CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rosa fläckar på liner  (läst 3980 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erjo003

Rosa fläckar på liner
« skrivet: juli 16, 2022, 21:05:43:43 »
Hallå

Detta blir mitt första inlägg här. Byggde pool förra sommaren och fick snabbt ett antal rosa fläckar på linern ovan vattenytan. Dessa verkar tyvärr öka i antal. Folkpool säger bakterier och att detta är ovanligt. Någon där ute som varit med om samma problem och vet vad man kan göra åt det? Skittråkigt på en nästan ny liner.

Poolgiganten

Utloggad Ocke

SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2022, 20:52:07:07 »
Hej! Jag har likadana fläckar i min pool, också byggd förra sommaren. Av folkpool. Kan det vara fel på deras liners? Har du fått något svar på vad det kan vara?

Utloggad TommyC

SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2022, 22:49:58:58 »
Skulle kunna vara bakterien serratia marcescens:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15668.msg114042#msg114042
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2022, 12:46:05:05 »
Jag har en åsikt och ide om hur man kan få bort det , men jag kan inte skriva det för jag vet inte om det är rätt för trådskaparen .

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #4 skrivet: september 01, 2022, 20:30:43:43 »
Hej,

Gissar på att ni använder puckar? Problemen brukar uppstå andra året med dessa CYA-baserade puckar. Har inget med liner eller företag att göra. Möjligtvis vilka råd som ges. Naturligtvis är det bakterier som växt till sig pga. för hög CYA som orsakas av dessa puckar.

Används puckar bör vattenbytet ske oftare. Vilket inte gjorts. Här tvistas det om hur mycket vatten som bör bytas då CYA används som klor?

Finns ingen återvändo här. Byt minst hälften av ditt vatten. Gärna allt. Byt typ av klor. Har du inte automatik så blir det kalciumhypoklorit.
Rekommenderar Nitors 20g tabletter.

Roger

Utloggad Corpes

SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #5 skrivet: september 06, 2022, 11:56:58:58 »
Jag trodde att det va limmet som dom fäst underlagsmattan som slog igenom då jag fick detta fenomen direkt efter att poolen sattes i drift.

Utloggad nyburjare

SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #6 skrivet: september 06, 2022, 12:13:05:05 »
Jag trodde att det va limmet som dom fäst underlagsmattan som slog igenom då jag fick detta fenomen direkt efter att poolen sattes i drift.
exakt !! kolla upp vilket lim man använt , sett detta tidigare på budget lim inköpt på amazon

Utloggad Corpes

SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #7 skrivet: september 06, 2022, 12:25:15:15 »
Svårt att tro att det är bakterier (iaf i mitt case) då fenomenet som sagt fanns där redan någon vecka efter vattenfyllad.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #8 skrivet: september 06, 2022, 15:56:24:24 »
Hej,

Ofta är det mycket svårt att svara på frågor. Mycket lite information som i detta fall. Tänk om någon skrivit tidigare efter en vecka?
Då hade svaren blivit annorlunda. Likaså för mig.

Dessa rosa eller röda färger brukar först dyka upp efter ett år med drift. Skrev det. Då är det bakterier enligt mig.

Information efter handlade om en vecka. Då är det inte bakterier. Handlar om olika saker.

Själv skulle jag inte våga använda annat än vad som rekommenderas för en produkt. Då är man körd angående garantier osv. Intressant det Nyburjare skriver.

MVH
Roger

Utloggad Erjo003

SV: Rosa fläckar på liner
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2023, 21:34:23:23 »
Hej,

Gissar på att ni använder puckar? Problemen brukar uppstå andra året med dessa CYA-baserade puckar. Har inget med liner eller företag att göra. Möjligtvis vilka råd som ges. Naturligtvis är det bakterier som växt till sig pga. för hög CYA som orsakas av dessa puckar.

Används puckar bör vattenbytet ske oftare. Vilket inte gjorts. Här tvistas det om hur mycket vatten som bör bytas då CYA används som klor?

Finns ingen återvändo här. Byt minst hälften av ditt vatten. Gärna allt. Byt typ av klor. Har du inte automatik så blir det kalciumhypoklorit.
Rekommenderar Nitors 20g tabletter.

Roger

Hallå

Säsongsstart snart och fläckarna har ökat i antal. Gissar också på bakterier. Verkar sätta sig i ”snäpplisterna” som sitter runt om och håller linern på plats och ”färgar av sig” på linern.  Inga klorpuckar. Kör saltklorinator och bara puck innan rätt temp uppnåtts för att starta klorinatorn. Låga CYA värden. Hade grava problem med struligt PH värde första året som sköt i höjden snabbt och jag fick sänka PH med rådet från folkpool att samtidigt höja Alk. Surt och basiskt om vartannat och fick vad jag förstår rundgång i kemikalierna. Fick till slut mättat vatten och böt 2/3 delar av vattnet. Struntar nu i alk värdet och får sänka PH betydligt mer sällan efter det. Kanske lades grunden till bakterierna under den första tiden med high chaparall på PH’t
Som sagt. Tråkigt på en ny liner då de första fläckarna upptäcktes när jag stängde efter första badsäsongen och dom verkar öka i antal. Dock endast i överkant ovan vattenlinjen. Frågan är vad som är värt att göra nu? Ska man chocka då och då även om man kör saltklorinator? Man har ju rent generellt lite lägre klorvärden när man kör saltklorinator. Hade en del strul med det också första säsongen innan jag fick min redox styrning. Ändå sällan fria klorvärden över 1 PPM.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag