VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Stora stickor från lärk trall  (läst 43415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« skrivet: juli 07, 2010, 16:10:23:23 »
Byggde ny altan i fjol i sibirisk lärk, och nu ger den massor med stickor i fötterna. Barnen har fått förbud att springa barfota efter att jag fick operera bort flera centimeter stora stickor två dar i rad  :(.

De mörka årsringarna ger ifrån sig stickor på ungefär hälften av brädorna. Andra brädor är det inga problem alls med. Har provat att slipa, men det kommer bara nya stickor. Kanske skulle prova att vända på de dåliga brädorna, men det innebär att skruva om halva altanen, och jag är inte säker på att det hjälper. Jag har inte oljat, bara skurat med såpa. Olja skulle kanske kunna hjälpa, men vi köpte ju lärk just för att slippa oljandet...


Någon som har liknande erfarenheter, eller tips om vad man kan göra?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2010, 17:17:36:36 »
Var är stickorna? vid ändträ eller mitt på plankorna?

Vi hade lärk på gamla huset och under de 7 åren vi bodde där delades endast en sticka ut, men den kom från ett ändträ (skarv), för övrigt inga problem.
Vi skurade och olja varje vår, mest för att få tillbaka den röda nyansen.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2010, 17:27:04:04 »
Vi valde bort lärk just pga stickorna.

Har dock hört att det blir mycket bättre om man ger sig på trallen med en golv eller excenterslip.

Risken för stickbildning ska viss vara störst efter en sibirisk vargavinter....

Utloggad SingingSailor

SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2010, 21:46:41:41 »
Var är stickorna? vid ändträ eller mitt på plankorna?
Stickorna är över hela brädorna  :(

Vi valde bort lärk just pga stickorna.

Har dock hört att det blir mycket bättre om man ger sig på trallen med en golv eller excenterslip.

Risken för stickbildning ska viss vara störst efter en sibirisk vargavinter....

Synd att jag inte hörde något om stickor i förväg, hade bara hört positivt om lärken.
Har provat att slipa med excenterslip och bandslip, men jag måste slipa väldigt mycket, till fullständigt ren träyta, annars flisar det sig fortfarande. Känns som att man skulle behöva köra av någon mm med hyvel, men frågan är om det inte blir likadant igen nästa år?

Vi hade en rejäl vinter.

Är det någon som har positiva erfarenheter av obehandlad lärk?
Funderar på om det är fel på min trall som ger stickor, så man kan reklamera, eller om man helt enkelt får räkna med stickor i lärk? I så fall kanske jag måste byta, barnen måste ju kunna springa på altanen!
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2010, 09:12:29:29 »
Jag blev avrådd från lärk från flera ställen just p.g.a att det ofta spricker och blir stickor. Enligt någon av försäljarna (tror det var på Hornbach) sa han att det enda sättet att "fixa" lärk när det väl börjat spricka är att byta till vanligt impregnerat...  :-\

Kvaliteten på lärk har tydligen också sänkts drastiskt under senaste åren enligt återförsäljare. Hade tydligen blivit så att det drivs upp mycket snabbare (genom gödning antar jag) så den "impregnerade" verkan lärk har naturligt inte blir lika effektiv som tidigare... Vet inte hur det ligger till med det men det var vad någon återförsäljare berättade...

Vi byggde till slut med vanligt impregnerat och får dras med den fula gröna färgen ett tag...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2010, 11:50:11:11 »
Tänk vilka skillnader det finns på material och material, det heter samma, men är inte samma!!
Vårt lärkträdäck var som sagt helt perfekt under de 7 år vi hade altanen.

Det måste röra sig om en kvalitetssänkning för att lågprisföretagen ska kunna sälja lärk!
Kom ihåg att lärk är ett mycket bra båtbyggarvirke och då duger det inte med sprickor/stickor!
En förutsättinng för att lärken ska vara rötbeständig och hård är att man bara tar kärnvirket, det kanske fuskas där med tillsammans med snabbväxande träd, det skall, som i allt kvalitetsvirke, vara tätt mellan årsringarna!
Att byte en sprucken lärkplanka mot en tryckt <hmm>, måste vara smartare att byta till en lärkplanka i rätt kvalitet!

Själv har jag precis byggt en brygga på 140m2 i tryckt virke, det spricker redan, och krymper mycket, inga stickor ännu förutom i ändträt, men det gäller väl de flesta träsorter?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Neo

SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2010, 13:19:26:26 »
Jag blev avrådd från lärk från flera ställen just p.g.a att det ofta spricker och blir stickor. Enligt någon av försäljarna (tror det var på Hornbach) sa han att det enda sättet att "fixa" lärk när det väl börjat spricka är att byta till vanligt impregnerat...  :-\

Kvaliteten på lärk har tydligen också sänkts drastiskt under senaste åren enligt återförsäljare. Hade tydligen blivit så att det drivs upp mycket snabbare (genom gödning antar jag) så den "impregnerade" verkan lärk har naturligt inte blir lika effektiv som tidigare... Vet inte hur det ligger till med det men det var vad någon återförsäljare berättade...

Vi byggde till slut med vanligt impregnerat och får dras med den fula gröna färgen ett tag...

//Anders

Vi fick samma avrådan, den lokala bygghandeln sa att dagens snabbväxande lärk egentligen inte är bättre än vanlig råplan så jag köpte brunt impat istället, har ca 125kvm så jag vill inte behöva byta ut det.

/Neo

Utloggad SingingSailor

SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2010, 08:34:40:40 »
Tack för era svar!
Det ser ju inte så ljust ut tyvärr  :(
Jag har gått från en tro att sibirisk lärk är ett mycket bra och underhållsfritt trallmaterial till att inse att det är rena lurendrejeriet! Ändå googlade jag lite innan vi valde, anlitade en snickare som gav råd och gjorde jobbet, och snickaren köpte i sin tur materialet på ett "vanligt" byggvaruhus, ej lågpriskedja. En av de första siterna man får upp när man googlar är denna: http://www.ecotimber.se/sider/SibirksLerkSE.htm  Ingenstans såg eller hörde jag något om stickor...
Man tycker man gjort tillräckligt för att välja material, men ändå gick det helt fel...

Pratade mer med byggvaruhuset igår. De har tydligen också dåliga erfarenheter av lärk. Får in flera reklamationer, någon leverantör har nu slutat med lärk pga kan inte garantera kvaliten, och en av deras anställda hade lagt lärk för några år sedan men varit så besviken på det så han bytte till tryckt istället...

För stunden har jag löst problemet genom att slipa av alla dåliga brädor, dvs ca hälften. Tog mig nästan två dar med band- och excenterslip. Och ja, det går att slipa bort det, men på en del brädor måste man slipa från båda håll och med fint papper för att inte fibrerna skall resa sig när man slipar. Men, insåg jag igår, detta är bara en tillfällig lösning, får bara solen torka trallen lite mer så är det snart likadant igen  :(

Så, vad gör man nu? Att byta ut alltihop får vara en sista utväg, mycket jobb och pengar - och så är jag en envis djävel...
Hjälper det att olja trallen? Någon som har goda erfarenheter av oljad lärk?
Om jag skall olja så vill jag först slipa ner trallen rejält, så att stickorna verkligen försvinner och man får fram den fina färgen igen. Men hur gör man det? En rejäl golvslipmaskin skulle kanske fungera, problemet är de brädor som rest sig i kanterna, där får man slipa ner flera mm, och då försvinner rundningen i kanten och man får en vass kant. Någon som har tips?

Kan inte låta bli ett citat från länken ovan: "Vi anser att våra barnbarn inte ska behöva belastas med mera gifter. Tänk dig en bar barnstjärt på en altan av lärk istället!"  Jag ryser vid tanken  >ohno>
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad bengtner

SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2010, 07:10:32:32 »
Jag som gått och funderat på om jag var dum som inte valde lärk-trall. Nu känner jag mig betydligt lugnare. :)
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad andreasw

SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2010, 11:18:34:34 »
Förstår precis vad du går igenom. Tyvärr gäller det inte enbart lärkträ. Vi köpte vaxad tryckt trall för ~6 år sedan på Beijer som skulle vara underhållsfritt i tio år. "Perfekt!" var min tanke. Redan år två började trallen ge i från sig stickor av både större och mindre modell. Barnen fick "altan-skor". Att bygga pool innebär nytt altangolv, men denna gång blir det klassiskt tyckt trall.

Lycka till!


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan