle jag, med den erfarenhet vi fått, satsat bara på värmepump. Visserligen kostar det lite att värma upp poolen med den, men jag tror nog att man får igen det i längden eftersom badsäsongen förlängs.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad Fia

SV: vilket system ska man välja?
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2012, 19:13:19:19 »
Tycker samma, börja med värmepump o sen med solvärme.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad PoolarenJocke

SV: vilket system ska man välja?
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2012, 22:11:16:16 »
Hej Charlotte!

Såg att du är från Linköping. Du bor inte i ett hus med fjärrvärme ?
Ni i Linköping har extremt lågt pris på fjärrvärmen under sommar-halv-året,

Grattis i så fall!

Mvh Jocke från Norrköping (fjärrvärme till full-pris från Eon hela året om!)

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: vilket system ska man välja?
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2012, 22:50:20:20 »
Håller med föregående talare. Har ni fjärrvärmen så självklart ska ni välja poolavtalet med Tekniska Verket. Annars så är min personliga åsikt den att solvärme som bäst endast är ett komplement till värmepumpen, vilken variant man nu än har av den.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: vilket system ska man välja?
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2012, 07:54:31:31 »
Tack för era svar! Har tyvärr inte fjärrvärme då vi valde att inte koppla på när det kom för något år sedan. Startkostnaderna var alldeles för höga.

Rubinpool har ett erbjudande nu att man får värmepump på köpet. Ev ska vi beställa därifrån och då blir det en sådan. Kanske komplettera med solfångare i efterhand. Kan man göra det?

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: vilket system ska man välja?
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2012, 09:38:55:55 »
Det går bra att koppla dit det i efterhand. Vill man så kan man sätta dit en bypasskoppling i förhand för att sen koppla solfångaren på den vid ett senare tillfälle.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan