Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flexslang och klämkopplingar - läckage  (läst 1387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatteKnivsta

Flexslang och klämkopplingar - läckage
« skrivet: juli 12, 2022, 18:50:33:33 »
Hej, har ett nytt problem som jag hoppas att jag kan få något tips om.
Har köpt en värmepump, bypass, flexslang samt klämkopplingar från Folkpool. Bypassen har jag kopplat ihop, men har ngt litet läckage men där tänker jag skruva isär alla kopplingar och använda mer gängtejp, men när det gäller klämkopplingen från bypassen via flexslang och in i ny klämkoppling och in i VP:n så får jag det inte tätt. Jag har förstått att snittytan på slangen bör vara så rak som möjligt, hur har ni löst det? Jag har först sågat med en bågsåg och sen skurit med en kniv men det blir ändå inte bra. Läste ngn gammal tråd här att O-ringen som sitter i klämkopplingen ska träs på slangen, stämmer det?
Tacksam för tips
/Mattias

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Flexslang och klämkopplingar - läckage
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2022, 19:19:16:16 »
Är det en koppling liknande denna: https://poolstore.se/wikipool/montera-klamringskopplingar/
så sitter det en O-ring inne i kopplingen. Slangen ska igenom den O-ringen och bottna inne i kopplingen, detta nämns i steg 7 i den länkade monteringsanvisningen.
« Senast ändrad: juli 12, 2022, 19:23:06:06 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.


Utloggad TommyC

SV: Flexslang och klämkopplingar - läckage
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2022, 19:43:58:58 »
Det ser ut som att tätningen mot slangen sker enligt samma princip som den jag länkade men gängan in i värmepumpen kräver gängtejp eller gängsnöre.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Flexslang och klämkopplingar - läckage
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2022, 20:24:52:52 »
Klämkopplingen med pem-slang kan vara bångstyrig. Du kanske tror den är i ordentligt men inte kommit över o-ringen.
Lite tips från en som har jobbat många år i mejeri och därmed van vid allehanda kopplingar. Spola anslutningarna och slangen med varmt/ljummet vatten, o-ringar blir mjukare och mer lättjobbad då. Lys med lampa och titta in i kopplingen så du ser var slangen ska bottna. Ta sedan ett mått och märk på slangen med en tejp, då ser du direkt om du fått in den ordentligt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad cy_berg

SV: Flexslang och klämkopplingar - läckage
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2022, 20:57:12:12 »
Klämkopplingen med pem-slang kan vara bångstyrig. Du kanske tror den är i ordentligt men inte kommit över o-ringen.
Lite tips från en som har jobbat många år i mejeri och därmed van vid allehanda kopplingar. Spola anslutningarna och slangen med varmt/ljummet vatten, o-ringar blir mjukare och mer lättjobbad då. Lys med lampa och titta in i kopplingen så du ser var slangen ska bottna. Ta sedan ett mått och märk på slangen med en tejp, då ser du direkt om du fått in den ordentligt.

Vill bara tacka dig för det här inlägget för det hjälpte mig att få ordning på en strulande klämkoppling så att den nu är helt tät  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan