VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 292470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2010, 17:52:06:06 »
Om du har "Paint" i din dator, klicka på "Start" knappen(den gröna längst ner till vänster), sen "Alla program" - "Tillbehör" - "Paint" - "Arkiv" - "Öppna", markera bilden och sen "Öppna" igen.
Gå sen upp till " Bild" - "Ändra storlek/Snedställ". Där det står "100%", skriv i 20. Det brukar räcka. Man minskar till 20% av ursprungs bilden.
Ändra bara där det står "Ändra storlek" och både vågrätt och lodrätt. Klicka sen på "Arkiv" och "Spara som.." döp om bilden så du vet vilken som är förminskad. Klart.

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2010, 18:03:46:46 »
Men markduk mellan jord o makadam har du väl redan planerat för.
Har man inte det så riskerar man att över tiden tappa kappilärbrytningen.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2010, 19:31:57:57 »
Men markduk mellan jord o makadam har du väl redan planerat för.
Har man inte det så riskerar man att över tiden tappa kappilärbrytningen.

Nopp... Det hade jag inte planerat för... Jag hade tänkt mig följande:

jord
makadam
fiberduk
stenmjöl
byggplast och foam

Jag frågade grävaren vad han tyckte... Han sa att det nog inte behövdes någon fiberduk under makadamen...
"-Makadamen kommer ändå att göra hål på fiberduken när den släpps ner" svarade han.

Vad har ni gjort? Fiberduk mellan jord/mark och makadam eller?


Jag har avskrivit min idé om byggplast i botten  ;) Dum idé! När jag tänker efter så skulle ju i sådana fall byggplasten försvåra dräneringen...  TUR att det stannade vid en tanke  ;)


Tack för tipset om förminskningen av bilderna Fia  :)  Det var ju lättare än att maila dem från "Windows live photo gallery". (När man mailade kunde man förminska formatet på bilden men inte annars... )


Jag lägger in lite bilder från dagens etapp här nedan. Den mjuka delen av gropen syns på den sista bilden. Den biten kommer att vara belägen under själva poolen/linern - inte under ramen. Jag skulle ju kunna lägga fiberduk precis där (cirka 4 kvm).

Den förra ägaren har verkligen begravt mycket skit på tomten. Han passade väl på då han fick gratis massor från ett motorvägsbygge i närheten... Hans devis var och är:
Det som inte går att elda upp det gräver jag ner!

Vi har idag grävt upp en järnsäng, persienner, krukor och allehanda rör... Det enda som saknas är väl egentligen en cykel... eller ett bilvrak...  ;)

Vid den förra ägarens eldplats i vår skog har vi bl.a. hittat bilbatterirester, ett paraplyskelett, pärmskelett och en massa annat järnbråte...  Vi har även hört att han gillade att elda bildäck och vattenslangar... Jag gissar på marken runt eldplatsen är blyförgiftad...  Jag kanske skulle gå dit ngon märk kväll och se om marken är självlysande...  :-\
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2010, 20:20:05:05 »
Men markduk mellan jord o makadam har du väl redan planerat för.
Har man inte det så riskerar man att över tiden tappa kappilärbrytningen.

Nopp... Det hade jag inte planerat för... Jag hade tänkt mig följande:

jord
makadam
fiberduk
stenmjöl
byggplast och foam

Jag frågade grävaren vad han tyckte... Han sa att det nog inte behövdes någon fiberduk under makadamen...
"-Makadamen kommer ändå att göra hål på fiberduken när den släpps ner" svarade han.

Vad har ni gjort? Fiberduk mellan jord/mark och makadam eller?


Vi fiberduk mellan jord o makadam annars förstör man ju en stor del av kappilärbrytningen samt riskerar att få in skit i dräneringen.

Duken håller utan problem för att hälla makadam på





Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #14 skrivet: juli 17, 2010, 20:21:48:48 »
Självklart skall fiberduken ligga under makadamen för att hindra den att blanda upp sig med och sjunka ner i "geggan". Men grävaren måste ju gräva snyggt så att han inte drar upp lös jord som lägger sig på schaktbotten. Bottnen skall vara i största mån orörd.
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Fia

SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #15 skrivet: juli 17, 2010, 20:36:02:02 »
Vi har fiberduk-makadam-fiberduk, allt enligt byggbeskrivningen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #16 skrivet: juli 17, 2010, 21:13:44:44 »
OK! Tack för svar! Vilken TUR att jag har Er!  :-*

Då ska jag pinna iväg och köpa en fiberduk till imorgon...  Söndag... Ja, det lär väl bli ByggMax igen då...

Det är inte lätt för grävaren att "gräva snyggt"... 1/3 av gropen är "orörd mark"... Resten verkar ha använts som soptipp av den förra ägaren...

Kanhända skulle jag jämna till botten med ett litet gruslager - där det är som värst - innan jag lägger fiberduk och makadam... Vad säger ni? Det kanske är bortkastat jobb?


Imorgon ska jag köra till Harald Nyborg och köpa en billig dränkbar pump. Jag vill inte att gropen ska svämma över i veckan då de har lovat regnväder (för ovanlighetens skull).

Jag tänkte mig den här billiga (för 299 kr) som jag läste i forumet att en annan poolare hade provat:




Är det verkligen OK att pumpa ut lerigt dräneringsvatten i kommunens dagvattenrör?
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #17 skrivet: juli 18, 2010, 10:24:51:51 »
Se så PERFEKT poolen kommer att ligga!

Mellan husväggen och poolkanten kommer det att vara 7,5 meter. Uterummet sticker ut dryga metern men jag kommer ändå att få gott om plats kvar till passage, spaljéstaket och trädäck.

Poolgropen är exakt lika bred som den här delen av huset - 6,5 meter. Poolen kommer att vara 4,5 meter bred.

Högst upp till vänster på den första bilden syns brunnsgropen... vattnet är redan i höjd med poolgropens nivå...  Nu ska jag köra och köpa en PUMP!
« Senast ändrad: juli 18, 2010, 10:29:32:32 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #18 skrivet: juli 18, 2010, 15:54:59:59 »
Jag tycker absolut att du skall använda en fiberduk under makadamen. Annars tränger leran in underifrån och dom dränerande egenskaperna försvinner. Fråga din grävare, i stället för att handla på byggmax. Jag köper själv av en lokal grävare och får duk på 5 meters bredd i mycket kraftigare kvalitet än den i bygghandeln och dessutom till betydligt förmånligare pris.
Svep också duk kring skarvarna i dränbrunnen så att lera inte tränger in. Snåla inte på makadamen. Den stabiliserar botten bra om underlaget är mjukt.
/Jan

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #19 skrivet: juli 18, 2010, 20:01:42:42 »
Fråga din grävare, /Jan

Hej Jan och tack för tips och synpunkter!  :)

Ni har helt rätt! Absolut att det ska vara fiberduk i botten... Jag har inte tid att leta reda på någon grävargubbe att köpa fiberduk av... Det blir byggvaruhusen så här i "sista minuten".

Min grävare tyckte faktiskt att jag INTE skulle ha fiberduk i botten... Nu ligger den där i alla fall! Imorgon kommer grävaren och lägger ut makadamen. Då ska även grävaren och min gubbe loda in dräneringsrören så att fallet blir OK.

Nu är vi färdiga för idag. Maken har jämnat ut botten med sand samt plockat bort de värsta stenarna... Nu har vi plastat in gropkanterna, lagt fiberduk i botten samt lagt ut dränröret. Nu känner i vart fall jag var min ryggrad sitter någonstans...    :'(


Idag har jag köpt en dränkbar pump. Det blev en sådan här:



Den kostade 1.100 kr. Slangen till kostade 245 kr...  Den tar 15.000 liter/timme. Den klarar smutsigt vatten samt skräp upp emot 35 mm. Attans vilket sug det var! Den tömde dräneringsgropen på nolltid!


Imorgon ska jag jaga efter ett grovt rör till brunnen. Jag har hittat ett företag som jag hoppas kan hjälpa mig. Jag ville dock pumpa bort grundvattnet redan idag. Jag uppfann därför en tillfällig brunn... Se bilden längst ner!   >rulla<

Nu funderar vi på att bara sticka ner det grövre röret i soptunnan... Där står det ju stadigt och bra. Pumpen står på en cementplatta som ligger i soptunnans botten.

I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan