CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med uppvärmning med bergvärme  (läst 8516 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #20 skrivet: september 13, 2022, 12:25:15:15 »
Nu må jag låta okunnig men jag tror jag saknar centralventil då jag har automatisk backspolning. Jag har inga ventiler överhuvudtaget på filtret. Det finns endast ett inlopp och ett utlopp samt tryckmätare på toppen.

Jag fick återkoppling från processing hos phalens där dom är inne på att installationen är fel. Dom menar på att värmeväxlaren alltid måste sitta under filtret för att inte luftfickor ska skapas.

Montör och säljare ska tillsammans åka till min anläggning för att gå igenom grundligt om allt är installerat enligt konstens alla regler.(vilket det uppenbarligen inte verkar vara)...

Vad berör deltaT så kan jag inte lämna svar, då jag saknar utrustning för att mäta detta. Som jag nämnt tidigare så är utrustning beställd och bör dyka upp vilken dag som helst  O0

Känns som man (i mitt fall) måste både vara vvs:are, byggare och elare för att ha en chans att se så allt är rätt. Hade inte för mitt liv det skulle vara så himla mycket egen felsökning och konstaterade om fel här och var när man betalat folk för att få det ordentligt gjort  >:(
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #21 skrivet: september 13, 2022, 14:01:12:12 »
Ja, det krävs lite olika kompetenser för att bygga pool. Jag förstår dock inte vad Pahlens menar med:
Citera
Dom menar på att värmeväxlaren alltid måste sitta under filtret för att inte luftfickor ska skapas.

tror inte många installationer ser ut så, om ens någon <hmm>

Här är min installation med bilder och det fungerar naturligtvis bra:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.50
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #22 skrivet: september 13, 2022, 14:53:29:29 »
Snyggt må jag säga! Där var det ordning och reda, gillas starkt!  O0

Som jag fick det förklarat så ska tydligen aldrig växlaren vara högsta punkt i systemet. På grund av just att luftfickor kan bildas. Därav vill man ha växlaren strax under högsta punkt för filter eller helst under filtret rent höjdmässigt.

Jag själv besitter tyvärr inte kompetensen för att avgöra om detta påstående är sant. (Rent logiskt känns det väl inte så konstigt att luft fångas på högsta nivån i ett system dock)

Jag ska i varje fall stötta på att jag ska få det omgjort enligt konstens alla regler om montören har gjort avsteg mot hur det ska vara.
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #23 skrivet: september 13, 2022, 21:06:58:58 »
Har nu fått hem utrustningen för att mäta. Värdet enligt bild är med ett flöde på ca 10m3/h.

Efter besök och genomgång ikväll så verkar möjligtvis bräddavloppet vara en flaskhals vad gäller flöde. Filtret jag har vill ha rekommenderat flöde 14m3/h, och pumpen jag köpt i paketet ska kunna leverera 28m3/h, MEN bräddavloppet har en dimension på 304mm.

Detta vad jag verkar få fram från lite googlande ger ett maxflöde på ca 10m3/h med ovanstående dimension i systemet. Och går pumpen för fullt så är det typ spik 10m3/h enligt flödesmätaren. Någon verkar onekligen gjort en blunder och inte tänkt på att köra på grövre bräddavlopp <dontkn> <hmm> Säljaren står på sig dock att det är ett klassiskt bräddavlopp till en 8*4 pool generellt i Sverige. Han blev dock något tyst när jag frågade vad jag då ska med en värsting pump till om systemet är "låst" till 10m3/h :D

Detta antar jag påverkar möjligheten till att kunna finlira vad gäller flöde mot värmeväxlaren. Men samtidigt så känns ju 10m3/h rent spontant rätt okej i förhållande vis till vad folk verkar ha. Med det flödet snurrar ju poolvattnet runt 6 gånger/dygn.

Någon som kan med säkerhet säga om mina data jag fått fram om att en dimension på ca 300mm ger maxflöde på ca 10m3/h?

Vill även passa på att slänga ut ett tack till er alla som kommer/kommit med tips och ideer! Underlättar enormt för en nybörjare som mig själv inom detta med pool!
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #24 skrivet: september 15, 2022, 08:14:24:24 »
Bräddavloppet har inget med det där att göra, om det vore för klent skulle ju pumpen tömma bräddavloppet.
Det som möjligen skulle kunna vara en flaskhals är om du har för klena slangar till/från poolen, men jag gissar att du har 40 eller 50 mm PEM?

Det som också kan vara fel är om pumpen går baklänges, den pumpar ändå, men med lägre flöde än om den går åt rätt håll.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #25 skrivet: september 15, 2022, 13:45:04:04 »
Nja där tror jag nog att du har fel (säger jag som amatör ::)). Det står även i instruktionen för bräddavlopp vad maxkapacitet är. Standard verkar vara kring 12m3/h när man även tittar runt på dom flesta bräddavlopp. Vilket helt klart verkar vara underdimensionerat om filter vill ha 14m3/h som rekommendation och säljaren har nämnt siffror på 18-20m3/h när man ska backspola. Slangar som använts är 50mm.

Nu kanske upp mot 10m3/h är nog för just värmedelen så får väl leva med ett för litet bräddavlopp (Har dock bett dom undersöka saken om att klämma ditt ytterligare ett i läge för vinter stängning)

När man leker runt med Pahléns kalkylator för värmeväxlare så verkar den ytters avgörande faktor vara "inlet temperature". Men använder man värdet 48 grader som min är ställd på som max framledningstemp och även rekommenderat från vvs för att inte riskera förstöra trägolven i huset, så verkar det vara ruggigt låga siffror i växlings effekt oavsett i princip vad jag leker med för flöden. Tittar jag runt i inställningarna så verkar 60 grader vara högsta jag kan ställa min anläggning på (dock verkar den inte kunna nå 60, har endast kunnat mäta 52 grader som mest efter jag provat ställa upp till 60, ska tilläggas att jag kan ha missat någon inställning då jag är grön på området)(Kan tydligen ställa upp högre framledning men då måste jag ändra till radiator istället för golvvärme).

Då jag är grön även på bergvärme pannor så min fråga må låta dum, men kan det vara så att min panna är egentligen inte gjord för att kunna hantera pool fast den funktions finns i pannan så att säga. Vilken framledningstemp använder ni andra?
Jag läser om COP värde hit och dit och temperaturer på 30-40 grader på nätet, blir ju knappt ingen uppvärmning alls eller ingen uppvärmning enligt Pahlens kalkylator, med såna värden så tappar man ju temperatur stadigt till omgivningen. Kan man nå 60-80 grader i framledningstemp så verkar det vara en barnlek att komma upp i ordentliga värden (önskar jag hade fjärrvärme just nu...)

Har fått siffror via min återförsäljare att om ute temperatur är mellan 5-10 grader (dyngstemperatur) så måste man nå mellan 25,6 och 32 kW i överförd effekt. Dessa värden känns i princip omöjligt att nå utan att på något sätt trolla fram högre primär temperatur.

Blir galet förvirrad.  >rulla< <dontkn>

Med endast 48-52 grader i beaktning att jobba med så kanske två växlare i serie kan vara något? Läste på Pahlens att dom ska kunna seriekopplas, tankar?
« Senast ändrad: september 15, 2022, 14:45:53:53 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #26 skrivet: september 16, 2022, 11:11:55:55 »
Jag får det till 9.4 kW med en 135 kW växlare med de flöden du borde ha.
Vilken växlare har du?
9.4 kW borde i alla fall räcka för att hålla minst 30 grader nästan oavsett hur kallt det blir ute.

Skimmern har ingen betydelse för flödet.
Tänk efter.

Hålet i botten på skimmern går rakt ut i slangen, om pumpen klarade att pumpa mer än vad skimmern kan mata "hålet i botten" med så skulle skimmern tömmas.
Flödesbegränsningen har inget med skimmern att göra.
Punkt.

Det som avgör är väl primärt vilken storlek du har på växlaren, att flödena är någorlunda rätt, och att du inte har luft i växlaren.
Du behöver rätt högt flöde på primarsidan också,
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #27 skrivet: september 17, 2022, 09:10:15:15 »
Med 9.4 kW så förlorar du värme. Jag har gått igenom kalkylatorn du hänvisar till med säljaren och phalens. kW siffrorna jag fått kommer direkt från phalens, det som deras kalkylator inte låter oss skriva in är utetemperaturen, där har dom givit mig en tabell. Vid exempelvis börvärde 30grader i poolen vid dyngstemp på ca 5 grader så krävs en "transmitted effect 32kW"(siffran är något avrundad) för att ligga stabilt och även kompensera för värmeförluster till omgivningen.

Växlaren jag har är mf260 och ska klara upp mot 75kW. Men som jag nämnt tidigare, för att nå deras tabellsiffror mot 25-32kW så är enda sättet för mig att höja framledningstemperatur oavsett vad jag sätter in för flöden i kalkylatorn.

En fråga om ditt resonemang om bräddavlopp, hur skulle det gå torrt? Jag har ett bräddavlopp och två insprut, den kan alltså skjuta tillbaka mer vatten än den kan suga från poolen. Då bör den aldrig kunna tömma bräddavloppet(den kan ju inte skjuta tillbaka mer vatten än den kan svälja). Som sagt, står på phalens grejer hur mycket vatten deras bräddavlopp kan svälja, har även där fått det bekräftat direkt av dom.
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #28 skrivet: september 17, 2022, 09:45:52:52 »
Gjorde lite exempel för att förtydliga med mina Paint kunskaper  ;D. Nedan finns även siffrorna som kommer direkt från Phaléns för hur mycket effekt som krävs för att även beakta förlust till omgivning.

Vid önskad pooltemp 29 grader:
Vid utetemp 10 grader krävs 24,3 kW
Vid utetemp 5 grader krävs 30,7 kW

Vid önskad pooltemp 30 grader:
Vid utetemp 10 grader krävs 25,6 kW
Vid utetemp 5 grader krävs 32 kW

Skulle man kunna höja framledningstemp så skulle alltså dessa eftersträvade kW siffror vara enkelt att nå.

Vad berör diskussionen om bräddavlopp, detta är bräddavloppet jag har (12m3/h). Så jag bör alltså aldrig kunna nå högre flöden med min pump oavsett som jag ser det. 12m3/h anges som maximal kapacitet.
https://www.pahlen.se/produkter/belysning-och-inbyggnadsdetaljer/braddavlopp-classic/
« Senast ändrad: september 17, 2022, 16:00:12:12 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad TommyC

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #29 skrivet: september 18, 2022, 10:43:04:04 »
Vi kan utan problem hålla 31-32 grader ner till dygnsmedeltemperatur 10 grader med en värmepump som ger 9,2 kW som mest. Vid 10 grader lär den ge lägre effekt men att hålla temperaturen är trots det inget problem. Poolen har ca 50 mm isolering och tak med kanalplast. Volymen är 31 kubikmeter så ca 75% av en ”vanlig” 4x8 pool. Ner till ca 15 grader i dygnsmedeltemperatur räcker det att köra värmepumpen 12 timmar per dygn. Vid lägre temperaturer får den gå dygnet runt.

IVT 312 ska kunna ge 12 kW så den borde räcka med god marginal. Många möjliga felorsaker har redan nämnts, studera dessa noga.

Har ditt tak klarplast så lär det isolera sämre än kanalplast. Hur mycket sämre har jag ingen kunskap om. Det går kanske att hitta data på det.

Att Pahlén anger max 10 m³/timme beror nog på att breddavlopp suger luft om nivån är låg. Lägre flöde minskar det problemet. I vårt fall få vi antydan till luftvirvel när nivån går ner lite under 25% av breddavloppets höjd. Håller du nivån en bit över halva höjden så kan du suga mycket mer än 10 m³/timme så den ”felkällan” kan du glömma som redan har nämnts.

Kör man 18 m³/timme genom 100 meter 50 mm PEM-slang så blir tryckfallet 2,8 bar / 28 meter vattenpelare. Vid mer normala 20 meter 50 mm PEM-slang så blir tryckfallet 0,56 bar. Till pumpen Speck Badu Prime Eco VS 0 - 1.1 kW 1-Fas rekommenderas 63 mm för inlopp och utlopp, då fås 0,2 bar vid 20 meter och 18 m³/timme. Utloppet ur breddavloppet är så kort att det inte begränsar flödet märkbart. Undantag såklart om nivån är för låg.

Det vore intressant att studera datablad för sandfiltret och tillhörande ventiler. Något sådant tror jag inte har figurerat här tidigare.

Hur har dom kommit fram till de höga värdena på effektbehov? Din BVP lär inte ge mer än 12 kW vilket förmodligen räcker och blir över.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag