CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: temperaturskillnad mellan inlopp/utlopp värmevxl  (läst 2062 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PAS

temperaturskillnad mellan inlopp/utlopp värmevxl
« skrivet: maj 02, 2009, 21:18:53:53 »
Hej på er  ;)
En fråga som jag läst lite om på andra ställen i detta forum men som jag önskar ta upp igen, och det är följande. Vad ger snabbaste uppvärmning av vattnet, stor differans i temperatur mellan inlopp/utlopp vid värmevxl (lägre flöde). Eller mindre differans i temp med högre flöde som följd. Samt om det finns någon optimal temperaturskillnad...... <hmm>

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: temperaturskillnad mellan inlopp/utlopp värmevxl
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2009, 20:22:56:56 »
hej
vad har du som värmekälla?
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad PAS

SV: temperaturskillnad mellan inlopp/utlopp värmevxl
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2009, 13:02:59:59 »
Jag har en Pahléns Maxi 35 luftvärmepump

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: temperaturskillnad mellan inlopp/utlopp värmevxl
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2009, 14:22:16:16 »
hej pas
jag kör fullt flöde igenom min VP och då blir skillnaden 1 grad men kanske att man skulle kunna få ut 1/2 grad till med hjälp av en bypassslinga, personligen räknar jag att VP ger 1 grad/dygn i tempökning beroende på vilken natttemp man har.
När solfångarna hjälper till kan differensen dagtid ge 3 - 4 grader om det är bra med sol.
//carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag