Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295110 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #20 skrivet: juli 19, 2010, 15:07:40:40 »
Det tar sig det tar sig...   <antman>

Grävaren tycker att vi ska lägga makadam närmast väggarna i poolgropen... för extra dränering...

Frågan är bara:  Är det OK med makadam under stödbenen?

Makadamen är slut så vi väntar i skrivandes stund på ett lass till... Det hade nog fyllt bättre om jag hade valt en grövre storlek än 8-16.  Nu ska jag få 11-16 istället... Det går väl på ett ut...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #21 skrivet: juli 19, 2010, 15:13:30:30 »
Det är väl aldrig fel med makadam (utan kanske att plantera i).
Det blir ju ett väldigt stadigt och bra underlag då du vibrerat det.
 <antman>
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #22 skrivet: juli 19, 2010, 20:04:18:18 »
Så det behöver inte vara stenmjöl under stödbenen?

Maken har tänkt slänga ner makadam "för hand" och inte padda... Så att det blir som en "makadamvall" mellan poolgropen och poolväggen...

Bra?

Nu har jag köpt en rostskyddsfärg. Den tål inte UV-ljus men det gör ju detsamma... Den kommer att "gömmas" av linern... Om rostskyddsfärgen - grundfärg - ska utsättas för UV-ljus ska den målas över.

Maken slipper måla hela poolsargen...  Han är mycket tacksam för ditt svar Nimajneb (i rostskyddstråden)   ;)


Jag försökte hitta ett T-rör idag för en spolbrunn. Trots att Bauhaus sålde dräneringsrör i storleken 82/90 så fanns det INGA t-rör att finna! Endast andra storlekar.

Är en spolbrunn en bra investering? Ett "måste"? Grävaren menar att man lika gärna kan spola från dräneringsbrunnen och runt hela vägen... Frågan är väl vilket tryck det blir i vattnet när det ska "hela vägen runt"...


Så här ser poolgropens botten ut efter dag 2.
« Senast ändrad: juli 20, 2010, 05:25:41:41 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #23 skrivet: juli 20, 2010, 05:32:00:00 »
Till helgen ska det regna rejält hos oss....   >ohno> Ska jag lägga en presenning över poolbotten för att skydda stenmjölet eller vad? Kanhända är regnet stabiliserande och sättande?

TUR att jag köpte en pump så att jag inte får en ofrivillig vattennivå i poolen!


Igår köpte jag hem ytterligare stenmassor - cirka 30 ton! Vilken tur jag hade att jag kunde få leverans samma dag!

Poolbotten består nu av cirka 25 cm makadam och drygt 10 cm stenmjöl

« Senast ändrad: juli 24, 2010, 19:44:12:12 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
Markmatta - underlagsmatta
« Svar #24 skrivet: juli 20, 2010, 05:46:55:55 »
Igår lämnade jag tillbaks den åldersbeständiga plasten och underlagsfoamen på ByggMax. Det kändes inte rätt...

På Rubinpool (köravstånd) säljer de en markmatta i tvåmetersbredder. Kvalité enligt följande:


0,6 mm tjock filtmatta som läggs under linern på poolbotten. För att få en jämn samt isolerande botten
.

Kan det vara något? En rulle om 2 x 20 meter kostar 2.400 kr.

Säljaren på Rubinpool tyckte  att mattan kan sticka ut utanför poolen... Är det genomförbart? I sådana fall ligger mattan UNDER rälsen?

Hur har ni gjort?



Kanhända är en betongmatta ändå bäst? FY vad jag är villrådig nu efter att ha suttit och läst i tre timmar här på forumet... Desto mer jag läser desto mer förvirrad blir jag...  :-\


Angående isolering. Lägger man isolering för att höja vattentemperaturen eller lägger man isolering för att undvika tjäle i marken och "tjälskott"?

Vissa verkar lägga isoleringen i poolen (= lägre baddjup) medans andra lägger isolering över hela poolgropens botten. Om man lägger isolering och betongmatta över hela gropbotten påverkar det ju inte baddjupet...

VAD göra?

Jag såg att folkpool sålde både markmatta och cellplast (om man nu även ska isolera/vaddera) poolens väggar på insidan. Tyvärr var markmattan för smal (4 meters bredd... Det blir då en skarvbit på bara 40 cm...
« Senast ändrad: juli 20, 2010, 07:17:30:30 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Jag bygger en Storpool från JF-fritid.
« Svar #25 skrivet: juli 21, 2010, 07:25:25:25 »
ÄNTLIGEN! Nu har jag bestämt mig...

Jag har nog googlat minst 7 timmar om poolisolering... den mesta av tiden på det här eminenta forumet. Nu har jag bestämt mig.

Det blir helt enkelt ingen isolering i min poolgrop! Varför?

- Jag har plenty med gratis värme.
- Poolen är ett tillfälligt projekt som jag beräknar ha i max 7 år (innan den byts ut mot en större och djupare).  
- Vi isolerade vår förra pool (en stativpool) isoleringen kostade 3000 kr och det gjorde + 2 grader på vattentemperaturen.
- Vår poolgrop är väldränerad och marken runt omkring består mestadels av sand.



Vi har två sådana här monterade på hustaket, de kommer att byggas ut med en eller två till...



Dessutom - om nu solen skulle gå i moln - har jag en luft/vattenvp på 7 kwh som är mest arbetslös under sommarmånadarna...



Då är det dags för en vända till Folkpool i Helsingborg. Där säljer de poolmatta.  Vilken lättnad det är att äntligen ha kommit till ett beslut!  >rulla<


Är det OK att poolmattan även ligger under rälsen? Det blir ju definitivt lättare att montera plåten om det inte är en massa stenmjöl i vägen...



Bilden: Igår lade vi stenar mellan den nyanlagda p-platsen och poolen... Det kändes säkrast så... ;)


I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Jag bygger en Storpool från JF-fritid.
« Svar #26 skrivet: juli 24, 2010, 07:30:56:56 »
NU har jag handlat! Det bidde ingen poolmatta... Det bidde ingen betongmatta...  Allt beroendes på att det var beställningsvaror...

Vi vill montera ihop poolen IDAG - inte på torsdag nästa vecka!

Vad bidde det då då? JO, vi köpte gräsmatta istället... 40 kvm för 245 kronor var ju SUPERbilligt... Å andra sidan kostade takräcket (för att frakta hem gräsmattan) 1.200 kr!

Det blev heller inte någon cellplast på poolsargens innerkant... Även det var beställningsvara... Barnen får klara sig utan en "vadderad pool"... Ja de lär inte klaga!


Maken har nu lagt makadam i poolgropens ytterkant. Vi har ännu inte fått ordning på pumpen som står i soptunnan... Det är nog en inställningsfråga... Än så länge måste vi starta den manuellt...

Jag funderar på att gräva ett dike i poolens bortre hörn... Ett dike som vi fyller upp med stenbumlingar - för ännu en dräneringsmöjlighet för det fall att poolen skulle strejka. Poolen står i en slänt så det är ingen risk att vattnet rinner tillbaks...

IDAG SKA VI MONTERA POOLEN!!   <antman>
« Senast ändrad: juli 24, 2010, 07:47:16:16 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Jag bygger en Storpool från JF-fritid.
« Svar #27 skrivet: juli 24, 2010, 19:36:05:05 »
En detalj som verkar vara omarbetad på min pool - jämfört med Era poolbyggen - är tryckplattan...

Den ska monteras PÅ stödbenet... Jag gillar det inte! Den sticker upp OVANFÖR spännbanden och stödbenen... Den måste ju kännas i botten när poolen är färdig!

Någon som monterat en pool med sådana här stödplattor och hur gick det?


I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #28 skrivet: juli 24, 2010, 19:42:18:18 »
Så här långt har vi kommit idag... Vi körde igång vid 11-tiden och gav upp vid 18-tiden...

Det tog nog längst tid med att mäta ut poolen... Jag vill ju ha den precis i lod med huset...

Ett TIPS för andra kommande montörer är följande:

- Innan ni påbörjar monteringen. Sortera alla medföljande skruvar och muttrar i olika burkar som ni märker upp med skruvens beteckning! Det finns en massa olika modeller och det är inte lätt att skilja dem åt i stridens hetta...

I övrigt tycker jag att monteringen har gått bra. Inga problem överhuvudtaget... Jag är som sagt dock inte nöjd med tryckplattan... Varför har de ändrat konstruktionen så att den ligger ÖVER stödbenet istället för under? Det är bara två skruvar som håller den fast mot stödbenet. Skulle dessa ge upp så är stödplattans funktion "over and out"... 
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #29 skrivet: juli 24, 2010, 21:35:20:20 »
Tryckplattans funktion är som jag har sett det för att inte stödbenen ska kunna lyfta och väl på plats så fyller ju därför inte de två skruvarna någon funktion mer än att hålla den på plats under monteringen.

När det gäller att lägga mattan under rälsen så tänk på att då kommer ju fästplattorna för rälsen ca 0,6 cm upp också vilket de inte gör på stödbenen där de är skuvade i stödbenet och således får man inte under någon matta på de ställena och därmed höjdskillnad på dessa 0,6 cm mellan kortsidan och långsidan.

Ser bra ut, kul att följa bygget :)

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag