CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tömt mitt spabad på vatten idag, kommer det frysa sönder???  (läst 26182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nillan8

Tömt mitt spabad på vatten idag, kommer det frysa sönder???
« skrivet: januari 15, 2012, 16:37:00:00 »
Hej
undrar om, vet någon vad som behövs göras vid tömning av spabad utomhus -2c och skall bli kallare samt snö därför tömt det. Men rör som ej runnits ur kan de nu frysa sönder? Har ingen instruktion alls att gå efter och var lite för snabb på att bara tömma. Tacksam för svar runt det här. Vill ej att det ska gå sönder i vinter av kyla och snö.
mvh. nillan8

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Tömt mitt spabad på vatten idag, kommer det frysa sönder???
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2012, 19:55:40:40 »
Allt kan gå sönder som har vatten i sig och det blir minusgrader.
Jag måste säga att jag inte förstår varför du tömmer det? <dontkn>

Skall du byta vatten så är det bara att fylla igen.

Har du det fyllt och igång så fryser det inte. Ha bara på locket.

Glömde säga att många använder kompressor för att blåsa ur rören men du måste nog ändå få tag i en instruktion.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tömt mitt spabad på vatten idag, kommer det frysa sönder???
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2012, 20:28:45:45 »
Det brukar finnas en bottentömningsventil, har du öppnat den så borde vattnet rinna ut.
Fast om jag skalle ställa av mitt spa skulle jag nog försöka blåsa ut vattnet ur slangarna med tryckluft eller en dammsugare som kan blåsa, samt demontera pumparna, eller dränera dem ordentligt så inte pumparna fryser sönder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Tömt mitt spabad på vatten idag, kommer det frysa sönder???
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2012, 07:11:00:00 »
Av egen erfarenhet men även enligt "experter" så är det i stort sett omöjligt att få ut allt vatten hur man än gör. Det blir alltid vatten kvar i pumpar och annat.

Som sagt, varför har du tömt det? Bästa tiden för spabad är ju när det är kallt och snö. Jag hade absolut fyllt det igen och kört igång. Om du av ekonomiska skäl vill ha det avstängt och du inte vill bada så fyll det ändå och kör på så låg temperatur du vågar utan att det fryser.

Ziggt

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Tömt mitt spabad på vatten idag, kommer det frysa sönder???
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2012, 10:42:54:54 »
Som andra skriver så är det svårt att bli av med allt vatten.
Viktigt är att få pumpar, värmare och liknande vattenfria.
Detta gör du lättast genom att lossa anslutningarna till pumpen/arna.

Tänk även på att du inte startar spabadet igen innan det har blivit helt tinat, ett tipps är att stoppa in en värmefläkt i "pumprummet" för att tina.

Utloggad Johan Poolbyggarn Ekerö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm - Åre
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Jobbar med Spa och Pool sedan 2005
    • Visa profil
    • Poolbyggarn på Ekerö
Kan bara instämma med föregående talare, jättefarligt att tömma och sedan tro att man fått ut allt vatten. Min erfarenhet, har jobbat med spa o pool sedan 2005, är att en majoritet av de frysskador vi åtgärdar härrör från bad "tömda" o lämnade över vintern.

Det är nämligen tyvärr mycket vanligt, snarare regel än undantag, att man inuti badet har ledningar som slutar i fördelare med många utgående slangar som lutar "åt fel håll" och som är pluggade i änden. Det blir ofelbart en vattensamling där i den lägsta punkten som kan spränga sönder röret när det fryser. Detta är en komplicerad och därmed dyr skada att reparera. Annars är det också rätt vanligt att anslutningar till pumpar och värmare fryser sönder, trist men ändå både lättare o billigare att reparera.

Om jag, trots att jag försöker övertyga en kund att inte tömma sitt bad, ändå får i uppdrag att "vintertömma" så gör jag enligt följande, obs att detta bör göras direkt badet tömts och då allt fortfarande är varmt:

- Tömmer ut, pumpar ut allt vatten som bara är möjligt.
- Öppnar sidorna på badet så att pumpar o övrig utrustning blir åtkomlig och lossar alla anslutningar till pumpar och värmare.
- Plocka bort filterlock/hållare, tag ur filtret.
- Använder en vattendammsugare och suger ur alla jetmunstycken, vattenfall etc. suger överallt där det går att komma åt; filterhållare, i anslutningarna till pumparna, i värmaren, kort sagt alla möjliga o omöjliga platser.
- Har jag tillgång till tryckluft? i så fall blåser jag alla ledningar och upprepar proceduren med va-sugen.

När jag gjort allt detta får kunden skriva på ett papper att detta sker på hans egen risk o att chansen finns att något ändå fryser sönder.

Om en skada ändå uppstår; vad säger ditt försäkringsbolag då? en fråga jag får lite då och då. Kort kan man säga att min erfarenhet är att de flesta bolag nekar till att ersätta skadan om badet varit avstängt och avställt/tömt då skadan uppstod. Har badet varit i drift och stannat pga elfel, haveri på styrsystem, kanske elavbrott och badet inte återstartat som det skall och du varit borta några dagar och inte uppmärksammat det hela innan det varit försent? I det fallet brukar försäkringsbolaget för det mesta ersätta skadan. 

Framför allt är det ju som någon skrev tidigare i tråden, helt enkelt underbart att bada under en stjärnklar himmel, - 10 oC och snö runt omkring :-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag