CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ska man välja pooltak??  (läst 19398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tyrre

Ska man välja pooltak??
« skrivet: maj 28, 2009, 20:46:11:11 »
Hej,

Vi har köpt hus och där ingick en 4x8m markpool (Folkpool tror jag) som byggdes 1984.
Linern (som ligger med lite isolering i en betonglåda) är sliten och det mesta behöver bytas men man får väl ta det pö om pö.

Just nu funderar vi på pooltak då vintertäcket är kass, bubbelplasten orkar vi inte dra av, barnsäkring - vad är det? och framförallt är poolen alltsomoftast ilgrön om våren då det flyger runt allsköns sporer mm.

Vi har sneglat (och i princip bestämt oss) på Klasik B från Idealcover.
Jag skulle gärna vilja höra lite idéer kring valet och erfarenheter från Klasik (eller andra pooltak).

Helst skulle jag vilja (som någon var inne på) placera skenorna nedsänkta efter sargen.
Idag kommer det inte att gå då yttermåtten på sargen är 4,30 m så min plan (idag) är att bygga på med lite extra trä utanför sargen och lägga skenorna ovanpå. Men jag skulle gärna byta till stensarg (bredd 21cm) och hoppas att jag får plats med skenorna bakom dessa.

Jag har läst en hel del forumtrådar och det verkar som att jag ska skaffa en egen pop-nit-tång (eller skulle det verkligen popnitas alls?) och det var tydligen lite tveksamt hur kanalerna skulle tätas.

Är det möjligt att lyfta av hela taket rakt upp eller måste delarna skjutas in från ena kanten?
Hur besvärligt är det att bli av med hela gaveln (den med dörren)?
Andra erfarenheter/idéer?


Alla kommentarer är av värde!

/Pooltak-wannabe
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2009, 21:07:44:44 »
Hej Tyrre,

Från en som är partisk i frågan och som gjorde det valet som du funderar på för ett par år sedan kan jag bara säga O0

Alla de saker du nämnde är rätt, väldigt lite skräp (grannen fiskade upp två upplösta möss efter vintern - vi hade några spindlar), barnsäkerheten med ett gäng vildbattingar med kompisar är oslagbar, värmeisoleringen där vi hade 22 grader i mitten på maj utan värmetillförsel (grannen runt 10).

Eftersom jag byggde däcket runt var det inga problem att sänka ned skenorna och anpassa alla mått, dock ska man tänka på både kurvaturen på insidan så att man inte bygger upp en för hög kant liksom att taket glider utanför det yttersta spåret. Och ja, du måste rulla in taket från ändan.

Jag blev positivt överraskad över passformen på alla delar och en bra kvalitet även om säkert Termatec är högre. Det enda som inte var bra var just popnittången men det hade jag redan en ny efter tips från LotteRöd <love>

Gaveln sitter med 4 tumskruvar men är nog lite halvvinglig att lyfta av - men jag har aldrig provat. Ett annat tips är ändå att införskaffa en extralängd av skenor så du kan rulla av taket helt - blir dessutom en soldriven uppvärmningsstuga (läs bastu) när barnen kommer upp. Men det var kanske det du inte hade plats med att döma av gavelfrågan?

Hur som helst - lycka till O0
Jag tror inte du blir besviken.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2009, 21:31:19:19 »
Låter jättebra  <antman> och samtidigt ajdå  >ohno>...

Värme och inga upplösta råtter låter riktigt bra.
Popnittång har jag ingen men det fixar man lätt.
Värmestuga finns i planerna men ingen vet när :)

Nu till ajdå-momentet: Jag har max 1 meter utanför sargen på kortsidorna. På den ena sidan är det plank och på den andra ett "vindskydd" med plats att sitta = Jag kan omöjligen skjuta in taket då alla skenorna är på plats.

Min plan, rätta mig om det är omöjligt, är att bygga upp hälften av skenorna och sen skjuta in taket innan jag bygger resten av skenorna.

Och, ja, taket kommer att sticka ut ca 1 meter över poolen.
I en snar framtid (hoppas jag) ska den 25år gamla spruckna trallen kastas och då tänkte vi passa på att flytta det bakre planket så hela taket kan skjutas bort från poolen. Detta betyder att jag måste montera isär allt och på igen då nya trallen är på plats men det borde väl inte vara ett problem.

Jag skulle gärna höra någon kommentar på tätningen av kanalerna i plasten.

/Ännu mer pooltak-wannabe
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2009, 22:11:36:36 »
Hejsan Tyrre!

En sak är säker, det finns absolut inga nackdelar med ett pooltak.
Jag skulle ändå ge dig rådet att köpa till extraskenor redan från början så har du dom hemma när du väl ska bygga ut.
Jag är lite tveksam till ditt förslag att lägga på hälften av skenorna och skjuta in taket för att därefter lägga på resterande skenor. Man ska vara väldigt noga med att hela skenlängderna ligger absolut pararellt.

Det är absolut inga problem vid trallbyte att ta bort taket, byta trall och därefter lägga på skenorna och taket igen, vi har precis gjort det eftersom vi i höstas la provisorisk trall som nu är utbytt till den riktiga.

Din fråga om tätning: Om jag fattat frågan rätt vill du veta hur man ska täta mellan plastskivorna och ramen nertill: Silikon. Jag har för mig att till och med en sådan pistol (vet inte vad den heter, en mojäng i blå metall som man sätter in en tub i) följde med i leveransen, däremot minns jag inte om själva silikontuben följde med. Detta ska man täta för att kondesen som rinner ner längs sidorna inte ska krypa in i ramen.

Som sagt, go for it, du kommer inte att ångra dig, enda lilla nackdelen är att det ser ut som man har ett stooort halvrunt växthus på tomten, flera som åker förbi vårat hus trodde det innan dom fick reda på att det gömmer sig en pool därinne (jag har bara väntat på att någon ska stanna och fråga om jag har grönsaker till salu)  >rulla< >rulla<

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2009, 08:11:12:12 »
Tackar för alla kommentarer!

Extraskenor ska fixas direkt, det håller jag med om.
När det gäller tätning har jag fortfarande en fråga: Gäller det alltså att proppa varje kanalöppning full med silikon så det blir absolut tätt?
Växthusliknelsen är inget problem alls eftersom vårt plank är 2,5 m högt på två sidor om poolen och på en tredje sida har vi vindskyddet med utemöblerna i.

Om jag inte kan skjuta in taket "mitt i" måste jag börja riva saker redan nu och det finns det inte tid till med två små barn tyvärr. Jag förstår helt klart att man måste vara noga med passningen. Jag får se om jag ändå testar att skjuta in det mitt i eller river delar av vindskyddet... Visst var det så att man behövde 218cm för att kunna skjuta in bitarna?

Hur är det med avrinningen? Jag har funderat på att gjuta ett betong-"U" och lägga sånna där långsmala galler precis utanför skenorna för att spara trallen. Är det överkurs?
Sen läste jag någonstans att det inte var så dumt med lite lutning (max 3%) på skenorna för att få avrinning från skenorna. Någon som testat det? Eller anser att det behövs?
Men plan är annars stensarg innanför och gjuta under skenorna samt trall utanför.

Något förslag på en popnittång som funkar?

/Nästan säker
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2009, 08:24:02:02 »
Citera
När det gäller tätning har jag fortfarande en fråga: Gäller det alltså att proppa varje kanalöppning full med silikon så det blir absolut tätt?

Nej, inte proppa kanalöppningarna med silikon. Jag vet inte riktigt om vi pratar om samma sak  <dontkn>
Plastskivorna sätts in i en skåra i ramen, då blir kanalerna i plasten skyddade, däremot på utsidorna på skarvarna mellan plastskivor och stålramen ska man köra med silkon, hoppas du fattar hur jag menar :)

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2009, 11:42:33:33 »
Hej,

jag stod och valde mellan diverse skydd och den viktigaste biten för mig då var att det verkligen skulle hålla barn ute.

Så här i efterhand är jag så glad att jag valde ett tak även om det blev betydligt dyrare än jag hade tänkt mig från början. Behöver nu inte heller köpa till någon solvärme för taket i sig värmer så pass bra, har 27 grader just nu utan värme-tillskott alls. Kollade på samma tak som er från början och är helt övertygad om att det funkar jättebra men mitt val föll på elegant från Termatec då jag fick bra pris i samband med kampanj samt att det kvaliten känns bätte. Det är även lägre(midjehöjd) samt har jag valt en blåtonad nyans som lyfter upp det hela betydligt.

Vad du än väljer så är jag övertygad om att du kommer bli jättenöjd med ett pooltak.

Kolla gärna min hemsida(välj Fotoalbum under länkar inne på sidan) för bilder på taket, har inte hunnit lägga in så många men det finns någon enstaka.

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2009, 11:54:24:24 »
Majja: Jag tror jag fattar. Oavsett låter det inte som ett problem.

danfa: Fina bilder. Vågar man fråga vad du fick gen för ditt Elegant-tak? Jag har sett priser på typ 130000:- och det avskräcker verkligen.
Måste det taket också skjutas in eller finns det en möjlighet att "lyfta" på det?

/Tyrre - känner sig nog lite snål...
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2009, 13:08:56:56 »
Kommer inte ihåg om det var runt 110 med deras kampanj. Det är mycket pengar och det var inget lätt val när man väl var där.
Detta tak skjuts också på från någon av ändarna.
Men det måste gå att lägga hälften av skenorna som du säger för att sedan trä på taket och sedan lägga resten. Är bara underlaget plant så kan jag inte se något konstigt med det.

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2009, 23:07:08:08 »
Har precis monterat ett klassik B, och fick rådet från leverantören att låta bli silikonet som följde med taket. Anledningen var att man riskerar att stänga in fukten istället för att den luftas samt att silikon ofta blir fult när man haft det ett tag.
Jag köpte i alla fall argumenten och lät det vara.. Håller i övrigt med allt som tidigare sagts men har lagt skenorna plant (struntar i avrinning) då de är av aluminium o skruvarna rostfria.
mvh
Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #10 skrivet: maj 30, 2009, 00:20:36:36 »

Tänk att "folk" får tycka att ett pooltak ser ut som allt mellan ett växthus till en enorm brödburk, men fasen vad det är bra och ha  8).

Vad det gäller silikonet, skulle man enligt bruksanvisningen (år 2007) bara lägga det i den nedersta kanten på in- och utsida, inte runt om hela ramen, vi slarvade lite på utsidan, silikonent tog slut  :P, och det är där alla fröer lägger sig, fick se häromdan, att det på den ena sektionens sida (inne i kanalerna) växer små små 1 cm väldigt vackra ormbunkssporer, men det ska väl inte vara några problem att få bort dem, och sätta dit silikonet som skulle varit där från början  ::) Resten av ytorna ska nog inte silikonas, tror att det måste kunna få andas ut kondens, en poolhustemp. på över 50 grader kan det lätt bli varma dagar på sommaren.

Popnittången = köp en "dyr" och du kommer att gilla att du gjorde det, när du står en sen lördag och ska få ihop pooltaket för att hela släkten kommer på söndag...he-he-he...sen kan du sälja den på detta forum eller på blocket.

Lägg in lite bilder, i går natt klockan 01.00 hade vi 10 grader ute, blåste som  >:D och regnade, i poolhuset 19 grader och 25,5 grader i vattnet.......

LOTTERÖD


 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #11 skrivet: maj 30, 2009, 09:06:19:19 »
Tackar för alla fina kommentarer!

Som det ser ut nu blir det till att beställa ett Klasik B inom kort.
Gissningsvis kommer vi att skjuta på taket "mitt i" trots riskerna. Jag tror jag kommer att få skenorna raka ändå.
Eftersom den nuvarande sargen mäter 430cm utvändigt kommer jag att bygga upp med tryckt virke utanför denna (som är lite lägre än sargen) och snedsåga sargen så den blir smalare.

Hur jag gör med silikonet får vi se men spontant känns det som om man kan få allt tätt så kan det aldrig komma in fukt men det är kanske bara en teoretiker  8) som kan tänka så.

När jag läser era inlägg om den enorma värmen man får av dessa huvar börjar jag undra om det kan bli för varmt?? Man kan ju öppna och vädra men då var det det här med att småbattingarna kan drulla i...

Samt, någon som har en "dyr" popnittång till salu  :)

/En som förmodligen bestämt sig
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2009, 00:45:00:00 »

Hur jag gör med silikonet får vi se men spontant känns det som om man kan få allt tätt så kan det aldrig komma in fukt men det är kanske bara en teoretiker  8) som kan tänka så.

När jag läser era inlägg om den enorma värmen man får av dessa huvar börjar jag undra om det kan bli för varmt?? Man kan ju öppna och vädra men då var det det här med att småbattingarna kan drulla i...


Hej,

Eftersom jag brukar kontemplera likadana djupa livsfrågor när man sitter i pooltrappan med en GT så borde man väl inte kunna försegla kanalerna helt då värmeskillnaderna får luften däri att expandera och kontrahera även om det såklart vore det bästa isoleringsvärdet <hmm>

Jag slarvade också med silikonet (en freudiansk miss ::)) och har ännu inte fått dit det men som Lotteröd skriver gror det bra längs skåran. Inget i kanalerna ännu men det kanske bara är en tillfällighet.

Har dock lite problem med logiken i beskrivningen eftersom om det då kan kondensera fuktig luft i kanalerna som tack vare en fantastisk gravitation rinner nedåt och samlas i den förseglade botten. Blir väl kanske ett litet sommarprojekt till...  8) (om jag blir övertygad)

Tänkte också på ditt påträdarproblem. Om du mäter ut skenorna och förborrar borde det inte vara något problem att bara lämna en sektion och trä på taket.

Lycka till! 
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2009, 12:37:05:05 »
Jahapp!

Nu har man alltså beställt ett Klasik B och förväntas ställa upp ett gäng starka armar på torsdag för att lyfta det av lastbilen.
Eftersom vi har två små barn kan man tyvärr inte montera det förrän man får ihop några kompisar eller brödraskaran så det blir nog till att titta drömmande på kartongen en tid...

Men, jag kan ju alltid såga lite i min befintliga sarg. Då sargen är 13cm ovanför trallen vill jag helst inte behöva bygga upp taket så mycket så min plan är att snesåga sargen 45 grader så taket precis glider utanför sargen. Jag har gissat att taket har en bottenvinkel på 45 grader (någon som kan dementera detta?) och om den innersta sektionen mäter 428 cm längst ner borde jag ha grymma 13mm tillgodo innan jag tvingas såga sargen så långt in att den vikta linern faller offer för sågen. Jag vet att jag sett en länk någonstans om exakta mått på taket vid olika bredder. Är det någon som sett den länken?

Nu går man i väntans tider, typ  <antman> <antman> <antman>
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #14 skrivet: juni 01, 2009, 13:29:21:21 »

Här finns en del bredd/höjdmått att beakta (notera att du måste välja typ av Klasik):

http://www.idealcover.com/sv/catalog/klasik/roofing-suitable.html

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad slottet

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #15 skrivet: juni 01, 2009, 13:35:12:12 »
Hej!

Vi har precis byggt vår pool och satt upp ett Klasik C tak, vi är helt nöjda och tycker att taket är det bästa med hela poolen. Jag har lite mått och andra lösningar till just skenor-trall och avstånd. De finns under min byggtråd "Äntligen"

Du kommer inte ångra att du köpte tak O0 O0

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #16 skrivet: juni 01, 2009, 21:55:42:42 »
hundhajen: Tackar för bilderna. Det är dessa bilder jag utgått från. Men när jag inser att det handlar om millimeter ifall det kommer att gå eller ej så blir jag lite orolig. Nåväl, funkar det inte är det bara att lägga på trä tills skenorna kommer över sargkanten.

slottet: Snygg pool. Det är ju en djäklans skillnad i tid när man tar in byggare. Vår pool byggdes av min svärfar mer eller mindre för hand för 25 år sedan...

Ska skaffa mig en byggtråd och lägga upp lite före/efter-bilder...

plums, plums!

/Tyrre - som inte har mer än 17 grader i sin pool än...
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad slottet

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #17 skrivet: juni 09, 2009, 22:13:42:42 »
Hej alla som svarat på tätningsfrågan!

Vi tätade bara utsidan av taket och idag upptäckte jag fula typ "fläckar" i kanalerna. När jag då spolade med slangen på insidan flög det upp massa gult vatten och skit, tror jag kanske fått bort det nu men då känns det som att man måste täta båda sidorna direkt. Jag har bra haft taket på i 3 veckor och ändå var det redan detta problem. Någon som har några goda råd, kan det vara så att man får bort smutsen om man spolar med slangen längs med eller tror ni att vi måste ta av taket igen <help> <help>

Ni som har monterat era tak, tog ni bort plasten längs ner på plastskivorna eller lät ni den vara kvar?????????????

Och till dig Cad-Ludde, vem var din leverantör lite intresserad av att veta eftersom dom rådde dig att inte silikona, hade kunant vara bra att höra med dom innan man gör något drastiskt!

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #18 skrivet: juni 10, 2009, 18:43:02:02 »
Hej Tyrre !

Tänkte på en sak, som kanske skulle kunna vara ett alternativ när man vill ha dörren till poolhuset öppen för att vädra ut värmen och samtidigt inte vara orolig över att småungarna trillar i poolen under tiden.
 
Nu vet jag inte hur gamla dina ungar är, men varför inte köpa en spänngrind eller två och sätta i dörröppningen, finns en som www.babydan.dk säljer, klicka på den vita grinden när du kommer in på deras hemsida, finns återförsäljare i Sverige. Grinden heter Alu Gate, har rätt design i förhållande till poolhuset, finns säkert även andra fabrikat med samma princip. Själva hade vi en variant från Brio när våra fyra ungar var små, supersmidigt att kunna flytta grinden till vilket dörrhål som helst utan att den lämnar några märken.

Även om man nu sätter upp en grind, så måste man ändå hålla ett vakande öga på ungarna, maken till kluriga påhitt hos dessa små varelser är enorm.

Dörrhålet är 80 cm och profilen 2,5 cm, att tänka på så spänn"plupparna" passar.

Redan för 14 dagar sedan hade vi 49 grader i poolhuset, fast sommaren inte har börjat än  8) Skitväder idag molnigt och regn, men 29 grader i poolhuset ::)

Hoppas att det gick smidigt att få ner kartongerna med pooltaket från lastbilen  :)


LOTTERÖD



 
« Senast ändrad: juni 10, 2009, 18:47:25:25 av LOTTERÖD »
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #19 skrivet: juni 10, 2009, 19:58:35:35 »

Hej Slottet !

Vilken färg har fläckarna ? Var i kanalerna sitter de, upp mot nock, nederkant eller sporadiskt över hela sektionerna ?

Du skriver gult vatten, kan det vara "dammet, sågspånen" som bildades när ni fällde in skenorna och borrade alla hål i däcket, som nu färgar av sig när klorvågorna slår upp på insidan av taket och upp i kanalerna eller är det sargen. Såg du om det fanns gult vatten liggande i skenorna innan du började spola med slangen ? Det kanske är pollen ? Jag hade väntat med att sätta silikon på insidan, som det är nu har du möjlighet att komma åt från insidan för att få bort detta fenomen som uppstått.

Lotteröd anropar Happy Digger för en kommentar i detta fall <help>

Frågan om vi tog bort all plast innan montering i resp. ram så är svaret ja, tror du att det är det sitter plast kvar som färgar av sig ?


LOTTERÖD



En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad slottet

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #20 skrivet: juni 10, 2009, 22:14:12:12 »
Hej Lotteröd!

Angående plasten så stog det på någon av våra beskrivningar till taket att man inte skulle ta bort plasten som satt längs med botten av skenorna så att säga, men inann vi hade förstått detta var ju den plasten borta, så jag undrade om detta vara något kardinalfel vi gjort :D

När det gäller smutsen och det gula vattnet så sitter det längs ner mot marken och finns bara på vissa ställen. Jag såg några ställen med smuts på inann jag började spola men blev väldigt förvånad när det gula vattnet började komma. Det skulel kunan vara sågspån men det ser inte riktigt ut så. Vet itne om bilden hjälper dig heller men jag skickar med den

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #21 skrivet: juni 11, 2009, 00:26:38:38 »

Lotteröd anropar Happy Digger för en kommentar i detta fall <help>



Ähum, måste nog erkänna att jag inte tittat så närgånget på vårt tak 8)
De små krasseliknande skotten som kom i fogen där det fanns ansamlingar av jordliknande massor från vårvinterns nedfall såg iofs mysiga ut men inget man bör ha där. Jag ska försöka titta imorgon (oops, tekniskt sett idag :D) när man ligger i värmen...
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #22 skrivet: juni 12, 2009, 08:47:28:28 »
Nu verkar denna tråd ha svängt lite från huruvida man ska välja pooltak till hur man monterar ett Klasik.
Inte mig emot förvisso eftersom jag redan handlat ett dylikt tak och som bäst håller på att försöka hitta tid att montera det.

Angående silikonandet så var min plan (om ingen annan skriker högt) att följa manualen och där kan man tyda att man ska lägga en silikonfog längs hela utsidan och längs hela insidan på nersidan av varje sektion.

När det kommer till plastens varande eller icke varande är det mer oklart (för mig). Det finns två bilder i manualen (se bild). Det verkar som att man ska applicera plasten men vad jag vet sitter den redan på.
Rent spontant hade jag nog (utan manual) rivit bort plasten, som tydligen ska sitta på utsidan men jag kan inte se nåt steg i manualen där man ska göra detta.
Slottet lät den sitta förstår jag. Hur gjorde ni andra?

Och till slut, en kommentar till Lotteröds barnsäkring. Klart intressant. Min gissning är att vi inte gör nåt åt saken tills vi för det (angenäma) problemet att vi vill/behöver vädra. Barnen är knappt 2 år resp knappt 4 månader. Den enda som badat hittills i år är vår sonpå knappt 2 (ofrivlligt, med kläder)...

/Tyrre
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #23 skrivet: juni 12, 2009, 10:48:59:59 »
Vi tog bort all plast.
Vi körde med silikon både på insidan och utsidan nertill på alla sektioner.

Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #24 skrivet: juni 12, 2009, 19:29:40:40 »
Ta bort plasten och använd medföljande silikon + spruta och lägg en sträng nederst på in och utsida där plasten går ner i delen med hjul.
Sidan med all text ska vara ut mot vädrets makter och den med blå plast innåt så att säga.

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #25 skrivet: juni 13, 2009, 17:09:37:37 »
Japp.

Jag misstänkte det men visst ser det ut som att man ska sätta på plasten i manualen?
Nåväl, det är väl bara att ignorera manualen  :P
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad slottet

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #26 skrivet: juni 13, 2009, 20:57:33:33 »
Hej!

Bara för att tydliggöra så tog vi bort plasten men i manualen stod det någonstans (eller på plasten på taket) att man aldrig skulle ta bort plasten som satt nertill, alltså inte den med text på eller den blåa på andra sidan utan plastremsan som satt nertill vid kanalernas slut på varje sida.

Så det jag undrade var om vi gjort en grov miss eftersom det så tydligt stod att man inte skulle ta bort den specifika plastremsan

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #27 skrivet: juli 01, 2009, 22:57:36:36 »
Som slutkläm i detta ämne kan jag bara meddela att jag nu köpt och monterat ett Klasik B och såhär långt (1 vecka) är jag mycket nöjd  O0
Det är en fröjd att myggfritt kunna ta sig ett dopp på kvällskvisten inne i "badhuset"!

Vi rev bort all plast direkt eftersom den kilades fast då vi satte kanalplastbitarna i aluminiumprofilerna.
Första dagen orkade jag inte silikona utan drog för huven och dagen därpå hade det kommit in fukt på insidan pga det mycket varma vädret. Illa!
Nu är i alla fall allt silikonat på in och utsidan.

3 st popnittänger behövdes. Den medföljande fick man slita som ett djur med och höll i 11 popnitar!
Sen lånade jag en från grannen (Biltema) men den var nog lite sliten i greppet för den pajjade efter ett tag men den nya från Biltema funkade finemang (kostade 59 kronor tror jag). Lite slit men det fungerade.

Poolen var 17 grader varm då taket åkte på och är nu 25 grader varm denna eftermiddag...

Såhär långt är pooltak the shit  <love>
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #28 skrivet: juli 01, 2009, 23:17:00:00 »

Rubriken på strängen något missvisande då det framgår att du ju redan
bestämt dig. Min åsikt om pooltak håller jag därför inne med.
 :-X
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #29 skrivet: juli 02, 2009, 01:26:05:05 »

Hej Tyrre !

Pooltak är  :D


LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #30 skrivet: juli 05, 2009, 00:06:43:43 »
Hej Tyrre !
Pooltak är  :D
LOTTERÖD
När ett "pooltak är :D"...!?... skall man då tolka det som att det är en "styggelse" i linje med tid. "Eone-statement", typ....? :o  ;D
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #31 skrivet: juli 05, 2009, 00:33:28:28 »
Hehe

Skoja du bara badaren...

Men säg mig en fototävling i ämnet "läckraste poolen" med pooltak på
vinnande bild...

Visar du mig en sådan kanske jag ändrar mig... :)

Fast i mitt fall handlar det inte om att jag tycker det är fult i första hand,
det handlar om att jag inte vill ha eftersom jag inte behöver pololtak..

Regnar det eller är minus 10 så VILL jag inte bada.
Och jag har aldrig velat ha inomhuspool ö h t.

Smaken är som baken.
Tur det.

 O0
« Senast ändrad: juli 05, 2009, 12:33:48:48 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #32 skrivet: juli 10, 2009, 11:14:04:04 »
Fototävling
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag