VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Omröstning

Om ni har fest vid poolen - hur gör ni ?

Alla tar med badkläder, byter om och badar
26 (47.3%)
Folk brukar hamna i vattnet med kläderna på..
3 (5.5%)
Blandat , en del byter om, en del badar med kläder
13 (23.6%)
Brukar bli nakenbad...
8 (14.5%)
Använder aldrig poolen vid fester
5 (9.1%)

Antal personer som röstat: 55

 

Författare Ämne: Poolen vid fester ?  (läst 34446 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Poolen vid fester ?
« skrivet: oktober 16, 2009, 22:22:04:04 »
I en annan tråd här nämnde jag att när vi har fester så brukar ibland en del hoppa i med kläder och allt, eller bli iknuffade...medans några goda vänner till oss alltid är strikta med att kräva duschning och ombyte... Hur har de flesta av er det ?

Hos oss så brukar ju barnen ofta vilja bada direkt och de klär ju om. Övriga som efter en stund känner för att hoppa i de också klär ibland om, hoppar ibland i påklädda eller knuffar i varandra...det händer båda delarna. Det finns ju gott om hjälpsamma personer som gärna ger en en liten knuff om man går i närheten av poolen  :)

Oberoende av hur man använder poolen tycker jag att den är en atmosfärshöjare av mått vid fester. Det gäller även om man bara håller sig på det torra !

Poolgiganten

Utloggad Nora

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2009, 20:17:03:03 »
Jag tror det blir lite skillnad om man har poolen inom- eller utomhus. Är det ute vill man inte gå blöt för länge, om det inte är super-sommar-väder förstås. Inne så spelar det inte så stor roll. Vi har poolen inne numera (hade först en rund sådan där uppblåsbar trädgårdspool ute ett par år) och har vi fest så blir det lite blandat - ibland byter alla om, ibland åker en del i med kläderna på, ibland bara någon enstaka, ibland de flesta. Själv har jag provat på att simma i allt från bikini till balklänning och högklackat och det funkar vilket som om det bara är varmt både i och runt poolen. Är det ett så där riktigt inplanerat bad brukar ju förstås man byta om innan. Ibland sover en del av gästerna över och sedan badar vi i poolen till frukosten, men då är det ju alltid i badkläder. Det kan vara en skön uppfriskande start om det blivit sent på natten.

Poolen har aldrig tagit någon skada av våra fester och även festkläderna brukar tåla det om det skulle bli så. På alla år har jag bara råkat ut för en enda klänning som inte tålde det så bra.

Vid våra fester dricks det mycket måttligt, men de som har fester som är rejält "invändigt blöta" bör nog avstå från att använda poolen. Det kan nog vara rätt farligt annars.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2009, 17:55:24:24 »
Hej Nora! Det låter som om ni har det ungefär som oss vad det gäller poolen och fester :) Det brukar vara populärt med poolbad bland våra vänner. Det finns några till i bekanskapskretsen som har pooler, men de andra är utomhus så säsongen där blir ju begränsad. Har vi fest brukar vi värma poolen lite extra så blir den extra attraktiv - de flesta kan inte motstå en pool som är 31-32 grader varm :)

Är man värdinna så får man ju följa gästernas exempel. Går de alla och byter om så gör jag det också. Har de flesta hamnat i vattnet med kläderna på så hoppar jag i så också. Är man hemma så är det ju heller aldrig något problem med byteskläder efteråt.


Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2009, 21:41:30:30 »
Nora, jag såg du skrev att du badat i allt... även med högklackat. Men jag såg i en annan tråd att ni har en pool med liner i - går det inte hål då ? Jag trodde liner-pooler var jättekänsliga för allting - det var därför jag bad min man att undvika liner när vi skaffade pool ! Men jag kanske överdriver problemen med sådana pooler ?

Utloggad Nora

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2009, 02:31:20:20 »
Hej Erica ! Jovisst är det urskönt när poolen är riktigt varm! Jag har lite svårt att bada i en del pooler där man håller rätt låg temperatur, men är det utomhus måste man väl hålla nere tempen för att det inte skall bli superdyrt i drift. Fast ett par vi känner vill ha poolen "uppfriskande", typ 15 grader eller så :(

Hål i linern för att man råkar bada med höga klackar ? Nej det har i vart fall aldrig vi råkat ut för, trots att både jag och andra haft sådana ibland. Om man skulle ha gjort det på vår förra pool (rund, uppblåsbar modell på gräsmattan) så hade man nog trampat rakt igenom (fast man blir knappast iknuffad i en pool som ligger över marknivå !), men i denna poolen har vi en betongplatta under och sedan en slags skyddsplast, ungefär som tunn skumplast, och det verkar tåla det mesta. Vi har i och för sig haft massor av linerproblem, men aldrig några hål i botten. Det har i stället varit framför allt vid lampan och även vid skimmern som det gått sönder. På senare tid har det även spruckit uppe vid sargen. Jag tror att inpassningen av linern blev lite dålig från början och kanske var den inte så bra kvalitet heller. Nu måste vi byta den, efter ca 8 år men det är kanske normalt. Visst vore en pool utan liner trevligt, men sådana med betong och kakel blir ju superdyra.

Jo som värdinna för en fest så följer man ju gästerna, om man inte blir iknuffad förstås. Om alla har baddräkt så hoppar ju inte jag i med kläderna på. Skulle de flesta andra hamnat i poolen på det viset så hoppar jag ju i också - fast oftast blir man väl i så fall iknuffad om man bara går i närheten av poolen :)


Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2009, 00:15:32:32 »
Hej Nora, 

Tråkigt att höra att ni haft så mycket linerproblem. Jag är glad att vi valde bort linervarianten, men de flesta har ju liner och oftast fungerar det väl bra. Kan det ha blivit dragkrafter i linern när ni la dit den kanske, om du säger att passningen blev dålig ?

Hu, 15 grader i poolen, nej då skulle jag inte hoppa i ! Och skulle jag bli iknuffad blev det snabbt upp igen. Men de som har det så kallt kanske badar bastu innan poolbadet och då blir det ju något annat.

Nej vi har aldrig haft några problem med "festanvändning" av poolen. Det enda vi är hårda med är att ingen tar med sig glas i poolen. Glaskross kan bli ett elände, det är nästan hopplöst att få upp de minsta bitarna och man är alltid osäker om man lyckats helt eller inte. Plastglas går bra, om de går sönder kan man bara sopa upp dem med håven och det blir aldrig några sådana vassa bitar.

Sedan bör man ju om det är fest vid en pool se till att inte ha med sig mobilen, vare sig i någon ficka eller i handväskan. Skulle man bli iknuffad kan det bli problem. De flesta mobiler tål ju inte bad, även om jag faktiskt läste för en tid sedan att någon börjat sälja modeller som i vart fall påstås vara vattentäta. Om olyckan är framme är det visst annars viktigast att snabbt plocka ur batteriet och sedan torka den jätteväl.

Utloggad Hannaka

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #6 skrivet: oktober 30, 2009, 10:47:11:11 »
Hej ! Jag röstade för alternativet att man badar med kläderna på men det var kanske lite förhastat eftersom det är baserat på en enda fest. Vi är nämligne nyblivna poolägare (äntligen , har alltid önskat en pool !) eftersom vi köpte huset med i somras och där fanns en pool. Den hade visserligen inte använts på ett slag men vi fick rätt lätt igång den. Sedan hade vi invigningsfest och den gången blev det bad med kläderna på eftersom vi gjort det som en överaskning för alla våra vänner som inte visste om att vi hade pool. Vi hade ordnat kräftskiva så folk var uppklädda som vid förra årets kräftskiva och blev helt paffa när de såg att vi hade pool och fest poolside ! Men alla tyckte det var jättetjusigt och folk vågade faktiskt hoppa i så småningom och efteratt vi fungerat som bra exempel. Vi hoppade nämligen i först för att inviga poolen. Det var helfestligt ! Lite svårare att simma i långklänning och högklackat (såg här på tråden att jag inte är den enda som testat detta.. :) ) men det gick det också... Festen höll på hela natten och alla våra vänner tyckte det var hellyckat. Men som sagt det var en enda fest - vi får se hur det blir framöver. Kanske alla kommer med badkläder nästa gång !

Vi hade sagt till våra vänner att de kunde komma med sina barn dagen efter festen och på eftermiddagen kom en mindre arme på besök - väl utrustade med inte bara badkläder utan även alla slags andra badgrejor - badbollar, badringar, uppblåsbara baddjur m.m. Poolen blev helt full och barnen badade superlänge och hade hur kul som helst. Men som sagt, hur det blir vid framtida fester får vi väl se.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #7 skrivet: oktober 30, 2009, 16:53:08:08 »
Hej Hannaka, och välkommen till klubben höll jag på att säga - alla vi tre i denna tråden tycks ha fått pröva på klädsim i långklänning och höga klackar LOL ! Kanske hör till om man är poolägare....  Er invigningsfest låter så lik hur det var när vi invigde våran. Vi valde också att överaska våra vänner, som i och för sig visste att vi byggde en pool men det hade vi gjort ett bra slag utan att den blivit klar (det var typ 10 gånger mer jobb än vi först trodde innan allt blev klart). Vi hade inte en särskild invigningsfest men hade bjudit in en grupp vänner till efterparty efter en vårbal i en förening som vi är aktiva i. Döm om deras förvåning när vi tog dem till poolrummet och den färdiga poolen :) "Va, ska vi bada ??" undrade ett par. Ja varför inte tyckte jag, men då blev svaret snabbt: i så fall ska du i först, varpå två rätt stora och starka killar knuffade i mig direkt. Ja knuffade är inte rätt ord, jag flög som en kastad boll och landade mitt i poolen, hann inte ens lägga ifrån mig handväskan. Men vi hade värmt poolen extra för detta och det var urskönt med att äntligen få använda den. Alla vågade inte hoppa i men vi blev några stycken som badade och kul var det verkligen.

Jag känner igen det där med barnen också - poolen funkar som en magnet om det kommer barn. Men man måste ju ha superkoll på om någon har med små barn som inte kan simma. Badar de större barnen är det lätt att småttingarna vill hänga på och göra likadant. Ett tips: köp ett antal sådana där armpuffar att låna ut till de som inte kan simma så bra, kanske lite simbälten eller badringar också.

Utloggad Hannaka

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #8 skrivet: november 01, 2009, 14:51:43:43 »
Hej Erica och tack för väölkomnandet till "klubben" ! :)  Jo det kanske hör till att få testa sådant om man har en pool. Du fick tydligen maximal hjälp för att bada också. ;D Fast handväskan hade jag ju inte velat ha med i vattnet, det blev väl vissa problem kan jag tänka mig, i varje fall om du är som jag som alltid släpar med mig alldeles för mycket i väskan. <hmm>

Nu är ju våran pool utomhus så vi kan väl inte använda den nästa gång som vi har fest (framåt jul). Vi hoppas kunna bygga om den till en inomhuspool senare men det lär inte bli gjort i år. Men att bara ha fått en pool är ett stort steg och nu skulle jag inte vilja vara utan den. Än så länge har vi den igång men det närmar väl sig slutet på säsongen nu, om vi inte skall få jättehöga elräkningar.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #9 skrivet: november 07, 2009, 00:59:56:56 »
Hannaka, ja om det hör till att man hamnar i poolen fullt uppklädd någon gång om man hör pool vet jag inte, men särskilt ovanligt är det säkert inte. Använder man poolen vid fester så ligger det ju nära till hands och de flesta som skaffar pool gör väl det just för att de gillar att bada.

Nej jag hör inte till de som har halva huset i handväskan när jag går bort på fest  ;D  Dessutom kom vi ju från en bal så jag hade bara en mindre aftonväska och det var väl mest smink och liknande i den. Sminket löstes ju till stor del upp i vattnet så lite söligt blev det ju. Men jag brydde mig inte, det var SÅ skönt att vi ÄNTLIGEN fått färdigt poolen så lite praktiska småtrassel fick man helt överse med. Sådana tillfällen är inte rätt tid att vara så där jättepraktisk av sig. Och det är ju inte särskilt ofta som man badar med handväskan precis :) De som slängde i mig gav mig ju inte precis någon betänketid heller!

Utloggad Nora

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #10 skrivet: november 10, 2009, 02:17:03:03 »
Erica, du får väl köpa en vattentät handväska då - det finns säkert någonstans  ;D Visst har det hänt mig också att man åkt i med väskan men det brukar inte vara någon större katastrof. Mitt problem om jag blir ikastad helt oförberedd är annars att jag har för det mesta linser och de kan ju åka ur om man inte är försiktig.

Som du säger, ibland är det skönt att bara strunta i alla praktiska tankar och göra även sådant som är lite halvtokigt. Som jag sa förut så har vi testat alla typer av bad vid våra fester, utom då naket. Men vi hade förut en granne som brukade ha sådana poolfester, våldsamt hålligång med superhög musik hela natten där de både badade och dansade utan någonting alls. Men i våras sålde de huset och en barnfamilj flyttade in i stället, så nu är det lugnare.

Inga glas i poolen håller vi också på. Det skulle nog lätt gå hål i linern om man fick ett trasigt glas på botten. Höga klackar har den som sagt tålt, men glas blir ju något annat, vasst och skärande.

Hannaka, kul att ni fick en lyckad invigning av er pool. Att sedan barn vill fylla hela poolen med baddjur och liknande känner jag igen. Våran pool är ju rätt liten (5 x 3 m) så stoppar man i sådana så är det snart fullt. Vi skall försöka öka poolen till 7 x 3 m när vi nu ändå måste byta linern.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #11 skrivet: november 10, 2009, 21:29:47:47 »
Hej Nora,

Va det FINNS visst vattentäta handväskor. Jag googlade bara på skoj och genast kom den här länken upp: http://www.newsoftheworld.co.uk/fabulous/fabulous_competitions/460741/Win-a-cute-waterproof-purse-Win-a-ZPM-purse.html Kanske inte så dumt  ;D

Oj ni hade tydligen vilda grannar ! Kan ju vara jobbigt om de har fest för ofta. Vi bor i ett jättelugnt område så här är det så stilla det kan vara.

Utloggad Nora

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #12 skrivet: november 10, 2009, 22:50:14:14 »
Erica - ja ALLT finns att köpa på nätet !  ;D  ;D

Jo det var vilda grannar, lite för vilda. Att de var nakna var ju deras sak men när ett par av deras gäster försökte köra hem rattfulla och brakade in i vår bil och mejade ner en bit av staketet blev det ju vårt problem. Som tur var blev dock ingen människa skadad. Visst får folk dricka vid fester men låt då bli bilen!


Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #13 skrivet: november 16, 2009, 21:51:30:30 »
Hej Nora - usch vad trist, jag hatar när folk kör fulla, vad tänker de på egentligen ??? Hoppas att ni fick ersättning för skadorna !

Vad det gäller omröstningen så visar den ju klart att poolen verkligen är en tillgång vid fester! Av 20 som röstat hittills har ju 18 sagt att de använder poolen på något sätt i samband med fester. Det är ju 90 % :)
Själv håller jag ju med till 100 % om detta, poolen är verkligen en tillgång även i de här sammanhangen. Att sedan det badas i allt från ingenting alls till full galaklädsel är ju en annan sak, var och en kan ju göra som de känner för. Utfallet mellan de olika alternativen där blev ju relativt jämnt ( 9 för badklädsel, 7 för blandat eller klädsim ). Och dessbättre låter det ju som om mina funderingar att man kanske lätt punkterade eventuell liner om man hade högklackat inte tycks stämma.

Ordentlig belysning i poolen är nog något man bör tänka på om man tänker ha den vid fester. Dels blir det en så fin atmosfär av poolljuset, dels är det ju en säkerhetsgrej att man ser vad som händer även om det är rätt mörkt runt poolen. Vi har två 300 W lampor till en 8 m pool och tycker det verkar rätt lagom. Det lyser ju t.ex. också tillräckligt så att man ser att fiska upp eventuella saker som hamnat på botten. Vi testade först med en 75 W lampa som vi fått av en bekant, men det verkade alldeles för svagt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen vid fester ?
« Svar #14 skrivet: november 18, 2009, 15:49:00:00 »
Jag vill nog ändå höja ett varningen finger för att bada med högklackat.
Kan inte se det som annat än att det var den hårda botten som gjort att det inte gått sönder, i en mer konventionell pool med sand/liggunderlag hade det nog inte gått lika bra.

Ingen människa kommer ned i vår pool med högklackat i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #15 skrivet: november 18, 2009, 22:07:52:52 »
Nej jag skulle ju inte hoppa i någon annas pool med högklackat, om den hade liner (inte frivilligt, blir man ikastad så är det ju inte mycket att göra åt saken). I vår pool finns ju ingen liner utan bara den hårda botten så här skulle nog en elefant kunna bada utan risk för hål i botten så jag behöver inte ora mig för vad gästerna har på fötterna i vart fall. Men det låter ju rimligt att med en hård botten under linern så är risken mindre än om det är mjukt. Sedan är det ju så att man väger ju mycket mindre när man är i vatten än på land så trycket blir väl inte så våldsamt. Men är det vanligt att bara ha sand och "liggunderlägg" i botten på en pool med liner ? En bekant till oss byggde en markpool med liner men där var det vattenfast plywood både i sidorna och under botten. Låter ju betydligt säkrare än bara sand !

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen vid fester ?
« Svar #16 skrivet: november 20, 2009, 16:50:01:01 »
Det absolut vanligaste fram till bara för 5-10 år sedan var att ha ENBART sand, sjösand som slipats mjuk av vågorna. (dyr)
Sen började man lägga "konstgräsmatta" på ,för att kunna använda en billigare sand som underlag och vissa kör fortfarande med konsgräs medan andra har liggunderlag.
Numera är det ju rätt många som rekommenderar gjuten platta och sedan liggunderlag ovanpå - för en lite lyxigare känsla.

Plywood under botten har jag aldrig hört talas om - är du säker på att du inte minns fel eller gissar?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #17 skrivet: november 21, 2009, 16:51:38:38 »
Nej, det minns jag helt klart, han hade typ grus under, sedan sand, sedan lade de på plywood´(samma sort som han hade i väggarna till poolen) och sedan var det någon form av tunn duk mellan plywooden och linern. Hela den poolen är en träkonstruktion - tryckimpregnerade reglar + plywood till väggar och sedan då plywood i botten också. Eftersom vi träffas då och då så kunde jag ju följa deras poolbygge bit för bit. Men det hela var ju ett hembygge, de hade ingen poolfirma där som gjorde det. Poolen har dock fungerat utmärkt för dem och det enda stora eländet de haft med den var i en storm för några år sedan då ett stort träd på tomten föll ned och delvis landade i poolen. Själva poolkonstruktionen överlevde men de fick byta liner för den blev sönderriven och de fick laga ena sargen som också blivit förstörd.

Sjöslipad havssand som underlag låter ju lite som om man försöker imitera en strand. Men skulle man imitera strandkänslan skulle ju sanden behöva ligga ovanpå linern. Men visst har man sand under förstår jag att allt vasst, som i det exemplet här höga klackar, lätt kan sticka rakt igenom. Men Nora som hade erfarenhet av det har tydligen betongplatta plus någon slags skumplast och då är det väl svårare att göra hål i den - det tar ju stopp bakom liksom. Det låter ju inte annars som om deras liner varit superstark med tanke på problem med lampa m.m. Övervägande om vad man skall ha under blir väl kanske lite annorlunda när det gäller pooler inomhus ? Den pool jag nämnde (träkonstruktionen) var ju utomhus.

Utloggad Ingvar

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #18 skrivet: november 22, 2009, 16:19:05:05 »
Jag har sett att Poolhuset tydligen använder/har använt plywood-skivor även till botten. Det framgår av en del byggbilder i deras katalog, som jag bläddrade i för några år sedan.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen vid fester ?
« Svar #19 skrivet: november 25, 2009, 10:59:37:37 »
Jag har sett att Poolhuset tydligen använder/har använt plywood-skivor även till botten. Det framgår av en del byggbilder i deras katalog, som jag bläddrade i för några år sedan.

Mmm, bara för att jag varken sett eller hört talas om det så behöver det ju bevisligen inte betyda att det inte finns.
Men ovanligt är det.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nora

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #20 skrivet: december 03, 2009, 23:52:42:42 »
Hej ! Nej högklackat i en pool med liner är väl kanske inte så jättesäkert, men i vårt fall har det ju gått bra. Jag hade faktiskt inte ens tänkt på att det skulle kunna vara någon risk för att göra hål i poolen - som Erica sa så är man ju inte alls så tung i vattnet som på land, men visst risken kanske finns, i vart fall om det då bara är sand bakom. Men jag skall göra ett test  ;D Vi skall ha nyårsparty runt poolen. De skorna jag kommer att ha då har rejält höga klackar och jag skall testa att ha dom på mig i poolen också, riktigt gå omkring och se om det händer något. Nyårspartyt blir sista gången vi använder poolen före ombyggnaden, så linern skall slängas ut efteråt, så eventuella hål spelar ju ingen roll. Jag får återkomma med resultatet senare :) Sedan får vi väl ett par tre poollösa månader minst innan ombyggnaderna blir klara.

Erica, det du sa om ordentlig belysning - nu när vi bygger om poolen skall vi ju öka storleken från 5 x 3 m till 7 x 3. Vi har nu en lampa, ungefär mitt i. Behöver man ha två till 7 x 3 m eller klarar en rejäl lampa det hela ?

Utloggad Fia

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #21 skrivet: december 04, 2009, 19:23:28:28 »
Jag har 7 meters pool o tycker att en lampa på 300 w räcker bra, den lyser upp rejält.
Ett tips är att sätta dimmer på den.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #22 skrivet: december 05, 2009, 17:10:52:52 »
Fia, går det verkligen att dimma poolampor med en vanlig dimmer ? Min man (som arbetar med elkraft) sa att det skulle kräva en specialdimmer för att fungera eftersom det finns en transformator emellan dimmern och lampan och vanliga dimrar klarar tydligen inte det ? Det skulle vara fint annars, för poolamporna är ju så pass starka att ljuset lyser upp hela rummet ( vi har 2 st. 300 W lampor, i poolens långsida).

Nora, jo det fungerar nog hyffsat med en lampa också men lite mörkt i ändarna på poolen får man nog räkna med, om man har den mitt på långsidan när poolen blir 7x3 m. Kanske vore bättre på kortsidan ? En så kraftig lampa som 300 W (samma som vi använder) lyser rätt långt i vattnet. Vår pool är ju 8x4 m och ljuset lyser ju rakt över de fyra metrarna - motsatta väggen blir kraftigt belyst. Jag tror nog att det skulle orka genom 7 m vatten också.

Nora, det skall bli kul att höra vad du kommer fram till vid nyårstestet !  ;D Testet blir väl inte helt vetenskapligt men det är kul med folk som vågar testa att vara lite okonventionella :) Hoppas ni får ett roligt nyårsparty. Vi kommer att ha nyårspoolparty också, men behöver inte testa bottnen, jag vet att den tål allt som kan vara aktuellt.

Utloggad Fia

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #23 skrivet: december 05, 2009, 22:35:44:44 »
Hej Erika, det finns dimmer för det. Om det är special eller ej vet jag inte, vi sa att vi ville ha det till elkillen som hjäpte oss o han fixade det.
Vi använder dimmer sena kvällar när bara maken o/eller jag badar, kan klart rekommenderas.  O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Poolen vid fester ?
« Svar #24 skrivet: december 06, 2009, 12:27:21:21 »
Efter att ha läst Fias inlägg och som nybliven pool ägare och elektriker har jag givetvis köpt en dimmer till min poolbelysning.
Men som man säger  "Skomakarens barn har dom sämsta skorna" har jag givet vis inte fixat elen till poolen!!!  <hmm>
-Det är rätt det fungerar inte med en vanlig dimmer från tex. IKEA.

Till en 300W lampa med tillhörande konventionell transformator skall man ha tex. en
Eljo Universal dimmer 450W/VA E-nr 1901673
Ca pris 1100 kr inkl moms

Och till 2 st 300W lampor med tillhörande konventionella transfomatorer skall man ha tex.en
Eljo tyristor dimmer 1000 VA E-nr 1901635
Ca pris 2000 kr inkl moms

OBS detta gäller om man har 300w lampor med konventionella transfomatorer (Då är transformatorn stor och tung)är det en elektronisk transformator (liten och lätt) eller man har diodljus i poolen så fungerar inte dessa dimmers



PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #25 skrivet: december 07, 2009, 01:17:54:54 »
Fia - det låter som en mysig grej att ha för vissa tillfällen  O0 Jag får fråga min man när han kommer hem (är på en affärsresa f.n.) om vad han tror. Det kan nog göra lite av "candlelight" stämning i stället för de starka lamporna på full effekt.

Johan - tack för infon - skall vidarebeodra det till min man. Det stämde ju tydligen som han sa att en vanlig billig standarddimmer inte klarade av det, men vi har vanlig transformator till lamporna, stor och tung. Ja det är inte en till varje utan en som ger ström till båda två. Den var så tung så jag fick hjälpa min man lite när vi skulle ha den på plats.

Så du är elektriker men har inte kopplat din egen pool :)  Vi har en bekant som är precis tvärt om - han kan mycket lite om el men har ändå kopplat sin pool själv... Inte att rekommendera precis. Bl.a. hade han ingen jordfelsbrytare, eftersom han sa att "sådana löser bara ut hela tiden" (min man sa att OM den löser ut hela tiden så tyder det snarare på att installationen är livsfarlig !), och han var stolt över att ha hittat en poolampa utomlands - den är på 300 W som våra fast utan transformator, den går på 220 V vilket tydligen används i vissa länder. Fiffigt tyckte han för han slapp skaffa en dyr transformator. Men efter att min man talat lite med honom om risker m.m. och erbjudit sig att hjälpa honom att i varje fall sätta dit en jordfelsbrytare så gick han på den linjen. En rejäl förbättring i vart fall.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #26 skrivet: december 17, 2009, 01:03:02:02 »
Nora, jag höll på att skratta ihjäl mig när jag kollade på tråden här och plötsligt såg annonsen som ligger nere till höger - för en viss pooltyp, tydligen i plast. Där står "tål högklackat" som säljargument   ;D En sådan kanske vore idealisk för er om ni nu skall bygga om poolen ? Men att man skriver det som argument för sin egen modell tyder väl på att alla pooler inte klara detta...

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Poolen vid fester ?
« Svar #27 skrivet: december 19, 2009, 20:00:17:17 »

Lätt Anna Anka-varning på denna sträng eller...?

När hördes senast "min man är på affärsresa"...
typ?

 ;D
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Nora

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #28 skrivet: december 23, 2009, 02:34:07:07 »
Hej Erica - tack för tipset. Men jag tittade på den annonsen och det verkar vara en helplastmodell, alltså inte någon speciellt stark liner eller så. Men stark och kraftig verkar den ju att vara. De talade om en tjocklek på 8 mm vilket ju är supertjockt jämfört med en liner. Hur som, våran liner verkar läcka nu igen så jag får bara hoppas att inte läckan blir alltför stor innan nyår. Vi kan inte se någon skada på den men vattennivån sjunker cirka en centimeter per dag just nu :( Så mycket kan det väl inte avdunsta, det har det i vart fall inte gjort förut.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #29 skrivet: december 24, 2009, 10:30:44:44 »
Nora - om ni tappar 1 cm per dygn trots att ni täcker poolen som jag antar att ni gör så måste ni ha fått en läcka. Det avdunstar ju nästan ingenting om man täcker poolen mellan baden. Våran pool sjunker ju inte 1 cm ens på en månad trots att vi har den ganska varm. Vad tråkigt att det läcker, men om ni nu snart skall kasta ut linern och bygga om så är det kanske inte lönt att leta efter läckan.

Eone - Anna Anka ??? Nej det är rakt INTE min stil...är varken kändis eller lever i lyx. Men om du menar att jag inte tillhör Lunarstormsgenerationen utan hunnit upp till 40+  (bäst före datum ??) så stämmer det ju. Min man reser rätt mycket men eftersom vi har fem barn och jag dessutom har ett jobb att sköta så blir det inte så ofta som jag kan hänga med. Någon gång reser vi alla tillsammans men det blir lite omständigt och rätt dyrt med så många.

Utloggad Hannaka

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #30 skrivet: december 30, 2009, 10:26:21:21 »
Till Erica - hej ! Du sa att du inte lever i lyx - men har inte du också råkat ut för att folk automatiskt klassar pool = lyx. Om man talar om att man har pool hemma så tycks alla tycka att man har nån slags lyxliv !? Och om ni nu har eran inomhus så blir det väl ännu mera så. Men med de priser som finns på pooler nu så behöver det ju inte alls vara nån lyx att ha pool. De billigaste kostar ju bara någon tusenlapp !

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Poolen vid fester ?
« Svar #31 skrivet: december 31, 2009, 00:05:00:00 »
Hej Erica

Sorry, det var inte meningen att vara oförskämd eller klumpig.
Men det var bara ett nytt anslag du och din poolarinna här kom med i denna sträng,
det var frågor om högklackat i poolen och "wild and cracy" partyn runt poolen med spontana craaazy ikastningar av galanta damer och herrar i smoking...
Bilderna bara fladdrade.

Lite Beverly Hills var det allt, i alla våra novembergråa betongbryderier och läckande
liners...

Men jag anar att jag kanske var lite fel ute nu. Fem barn....wow.
Har bara två själv ju och häcken full för det.
 ;)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #32 skrivet: januari 06, 2010, 13:13:45:45 »
Hannaka - jo det har jag också råkat ut för, att om man säger att man har pool i huset så tycker folk automatiskt att det är jättelyxigt. Men precis som du säger så kan man ju skaffa pool idag utan att det alls kostar några förmögenheter.

Eone, inte heller jag eller de andra har väl NORMALT typ högklackat eller aftonklänning vid bad - det är sådant som händer någon gång (senast vid nyår.. :) ). Om det är crazy eller inte vet jag inte men helt ofarligt (utom då för ev. liner) är det i vart fall. Och om du tittar på omröstningsresultatet så är det ju ungefär lika många som ibland badar med kläder och allt som de som alltid följer det praktiska och byter till badkläder. Men ibland kan det vara kul att slippa tänka så praktiskt och att några blir ikastade är väl inget ovanligt. Ingen i vår bekantskapskrets tar illa upp av sådana små skämt i alla fall. Men som du säger lite kontrast till allt vardagsgrått blir det kanske :) Och fester skall ju inte vara vardagsgrå !

Fem barn funkar bra men visst får man organisera lite annorlunda. Men barnen och deras kompisar står ju för en stor del av poolanvändningen. De har alla blivit riktiga vattendjur nu. Men om de alla badar och har en bunt kompisar med sig så är det ju ventilation och avfuktare på full fart som gäller - det kan skvätta rätt friskt (tips: inred inte ett poolrum med något som inte tål skvätt närmare än typ tre meter från vattnet !) . På ett sätt är det lättare för oss genom att vi har pool för det blir oftare att kompisar kommer hem jämfört med att våra barn skall iväg någonstans. "Mammas taxiservice" är ju annars en av de jobbigare delarna när man har flera barn..

Utloggad Nora

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #33 skrivet: april 01, 2010, 00:15:19:19 »
Hej igen !

Jag har inte varit här på länge - vi är ju för övrigt poollösa f.n. p.g.a. ombyggnaden. Jag hade hoppats vi skulle vara klara nu men det tar säkert ett par månader till minst.

Jo jag lovade ju att återkomma efter vår nyårsfest och rapportera hur det gick med vår liner och höga klackar i poolen. Eftersom linern skulle slängas ut ändå direkt efter nyår så spelade ju eventuella hål ingen roll. Ursäkta att rapporten tog så lång tid :(

Jo vi hade vår fest, jag badade med mina rejält högklackade skor och fick några av våra gäster att göra det samma. Vi riktigt dansade runt i poolen så ett tufft test blev det. Men trots detta så gick det INTE hål i linern. Några dagar senare när vi tömt poolen kunde vi konstatera att linern faktiskt var hel i botten - och då var det ändå våran liner som vi haft så mycket problem med, mest att det läckt eller spruckit vid lampan, sista tiden även uppe vid sargen.

Nu är ju detta inget vetenskapligt test. Att vår pool höll betyder ju inte att alla andra skulle göra det. Vi har ju fast grund under linern (gjuten platta + tunt lager skumplast). Om det vore mjukt under blev det kanske något helt annat. Kul hade vi i vart fall och alla skrattade när de fick höra att vi skulle göra lite experiment den kvällen! Det badet blev ju då det sista innan poolen tömdes.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #34 skrivet: april 14, 2010, 19:32:30:30 »
 Hej Nora !

Va kul att ni verkligen gjorde ert pooltest! Jag hoppas att era gäster inte tyckte ni var heltokiga :) (låter inte så eftersom några av dem hängde på ...)  Tydligen tål i vart fall en del liners en hel del. En riktig liner är väl bra mycket starkare än de där barnpoolerna i plast - där vet jag att t.ex. ett par leksaker i poolen kan räcka för att göra ett hål.

Jag hoppas att ni får ordning på er pool efter ombyggnaden. En större pool är ju aldrig fel. Och förhoppningsvis blir den nya lika "festsäker" som eran gamla tydligen var.

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #35 skrivet: juni 04, 2010, 22:55:48:48 »
Jag kan lägga till ett litet tips till alla som är på poolfest - tänk på att inte ha mobil på er i poolens närhet! Det är ju lätt att man blir iknuffad (går man för nära så ber man ju nästan om det...) och de flesta mobiler tål inte vatten så bra. Det FINNS vattentäta modeller men de är rätt sällsynta. Skulle oturen vara framme så plocka genast ur batteriet och sätt inte i det igen förrän allt torkat till 100 %.

Utloggad bahamut

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #36 skrivet: juni 11, 2010, 22:07:35:35 »
Jag älskar Pool Party. För när din berusad man går bara simma och din fylleri kommer gått sedan parti igen. haha! O0

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #37 skrivet: juni 17, 2010, 23:20:55:55 »
Nja är man verkligt berusad bör man nog undvika att bada... kan bli lite riskabelt. Viist kan vi ha lite vilda och tokiga poolpartyn ibland men det handlar mest om blött på utsidan, inte insidan. Om man har ett party med mycket dricka gäller det  det väl att finns några som håller igen och som kan hålla ett vakande öga.

Något annat att se upp med vid poolfester är att folk inte går och spiller öl i poolen. Detta tycks vara med det sämsta man kan få i sitt vatten - några bekanta till oss har råkat ut för att få helgrumligt, grönaktigt vatten efter att just detta har hänt. Ungefär som om ölen satt igång någon jäsningsprocess i vattnet eller fungerat som gödning för alger...

Utloggad storbadarn

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #38 skrivet: oktober 19, 2011, 14:19:39:39 »
Lyxigt med pool, jo en inomhuspool hade känt väldigt lyxigt.

Utomhuspoolen däremot är lite säsongsbetonad....
Hur har ni det med poolfestandet, har det kommit av sig
eller har det blivit några blöta fester den senaste tiden?

Hösten kanske är en bra tid för inomhusfest,
kylan börjar komma och man ser fram emot ett riktigt
varmt och skönt bad så där lagomt in på den kalla säsongen.


Själv får man väl nöja sig med badhuset....längre än så kan man nog inte sträcka sig.


Alltid kul att höra fler diskutera sina blöta erfarenheter kring poolen.
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad Erica

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #39 skrivet: oktober 23, 2011, 22:39:50:50 »
Nej inte så mycket fester de senaste månaderna, förutom då alla (5) barnens olika födelsedagskalas då poolen ju är en given huvudattraktion. Nu är det lugnare på den fronten, ingen som fyller den närmaste tiden. Nästa större tillställning blir väl vårt traditionella nyårsparty.

Barn och poolparty fungerar toppenbra, det enda problemet kan väl vara att få upp dem till slut - en del kan bada hur länge som helst. Sedan blir det ju väldigt vått. mycket skvättande och plaskande, vattenkrig m.m. så vi flyttar alltid undan allt annat i rummet MINST 3 m från poolen vid barnkalas... Sedan måste man ju hålla koll på säkerheten - med små barn är det självklart, men det finns ju även större barn som faktiskt inte kan simma.

Jag är glad att vi valde inomhuspool. Vi hade ju först tänkt en betydligt större pool utomhus, men ändrade oss i sista stund. Kostnadsmässigt hade det nog landat på någorlunda samma nivåer, men fördelen med året-runt-säsong överväger klart förlusten av djupdel och trampolinmöjlighet. De senare sakerna var inte realistiska när vi nu byggde inomhus, inte till vettiga kostnader i varje fall.

Utloggad storbadarn

SV: Poolen vid fester ?
« Svar #40 skrivet: november 04, 2011, 21:37:15:15 »
Som det ser ut för mig så blir jag kvar här i Övik, tänkte flytta men blir kvar,
hyr en lägenhet i villa, trivs bra med boendet, blir lite renovering framöver, sen
får vi se om min ekonomi tillåter att jag bygger en liten enkel stuga (läsa frigga)
i skogen familjen har 5 mil utanför stan, ett sånt där 20.000 kr bygge, liten enkel stuga
med stor altan som sen kan inredas senare, hellre anlägger jag en fin gräsmatta och lite sånt först.


Men efter några år kanske stugan byggs ut och man får en liten semesterstuga där - med relaxavdelning.
Det vore det optimala om jag vill skaffa egen pool, ha kvar lägenheten i stan men 5 minter härifrån
kan jag ha en liten stuga i skogen med en pool och relaxavdelning.




Jag tycker det känns som ett okej ställe att hitta på nått på,
kanske min framtida bostad?
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan