VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rund pool 5,5m - första poolprojektet  (läst 19909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basic

Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« skrivet: januari 20, 2021, 11:39:15:15 »
Då var det bestämt.
Beställningen är gjord och nu börjar arbetet ta fart med att gräva och planera detaljerna.

Allt sker i egen regi på kvällar och helger, då tid och lust finnes.

Jag vet att det finns kunniga på forumet och hoppas ni är villiga till att svara på lite frågor längs med vägen. För det kommer dyka upp frågor, om både det ena och det andra.

Första frågan för planeringens skull:

Måste slangen från pool till filterpump vara förlagd med ett konstant fall eller räcker det med att det enbart är en nivåskillnad mellan utlopp pool/inlopp filterpump?

Bifogar bild för tydlighetens skull.

Och en bild på den tänkta gropen där grävning påbörjats.
Med spade.  ;)

Inramningen runt planeras för fullt och det lutar mot att det blir en form av en Ikosagon, dvs. en tjugohörning.
« Senast ändrad: april 08, 2021, 19:49:57:57 av Basic »

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Primastar pool "Sea Shore" 5,5m
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2021, 15:01:21:21 »
Det finns de som har pump ovanför vattenlinjen. Men då bör man ha väldigt tätt och eventuellt backventil. Fallet behöver du inte bry dig om, pumpen suger vattnet. Det är bra fart på vattnet så det flödar på ordentligt där.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Basic

SV: Primastar pool "Sea Shore" 5,5m
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2021, 15:49:24:24 »
Det finns de som har pump ovanför vattenlinjen. Men då bör man ha väldigt tätt och eventuellt backventil. Fallet behöver du inte bry dig om, pumpen suger vattnet. Det är bra fart på vattnet så det flödar på ordentligt där.

Härligt, då kan jag dra slangen längs med marken och intill fasaden på garaget för att ha pumpen på baksidan av garaget. Det ligger lite naturlig lutning däråt men funderade på om man ändå behövde gräva en kanal dit... Skönt o veta att det inte är nödvändigt 👍 tack för svar.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Primastar pool "Sea Shore" 5,5m
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2021, 20:41:28:28 »
Som Erik N skriver behöver du inte ha konstant fall. Men du bör undvika att röret kommer högre än skimmern någonstans på vägen för då blir det som ett vattenlås. Du går då miste om fördelen med att pumpen fylls automatiskt vid uppstart. Kanske mest ett akademiskt problem, den kommer ändå att vara mer lättstartad än en pump som står över vattenlinjen.

Utloggad Basic

SV: Primastar pool "Sea Shore" 5,5m
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2021, 08:47:49:49 »
Liten update.

Handgrävningen går finfint här, även om det är en del kvar.
I ett område har jag kommit ner ca 85 cm och efter två dygn har det dykt upp en överraskning. Se bild.

Från vattenytan till marknivå är det ca 75 cm. Märkligt att grundvattnet dyker upp på den nivån.

Har tidigare planterat träd och dragit fiber, vilket inte påvisade något vatten på det djupet.  <dontkn>

Ni med erfarenhet, hur skulle ni gjort?

Något säger mig att det inte är inte är lönt att gräva djupare och försöka få bort grundvattnet?   <help>

Planen var att komma ner till 1.20 iaf.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Primastar pool "Sea Shore" 5,5m
« Svar #5 skrivet: januari 25, 2021, 18:21:33:33 »
Vi fann också vatten när vi grävde. Det har nu stigit till ca en meter under marknivå. Sommartid är det knastertorrt. Vi har inte heller sett något vatten tidigare när vi grävt, men misstänkte att det kunde komma när vi grävde för poolen. Vatten hittar nya vägar när man gräver och det går ett surdrag utanför vår tomt. Man kan se att häcken är dubbelt så hög på sidan där poolen är jämfört med andra sidan huset. Så det var ingen överraskning och vi pratade med poolleverantören om detta.

Vi har en annan poolkonstruktion än ni, så det här är inget råd utan bara den info vi fick (vi kanske har blivit grundlurade  ??? ) Kanske är det intressant för er, kanske inte.

Enligt vår leverantör skulle det inte vara något problem. Vintertid är det mycket vatten i marken på många platser här på ön och vi har i jämförelse lite vatten. På sommaren när vi vill värma poolen är vattnet sannolikt borta och finns det något så är det ”bara” att pumpa bort. Vår pool ska inte ta skada av vattnet, men vi rekommenderades att inte sänka vattennivån i poolen vintertid då vatten utifrån annars kan trycka upp liner och i värsta fall få stommen att flytta sig. Tror att samma gäller för er pool, att den ska vara fylld. Däremot vill man inte ha vatten runt stommen sommartid för då isolerar den dåligt och det blir svårt och dyrt att värma upp.

Men förutsättningarna är förstås olika på olika platser, för olika material och konstruktioner så hör med din leverantör. De borde veta bäst.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Primastar pool "Sea Shore" 5,5m
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2021, 07:52:10:10 »
Är det omöjligt att dränera bort vattnet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Basic

SV: Primastar pool "Sea Shore" 5,5m
« Svar #7 skrivet: mars 06, 2021, 16:32:26:26 »
Liten uppdatering. Grävandet fortsätter här, dock har inte marken tinat helt så det blir lite sektionsvis.

Man går ju runt och funderar en del på nästa steg osv. En konkret sak jag tänkt på är hur man lägger dräneringsrör för en rund pool?

Har läst att man helst ska ha styva dräneringsrör för att det är lättare få till rätt fall men det går ju inte med ett runt hål. Jag antar att jag ska lägga i en slinga med en utvald punkt som högsta höjd och sedan ett konstant jämnt fall åt båda hållen

Slingan kopplas på i dräneringsbrunn med en T koppling?
Se bild.

Vilket leder sedan till fråga tre.
Bygger man ett lätt fall med makadamen?
se bild med lite färgglada streck.

Eller... Hur ska man göra?

Utloggad Basic

SV: Primastar pool "Sea Shore" 5,5m
« Svar #8 skrivet: mars 15, 2021, 12:12:21:21 »
Liten uppdatering. Grävandet fortsätter här, dock har inte marken tinat helt så det blir lite sektionsvis.

Man går ju runt och funderar en del på nästa steg osv. En konkret sak jag tänkt på är hur man lägger dräneringsrör för en rund pool?

Har läst att man helst ska ha styva dräneringsrör för att det är lättare få till rätt fall men det går ju inte med ett runt hål. Jag antar att jag ska lägga i en slinga med en utvald punkt som högsta höjd och sedan ett konstant jämnt fall åt båda hållen

Slingan kopplas på i dräneringsbrunn med en T koppling?
Se bild.

Vilket leder sedan till fråga tre.
Bygger man ett lätt fall med makadamen?
se bild med lite färgglada streck.

Eller... Hur ska man göra?

Ingen som byggt en rund pool och lagt dräneringsrör?  :D
Böjbara dränrör eller hur gjorde ni?

Jag tänker att detta behövs.

https://www.bauhaus.se/draneringsbrunn-40x200cm-rodbrun-svart

https://www.bauhaus.se/t-koppling-till-o63-75-90-110mm-draneringsslang-svart

https://www.bauhaus.se/draneringsror-o110mmx4m-svart-flexibel

Lägger man ett lager makadam under dräneringsbrunnen också? Ska den brunnen vara ihålig i botten eller inte?

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #9 skrivet: april 08, 2021, 20:00:57:57 »
Lite uppdatering. Hålet är snart klart.
Behöver släntas av lite mer samt planas ut på botten.

Halva hålet grävdes för hand.
Andra halvan med minigrävare.
Allt fick köras med skottkärra till framsidan av huset.

Lite oroväckande att pool-leveransen är försenad i två omgångar nu pga covid. Beräknad leverans mitten av maj.

Förhoppningsvis är allt förberett tills dess och vi har en monterad/badkar pool mot slutet av maj.

Funderar på om jag inte ska börja med att gräva ut för bjälklag till trallen runt och komma så långt som möjligt med det under tiden?

Hur länge klarar sig själva makadambotten som är dränerad/paddad och belagd med cellplast?

Det borde klara av lite regn om det skulle inträffa?

Eller ska man vänta med paddning och cellplast till precis dagarna innan poolen monteras?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan