VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Det kommer in vatten i vår betongpool från 70-talet  (läst 1902 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Herge

Hjälp! Det kommer in vatten i vår betongpool från 70-talet
« skrivet: februari 13, 2022, 14:09:55:55 »
Hej!
Min sambo och jag har köpt ett hus med en inomhuspool som är byggt -74. Poolen har inte varit i drift på 10-15 år enligt den gamla ägaren men allt skulle funka som det ska, den är 1,6 meter djup, 4,4 m bred och 5 m lång. Den är alltså byggd under husets bottenplatta. 

Innan jul upptäckte vi att det stod ca 20 cm vatten i hela poolen. Vi hörde av oss till den fd ägaren som sa att hon glömt informera oss om att det kommer upp vatten vid "vårfloden" varje år och det ska fungera så.

Det finns ingen dokumentation om poolen och hur den är uppbyggd eller något sådant så nu vänder jag mig till er för att se om någon av er kan hjälpa mig förstå om det är såhär den ska funka. Den gamla ägaren hävdar att den brunn som är i botten av poolen är en backventil som ska ta in vatten när det är mycket vatten i marken utanför. Skulle det finnas vatten i poolen så skulle vattnet inte tränga upp i poolen utan fortsätta ut i gatan som jag förstod på den gamla ägaren, troligtvis då genom dräneringen. Den gamla ägaren sa också att om det inte släpps in vatten så kan poolväggarna sprängas.

Vi vill ju såklart veta om det här var ett vanligt sätt att bygga pooler på under 70-talet och om det som sagt verkligen är såhär det ska vara. Vi hade en tanke att bygga ett bjälklag över poolen i dagsläget och nyttja rummet som gym men att på sikt kanske ändå kunna få igång den men nu är vi väldigt rådvilla till vad vi ska göra.

Är det någon här som har några bra tips? Ska vi försöka hitta någon som kan besikta poolen? Jag bifogar en bild på själva avloppen/brunnen/backventilen (Det har suttit ett brunnslock över) och en bild på själva poolen.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Anna

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp! Det kommer in vatten i vår betongpool från 70-talet
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2022, 01:36:29:29 »
Det låter ju som om det handlar om otillräcklig dränering alt. för högt grundvatten vid vissa tider som gör att vatten strömmar in i poolen. Det kan säkert fiungera på det sättet spom beskrivits och handlar det bara om enstaka tillfällen tror jag inte det har någon negativ inverkan på poolen. Annars är ju huvudprobplemet om grundvatten kommer upp mot betongkonstruktionen att det leder bort en massa värme vilket ger högre uppvärmningskostnader.

Ett sätt att slippa problemet (om det händer så pass frekvent att det verkligen ÄR ett problem - är det enstaka extremdagar har det nog knappast någon betydelse) är ju att göra en dräneringsbrunn intill poolen och sedan pumpa bort vatten till dagvattensystemet om det finns ett sådant.

En gjuten betongpool som är korrekt gjort sprängs inte av vatten utanför väggarna, möjligen kan man i vissa fall få effekten att poolen flyter upp om den inte är väl förankrad. Är poolen i drift och fylld finns givetvis inte den risken.

En sådan här äldre pool borde gå bra att få i drift igen. Är bara gjutningen tät så går det rätt enkelt att lösa de flesta andra problem. Skulle den inte vara tät blir det knepigare, men lösningar finns. T.ex. går det ju att lägga en liner även i en betongpool. Nackdelen är väl mest arbetet med att byta in- och utloppsdon.

Utloggad Herge

SV: Hjälp! Det kommer in vatten i vår betongpool från 70-talet
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2022, 12:18:48:48 »
Hej igen! Tack för svar!

Vi har också funderat på om det är dräneringen som är otillräcklig... Den är inte bytt sen huset byggdes.

Det som blir bekymmer i dagsläget är ju att vi vill bygga ett bjälklag och lägga golv över poolen och då måste vi ju säkerställa att det inte kommer upp vatten. Så därför känns det viktigt att veta hur det är meningen att det ska funka. Plus att den fd ägaren sagt att allt är ok med poolen och vi ju måste bevisa motsatsen för att kunna åberopa dolt fel. Så det är lite klurigt för en novis som en själv att veta hur allt ska vara. :)

Utloggad Erica

SV: Hjälp! Det kommer in vatten i vår betongpool från 70-talet
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2022, 23:33:26:26 »
Själva bygget verkat ju gediget gjort av vad man kan se på bilden. Det enda som jag tycker man missat lite på är att jag aldrig skulle bygga en pool inomhus ända in till väggen. Det är väldigt bra att ha åtminstone ett par decimeter mellan poolen och väggen.

Vad det gäller risken för uppflytning så kan den ju finnas om man bara skulle täppa till bottenavloppet och strunta i om vattnet stiger upp på utsidan. Det går ju att bygga båtar även av betong och flytkraften kan ju bli rätt avsevärd.

Men lättast om man vill få poolen att fungera ok är ju att försöka fixa dräneringen, för det jobbet ligger ju utanför huset och kan göras utan att behöva riva upp poolen på något sätt.

Att tidvis ha vatten stående under ett bjälklag om ni vill bygga ett sådant är nog ingen bra lösning. Det låter som en stor risk för att få fuktproblem senare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan