VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning  (läst 5213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« skrivet: augusti 07, 2021, 19:44:43:43 »
Vi har en rund (tiokantig) 4,5m pool från JF Fritid.
Tanken var att dela vintertäckningen i två delar (förbereddes redan när plåten lades dit i höstas) och sätta hjul på - ena delen bred och hög och andra delen låg och smal. V-hjul och rälsskena på ena sidan och "vanliga" hjul på andra sidan. Båda delarna rullas åt samma håll. Lite som Aqvisdeck, men snäppet billigare...
Täckningen är Areco TP 131. 5 meter långa och ca 1 meter "breda", i och med överlapp så täcker de 94,5 (har jag för mig).Tjockleken är den tunnaste, 0,7 mm. Köpte 5 stycken. 841 kr/st hösten 2020. Frakt 2700 kr.
Den höga/breda delen består av 2 plåtar, 5 meter breda. Den låga/smala delen består av 3 plåtar, ca 4,70 meter breda (som jag kapade med nibbler)

Bild1 Först fick jag kapa plåten med en nibbler (tog sin lilla stund) till den smalare delen (som ska rulla in under den andra delen).
Bild 2 Sedan sågade jag ut hål i regeln plåten ligger på och satte fast hjulen som ska gå på räls.
Bild 3 På andra sidan har jag "vanliga hjul". Dessa är högre och gör att täckningen får en lutning så att vattnet rinner av. (Ångrar nog det idag - skulle gjort den lägre istället.)
Bild 4 Skruvade fast plåten på reglarna som hjulen sitter på och la dit rälsen provisoriskt och sänkte ner täckningen på rälsen. Skulle den rulla så lätt som jag hoppats (barnen ska kunna täcka av poolen)? Jajamensan! Kunde skjuta undan den delen med ett finger.
Bild 5 Jag hade mätt och kapat rätt så den lägre delen rullade in under den högre (som sedan sänktes ca 10 cm).
Bild 6 Låga delen med vanliga hjul-sidan
Bild 7 Sedan började jag sätta dit en gammal liner som vind/skräpskydd.
Bild 8 Frisen är ditskruvad och trallbrädor som "reglar" för att fästa trallen som ska läggas på.
Bild 9 trallen på plats och två brädor som döljer det blå smutsskyddet.
Bild 10 Kvar är att sätta dit några brädor på sidorna.

Total kostnad ca 16 000.
Plåt inkl frakt: 6 905
Skenor och hjul: 3 340
(4 Skena för V-hjul, 3 m, 325 kr/st
2 V-hjul med fäste, 200 kr/st
3 V-hjul med fäste, infällda, 250 kr&/st
5 Fasta hjul, 100 kr/st)
Trall, reglar och skruv: ca 6 000 kr

Skenor och hjul köpte jag på Tellus. www.tellus.se. Handlade inne i butiken, Fridhemsplan, Stockholm.
Plåten köpte jag från https://lindtech.eu/sjalvbarande-konstruktionsplat/

Fungerar bra tycker jag. Innan trallen kom på plats kunde jag rulla bort täckningen med ett finger men den har blivit betydligt tyngre nu men rullar ändå hyfsat lätt.
Håller smusten borta och värmen bra - 30 grader i vattnet och värmeväxlaren går endast på natten eller om vi badar mycket. Har även bubbelplast.
Det bildas en del kondens så jag kommer sätta gammal liner på insidan av konstuktionen ocskå (så att det blir dubbelisolerat).
Sviktar någon centimeter när jag (tresiffrigt) går på täckningen.
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Poolgiganten

Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2021, 19:45:24:24 »
Undersidan av den högre delen (som kommer att få gammal liner över sig mot kondensen) I slutet av skenan har jag en golfboll jag borrat hål i (syns om man zoomar in) som stopp. I slutet av andra skenan har jag en dörrstopp av gummi.
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Utloggad TommyC

SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2021, 18:21:34:34 »
Snyggt bygge och intressant lösning! Jag funderar på om hjulen och andra metallkomponenter kommer att stå emot den kraftigt korroderande miljön som kloret orsakar  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2021, 00:23:52:52 »
Hjulen är rostfria och bultarna likaså så jag hoppas det ska hålla. Har satt en gammal liner på insidan av konstruktionen nu för att hindra kondensen något.
Får uppdatera här om något år.  :)
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Utloggad TommyC

SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2021, 11:52:40:40 »
Det kan göra stor nytta att minska mängden kondens som når metallen. Vi får hoppas att du slipper rost.
Trädetaljer runt poolen som är fästa med skruv rostfri A4 har förblivit rostfria i flera år hos oss. Beslag från Jula "rostfria" för att öppna luckor i trädäcket nära vattnet under pooltaket rostar måttligt. Kanske är de A2?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MadeleneD

SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2021, 06:33:01:01 »
Riktigt snyggt bygge! Det är roligt med er som tänker utanför boxen och kommer på egna lösningar

Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2022, 23:16:25:25 »
Och här är den med täckningen bortrullad
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2022, 08:43:05:05 »
Bra lösning, men kanske liiite svårt för oss med större pooler, det blir rätt platskrävande om man har en 4 X 8 meters pool...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Basic

SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #8 skrivet: maj 07, 2022, 22:52:06:06 »
Och här är den med täckningen bortrullad

Snyggt!

Hur lång tid tog det att bygga denna på ett ungefär?

Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2022, 01:09:08:08 »
Svårt att säga då jag höll på under en längre tid, men om allt material hade varit på plats (tog sin lilla stund att handla räls, hjul och trall) så kanske 2-3 dagar. Kanske någon dag till då jag testade mig fram.
Men jag är fortfarande väldigt nöjd över bygget och det fungerade fint när vi öppnade poolen för två veckor sedan (+6 grader i vattnet på lördagen. Efter 8 dagar och ca 30 kWh/dag så var temperaturen uppe i 29 grader).
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Utloggad Oni

SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2022, 23:06:38:38 »
Va bra ide, detta är exakt vad jag letat efter.
Har ett par frågor om det är ok eftersom jag själv troligtvis kommer bygga något liknande.

min pool är 7x3,5 jag funderar på om jag ska bygga två eller tre sektioner. Tre sektioner gör ju att den blir extra hög och det är inte ultimat.

1. såg att du skrev att det blev tyngre med trädäcket på, hur tung? skulle ett barn kunna öppna det själv eller måste man vara en vältränad person :). vill inte att det ska va för tungt för då kommer jag få höra det varje gång jag inte är där och ska öppna det :D. hur mycket väger varje sektion?

2. du skrev att det sviktade när du gick på den, finns det något man kan göra för att stötta så att det inte sviktar?

3. skenorna som du har monterat fast, är dem insänkta med trallen eller ligger dem ovan på, om dem ligger ovan på stör det något när ni går på skenan?

ursäkta för alla mina frågor men ditt bygge är underbart och vill bygga något liknande eller kanske samma. du har samma funktioner som ett vanligt tak men du slapp betala över 100k för det.



Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
SV: Byggde om vintertäckningen till åretrunttäckning
« Svar #11 skrivet: februari 28, 2023, 13:03:04:04 »
Sent svar Oni...
1. Man puttar undan det hyfsat lätt med foten (innan trallen kom på kunde jag putta undan med ett finger). Min 10 åriga dotter fixar det. Vet inte hur mycket det väger, men kanske ca 2-300 kg/sektion. (Jag kan lyfta en sektion på ena sidan.)
2. Den sviktar väldigt lite. Vill man har bort svikten ännu mer kommer vikten öka betydligt. Aningen göre en torsion box eller använda balkar.
3. Skenorna ligger ovanpå. Visst känns det om man går på skenorna men det gör inte ont. La skenorna på den sida man använder minst.
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan