CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Träsarg till Storpool  (läst 4555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nico

Träsarg till Storpool
« skrivet: augusti 11, 2010, 08:49:27:27 »
Jag kontaktade J&F angående byte av originalsarg till en egentillverkad i trä, som flera här på forumet gjort, och fick svaret att det gick bra att byta.

Frågan är om någon har några mått för en storpool, rund 4,5 m? Varje bit bör geras 18° om jag inte tänker fel, men någon kanske har en ritning de använt sig av? Samt om någon har något riktigt bra förslag på dimension på virket sargen ska göras av? 45x120? 34x145? Erfarenheter? Positivt – negativt?

Kan jag även montera lampor som lyser ned i poolen i träsargen? Fräsa ur ett spår för kablar på undersidan så att de kommer ut under trädäcket.

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Träsarg till Storpool
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2010, 10:03:24:24 »
Här får du hjälp med matematiken
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4885.0

Om du vill fräsa in kablar och sätta nedåtriktad belysning så blir det svårare. Iaf om du vill hålla dig till elföreskrifterna.

Utloggad nico

SV: Träsarg till Storpool
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2010, 16:09:46:46 »
Härligt med excel! Tack.

Dimensioner då? Erfarenheter och tips...

Sist, hur ju sett några byggbilder här med nedåtriktad belysning i toppsargen. Är dessa byggen ej ok ur elsäkerhetssynpunkt?

Utloggad dajjes

SV: Träsarg till Storpool
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2010, 19:05:26:26 »
Du kan kolla mina bilder då jag nyss har gjort en egen träsarg

Utloggad Södergren

SV: Träsarg till Storpool
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2010, 21:20:30:30 »
Tjena!

Satte dit min träsarg för ett antal veckor sedan och nu börjar trädäcket runt om ta form....
På pappret är det 18 grader men...kanske hade jag en dålig såg eller skit bakom spakarna för det kunde variera en grad upp och ner  :)
Jag har satt 45x195 tryckt virke och försökt anpassa så att det ska få plats en "list" på insidan undersidan. Listen är till för att fästa någon form av belysning, och för att dölja kant och metallräls runt poolen(mindre snygg tycker jag). Jag har anpassat bärlinorna så att det blir 28mm (ca) kvar så att trallen kommer i jämnhöjd med sargen. Har sedan "jackat" ut typ 15 mm från spikläkten(eller vad det heter) så att trädäcket bär upp själva sargen.
Finns säkert en risk för att dessa breda dimensioner slår sig lite, men å andra sidan är ju inte bitarna så långa...vi får se..
Jag har hört (sant?) att man inte ska belasta sargen så att trycket uppifrån från poolbadare bärs upp av poolsargen, så det kan vara bra att låta trädäcket ta lite tyngd. konstrktionen kan verka pillig och onödig, men detta var det enda sättet jag kunde komma på om man som jag ville ha trall och sarg i samma höjd för att slippa "snubbelkant".
Har hört att det ska finnas led slang 12volt....borde väl nästan funka med någon typ av julljusslinga som är vattentät och skarvbar?
Känner att det hade varit skönt att slippa göra hål i liner och plåt.

hmmmm det här får jag luska vidare med när det blir dags märker jag.... ;D

Utloggad utopiazz

SV: Träsarg till Storpool
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2010, 23:09:47:47 »
Sist, hur ju sett några byggbilder här med nedåtriktad belysning i toppsargen. Är dessa byggen ej ok ur elsäkerhetssynpunkt?

Dom kan mycket väl vara säkra men uppfyller sällan föreskrifterna

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag