VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: vilket system ska man välja?  (läst 2949 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotte i Linköping

vilket system ska man välja?
« skrivet: maj 18, 2012, 09:44:46:46 »
Kanske finns svaret i tidigare trådar, men jag har inte hittat det.

Vad ska man välja för uppvärmningssystem? Funderar på en åtta i stl 4,5x6,5 x 1,5 eller 4,6 x 7,25 x 1,5

Räcker det med solpanel? Eller ska man komplettera med en värmepump? Går det sammankoppla dessa på något sätt eller ska man bara ha det ena eller det andra?

sen en riktigt dum fråga, men jag är sjuksköterska - inte tekniker...  ;) vad är det för skillnad på en värmepump och en elvärmare?


Poolgiganten

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: vilket system ska man välja?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2012, 10:00:11:11 »
Hej Charlotte.

En värmepump är bra om man vill förlänga sin badsäsong eller om det är en kall sommar, bara höja temperaturen.
Solpanel är bra när det är sol ute, annars värmer den ju inte mycket. Kör du både och så betvivlar jag att du att du kan räkna hem kostnaden för solpanelen.

Värmepump är en maskin som tar uteluften och omvandlar den till värme med en omvandlings faktor (cop) som brukar ligga mellan 3-5. Cop faktorn innebär en teoretisk omvandling (i ca20graders utetemp) på om du stoppar in 1kw så få du ut 3. Därför är det bra att ha en med så hög cop faktor som möjligt.
Detta valet är mycket mer ekonomiskt än vad det är att ha en elpatron.
Elvärme är som en doppvärmare (eller elpatron) direktverkande el, en kw in och en kw ut.

mvh Henry

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: vilket system ska man välja?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2012, 10:10:40:40 »