VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luft i systemet, blir smått galen snart...  (läst 35228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

Luft i systemet, blir smått galen snart...
« skrivet: augusti 30, 2016, 15:18:54:54 »
Hej!
Då mitt system tar tjuvluft någonstans försökte jag mig på en systematisk felsökning.
Tog bort den gamla O-ringen och flippade den, monterade åter på locket med en jäkla massa vaselin.
Systemet gick kanonfint i ca 2 dagar, när pumpen drog igång tog det typ 4 sekunder innan den var uppe i arbetstryck.
Jaha, tänkte jag i min enfald, problemet är O-ringen. Beställde en ny O-ring från Pahlen. Det var verkligen skillnad, den gamla kändes torr och man såg att den satt sig och var mer oval i tvärsnittet än rund.
På med den nya O-ringen och humöret på topp. Men inte fasiken löste det problemet. Tjuvluft igen!
Läste här på forumet att locket kan ha mikrosprickor i gjutgodset och det kan räcka för att ta tjuvluft.
Beställde ett nytt lock, kom idag i brevlådan ihop med en ny O-ring. Monterade detta och tänkte att nu är det spiken i kistan. Men, det blev inte bättre alls.

Jag har ju fått det att gå fint genom att "fibbla" med O-ringen, så vad fasen är problemet?

Alla tips mottages tacksamt!

Pump Pahlen P01.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2016, 15:34:15:15 »
Luft kan tränga sig in var som helst i systemets sugsida. Kolla alla dina rör och kopplingar för läckage från bräddavlopp till pump!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2016, 18:27:36:36 »
"Kavitation" som skapar mikrosmå luftbubblor i vattnet hade vi när jag startade upp vår anläggning, det visade sig efter ett par veckors felsökning bero på att pumpen gick åt fel håll, den pumpade ändå (lite mindre kapacitet bara) men det skapades alltså luftbubblor i mitten av pumphjulet och det följde med hela vägen till insprutarna.
Vi hade naturligtvis okulärbesiktat rotationsriktningen tiotals gånger, men först när jag satte in toppen av ett buntband (försiktigt) i fläkten så såg jag att den roterade åt fel håll.
Otroligt svårt att se vilken väg den roterar genom att bara titta på fläkten...
Har ni provlem med detta och kör en trefas pump, kolla rotationsriktningen först av allt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2017, 18:41:16:16 »
Väcker upp denna tråd igen. Tror jag har hittat orsaken till att den suger luft, vad tror ni?
Denna koppling hade någon försökt "täta av" med eltejp i springan mellan pump och kopplingsfläns.
Blev misstänksam och tog bort eltejpen (då det även droppar lite vatten där) och upptäckte att kopplingen går ju att skruva enkelt med handkraft!
En sådan måste man väl dra bättre än så om den ska täta?
Man ser att det sitter gängtejp, men vidare tätande effekt har den nog inte då man behöver väldigt lite kraft för att vrida kopplingen...
Till butiken imorgon och köpa nya kopplingar och rör  ;)
Plåster på såren nu, till nästa säsong gör jag om alla rör!



Utloggad j-t

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2017, 19:33:39:39 »
Inte omöjligt, ibland är det något litet som jäklas och den är ju enkel att åtgärda i felsökningssyfte.

Utloggad Magnusboman

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2017, 20:06:19:19 »
Hade samma sak i min pool.
Men när jag stängde at cirkulationspumpen hördes ett lite visslande ifrån en limmad koppling.
Limmade den igen och vips försvann alla bubblor.
Hörde knappt det visslande ljudet så hålet var säkert litet.

Stäng av pumpen och lyssna vid kopplingen du tror det är, borde höra något visslande eller pipande ljud när den suger luft.

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2017, 20:33:40:40 »
Man behöver inte röra rör eller pump för att förstå att det läcker, det är bara titta på de gröna avlagringarna.

Lossa alla kopplingar, på med lite gängtejp eller gängtätningstråd och skruva dit igen så ska du se att det ordnar till sig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2017, 21:23:57:57 »
Just där - vid pumphusets insugssida - användar jag en sån unionkoppling
https://www.poolklor.com/produkt/pvc-union-50-1%C2%BD-o-ring/

Fördelen med unionen är dubbel. Först har den en tjock O-ring som bottnar mot pumphuset och tätar eventuellt läckage som har sipprat genom PVC-gängarna. Jag använder aldrig teflon tape och har inga läckage ändå.
För den andra en union just där underlättar demontering. Det finns inte tillräckligt med plats för att rotera och skruva man löst det långa röret utan att lifta/flytta man pumpen.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2017, 22:11:15:15 »
Har nu bytt koppling till en unionskoppling. Provkört idag och allt verkar gått vägen och mitt verk verkar tätt. MEN det är fortfarande luft i systemet  >:( Dock upplevde jag det som att det kom mindre bubblor.
Men när pumpen varit igång ett tag (typ en timme) så blir det värre och värre och efter en stund är det en massa luft. Stannar pumpen. Skruvar försiktigt av locket och står rejält med luft i pumpen, pyser till riktigt ordentligt. Det är här jag inte får ihop det riktigt... Varför åker denna luft inte med ut? Istället står den kvar som en kudde mellan vattenytan i pumpen och locket...

Börjar mistänka att pumpen tar in luft någon annanstans, typ vid locket. Något tips på hur man kan täta av det ordentligt för att utesluta detta?


Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2017, 22:20:37:37 »
Byt till en packning i bra skick  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #10 skrivet: maj 24, 2017, 22:32:55:55 »
Köpte en ny förra året.
Kan axeltätningen spöka?
Är så trött på detta så jag överväger att smäcka dit en ny "budgetpump".
Sitter en 1,1 kW där idag så antar att man får gå på samma effekt nu...
Vad tror ni om denna?
https://www.poolklor.com/produkt/poolpump-winner-05-hk-enfas-2-2-3-3/

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #11 skrivet: maj 24, 2017, 22:39:32:32 »
Det kan vara axeltätningen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #12 skrivet: maj 24, 2017, 22:47:02:02 »
Har nu bytt koppling till en unionskoppling. Provkört idag och allt verkar gått vägen och mitt verk verkar tätt. MEN det är fortfarande luft i systemet  >:( Dock upplevde jag det som att det kom mindre bubblor.
Men när pumpen varit igång ett tag (typ en timme) så blir det värre och värre och efter en stund är det en massa luft. Stannar pumpen. Skruvar försiktigt av locket och står rejält med luft i pumpen, pyser till riktigt ordentligt. Det är här jag inte får ihop det riktigt... Varför åker denna luft inte med ut? Istället står den kvar som en kudde mellan vattenytan i pumpen och locket...

Börjar mistänka att pumpen tar in luft någon annanstans, typ vid locket. Något tips på hur man kan täta av det ordentligt för att utesluta detta?

Prova tejpa fast en påse över locket och se om luften sugs ur.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #13 skrivet: maj 24, 2017, 23:02:48:48 »
Smart idé. Ska testas imorgon  O0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #14 skrivet: maj 25, 2017, 09:31:28:28 »
Tyvärr helt omöjligt att tejpa runt med tanke på pumpens utseende.
Har dock mölat in o-ringen vaselin, får se vad som händer

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #15 skrivet: maj 25, 2017, 21:35:40:40 »
Blir lite smått förvirrad nu...
Min egen teori var att pumpen inte är tät. MEN, jag har ju ett gött övertryck i den efter ca 2h körning.
Hade den inte varit tät, hade den ju inte kunnat hålla trycket, eller?
Men var kommer all luft ifrån? Och varför skyfflas inte denna luft vidare ut till utblåsen? Se nedan när locket skruvas av. Teorier mottages tacksamt  :)



Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #16 skrivet: maj 25, 2017, 22:15:20:20 »
Menar du att det blåser UT luft när du öppnar locket?

Jag antar att det är undertryck och luft dras in. Och då drar jag också slutsatsen att locket är tätt och du kan glömma pumpen som felkälla och backa några steg mot breddavloppet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #17 skrivet: maj 26, 2017, 11:02:39:39 »
Menar du att det blåser UT luft när du öppnar locket?

Jag antar att det är undertryck och luft dras in. Och då drar jag också slutsatsen att locket är tätt och du kan glömma pumpen som felkälla och backa några steg mot breddavloppet.

Det är ett övertryck, och ett duktigt sådant ;) Men tätt verkar det ju vara. Stanna pumpen för ca 1 timme sedan och gick ned i källaren och lätta på locket nu och det pös ut duktigt med luft.
Det jag inte förstår är varför inte den luften blandas upp med vattnet i pumpen och förs med den andra luften som kommer ur utblåsen?

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #18 skrivet: maj 26, 2017, 11:33:51:51 »
Det är något fundamentalt fel här om du har ett övertryck där silkorgen sitter i pumpen. Det är pumpens sugsida om allt är kopplat korrekt. Även om motorn snurrar åt fel håll är det sug där (pumpen skyfflar vatten åt rätt håll även när den snurrar åt fel håll, det har jag råkat testa själv).

Vattnet åker ju in i den horisontella anslutningen och ut i anslutningen som pekar uppåt.

Jag begriper inte hur du kan få övertryck på sugsidan, så kanske är det en bra ide att lista ut det först.

Var finns du och pumpen ungefär?


EDIT: Det är förstås vattentrycket från poolen som gör att det blir ett övertryck.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #19 skrivet: maj 26, 2017, 11:56:50:50 »
Jag begriper inte heller men funderar på om det kan vara delvis blockerat på trycksidan. Har du kollat rotationsriktningen och att det inte är en massa barr eller annat skräp inne i pumpen. Är det bra tryck ur inloppen i poolen? Vår pump har ett transparent lock. Där ser man en stor luftbubbla direkt efter att poolen är nyfylld och pumpen startad. Bubblan minskar ganska långsamt i storlek och det tar mer än 10 minuter innan luften är helt borta. Med ett litet läckage på sugsidan så skulle aldrig luften i den lokala högpunkten under locket försvinna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #20 skrivet: maj 26, 2017, 12:17:20:20 »
Efter att pumpen tuggat luft ett tag har jag bra fart i utblåsen och manometern visar ca 1 bar. I första utblåset kommer alla luftbubblor ut, antar att luften tar lättaste vägen och försvinner i första utblåset. Andra utblåset (vid trappan) är det lite bubblor och i det tredje och sista är det inga bubblor.
Dock när pumpen gått ett par timmar avtar trycket i utblåsen avsevärt, dock inte trycket på Manometern som är samma. Sandfiltret är nyligen backspolat.
Kan tänka mig att "luftkudden" som byggs upp under locket i pumpen motverkar flödet med tiden...?
Finns inget skit i pumpen.

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #21 skrivet: maj 26, 2017, 12:19:41:41 »
Då är det ganska säkert en hyfsat läcka mellan breddavloppet och pumpen (om det inte är axeltätningen).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #22 skrivet: maj 26, 2017, 12:35:53:53 »
Då är det ganska säkert en hyfsat läcka mellan breddavloppet och pumpen (om det inte är axeltätningen).
Om det är en hyfsad läcka så tycker jag vatten borde försvinna med tiden? Vattennivån har inte sjunkit 1mm.
Kan axeltätningen ta in luft utan en synlig vattenläcka?


Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #23 skrivet: maj 26, 2017, 12:45:01:01 »
Ingen egen erfarenhet av det än men det har skrivits en hel del om läckande axeltätning efter att pumpen gått torr. Är undertrycket tillräckligt stort så behöver det ju inte läcka ut något vatten. Funderar på om man skulle bygga en adapter till en vinterplugg som skruvas i botten på breddavloppet för att kunna trycksätta från kompressorn och hitta en läcka på det viset? Någon som gjort så? Det gäller att ställa ner till kanske 1bar så man inte kör på 6-8bar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #24 skrivet: maj 26, 2017, 13:17:22:22 »
Om jag stoppar pumpen och skruvar upp locket så sprutar det faktiskt vatten, dvs övertryck där silkorgen är. Jag har ju dock ingen luft i systemet så här pyser det inte => det är bara att fortsätta att leta läckor på sugsidan.

Kopplingen mot pumphuset.
Kopplingens anslutning mot röret
Röret
Rörets anslutning till kopplingen mot breddavloppet.
Kopplingens anslutning mot breddavloppet.

Har du två breddavlopp är det lite mer att kolla...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #25 skrivet: maj 26, 2017, 13:25:15:15 »
Hittade nåt skumt när jag tittar ned i pumpen... mellan två skovlar har det kilat sig fast något... ej identifierat ännu. Ser metalliskt men kanske en sten?
Detta kan ju inte vara bra för flödet i alla fall...
Ska försöka i det trånga utrymmet och dra loss det

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #26 skrivet: maj 26, 2017, 13:38:49:49 »
Oj, den såg inte bra ut. Får du inte loss den via pumphuset är det väldigt enkelt att dela på pumpen så hela impellern är frilagd. Fyra skruvar så är den loss och enkelt att få tillbaka igen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #27 skrivet: maj 26, 2017, 13:40:30:30 »
Ser ut som en sten? Hur kan den ha hamnat där? Väntar med spänning på mysteriets upplösning....
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #28 skrivet: maj 26, 2017, 13:41:56:56 »
om inte stenen har gjort ett hål i pumphuset så kan det tyvärr inte vara lösningen på mysteriet. Fel men inte det fel vi letar efter.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #29 skrivet: maj 26, 2017, 13:47:35:35 »
Nej, troligen inte. Ovanligt med fler fel samtidigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #30 skrivet: maj 26, 2017, 13:51:08:08 »
Säg inte det, det kan kavitera runt stenen så att det bildas luftbubblor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #31 skrivet: maj 26, 2017, 14:12:17:17 »
Mycket förvirrad nu...
När jag avlägsnat stenen så står den pumpen runt 0,5 bar i ca 20 min innan jag ger upp. Lättar försiktigt på locket och det sprutar ut vatten. Så det står vatten fram i sugledningen. Man hör nästan hur pumpen försöker "skvätta" vatten uppåt i röret till sandfiltret, men det blir inte mer än så.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #32 skrivet: maj 26, 2017, 14:25:13:13 »
Lite osannolikt kanske... men kan det vara så att skovelhjulet sitter inte helt fixerad på axeln och vid motstånd "slirar" något?

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #33 skrivet: maj 26, 2017, 16:00:27:27 »
...så då har du vatten i pumphuset i stället för vatten? Det är ju bra!

Om jag förstår konstruktionen rätt så sitter impellern gängad på en axeltapp som sitter med knaster på motorns axel. Så, nej den kan inte slira annat än om dessa tre låsskruvar håller på att lossna.

Kolla här hur det ser ut: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12424.10

Om du nu har vatten fram till pumpen, kan du koppla förbi filtreringen på sandfiltret och bara cirkulera vattnet? fungerar det då och utan luftbubblor?

EDIT: Om du har en så stor sten i impellern så måste ju pumpen ha gått utan silkorg. Vad mer kan det finnas för fint i röret mellan vattenpump och sandfilter, och i sandfiltrets centralventil?

Har du bra flöde om du kör vattnet till "waste" på filtret?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #34 skrivet: maj 26, 2017, 17:22:14:14 »
Ingen skilland på cirkulation, samma sak.
Ska ta isär grejerna och titta på det.
Vet med mig att det är lite vatten i bräddavloppet för tillfället, ca 2-3 cm över kanten in. Har egen brunn och med tanke på grundvattenläget vill jag inte ta ur vatten i onödan.
Men jag tycker ändå pumpen skulle suga tag.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #35 skrivet: maj 28, 2017, 21:02:02:02 »
2-3 cm är alldeles för lite. Det kommer med luft då från bräddavloppet. 2-3 cm från toppen av bräddavloppet är lagom. Finns en annan tråd här där de beskriver liknande som dig, de fyllde mer vatten och problemet försvann.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #36 skrivet: juni 01, 2017, 17:51:08:08 »
Blir lite smått förvirrad. Startade pumpen i eftermiddag. Som vanligt lång tid innan den kommer igång att suga och mycket bubblor, stora bubblor...
Tittade ut nu och nästan alla bubblor borta, bara väldigt små bubblor och flödet i utblåsen är kanonbra också.
Vad håller på att hända...?

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #37 skrivet: juni 01, 2017, 18:38:05:05 »
...men du får inte köra pumpen torr på detta vis. Du förstör axeltätningen. Du måste se till att den har vatten att pumpa, inte alls lämpligt att låta den gå på detta vis.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #38 skrivet: juni 01, 2017, 20:43:23:23 »
Glädjen blev, likadant igen. Men jag kanske hittat nåt, visst ser den här kopplingen suspekt ut? Har inte tittat på den innan då denna samt ett par till gjordes av pooltekniker innan vi flyttade in.
Fråga: Kan man stryka på lite tangitlim medan systemet går? Är det läck bör det ju suga in och täta...

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #39 skrivet: juni 01, 2017, 21:34:31:31 »
Ser ju lite halvdant ut men det kan ju vara lim innanför. Ingen av mina femtielva kopplingar ser ut sådär.

Prova med lite diskmedel kanske, då borde du se om det suger?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #40 skrivet: juni 01, 2017, 21:40:02:02 »
Har matat i Tangitlim och strukit ut runt om. Vi får se imorgon  :)
Nej, dom kopplingarna jag själv gjorde ser mycket proffsigare ut.
Dessutom lämnade poolteknikern kvar lite prylar/skräp i en påse, där i ligger en helt vanlig Pattex Kontaktlim...  <hmm>

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #41 skrivet: juni 01, 2017, 21:41:02:02 »
Kontaktlim....ja då är det nog bara att göra om och rätt.......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #42 skrivet: juni 01, 2017, 22:41:33:33 »
Glädjen blev, likadant igen. Men jag kanske hittat nåt, visst ser den här kopplingen suspekt ut? Har inte tittat på den innan då denna samt ett par till gjordes av pooltekniker innan vi flyttade in.
Fråga: Kan man stryka på lite tangitlim medan systemet går? Är det läck bör det ju suga in och täta...

Låter som en riktigt bra idé! Gör det med torra och rena ytor.

Utloggad Erica

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #43 skrivet: juni 02, 2017, 01:24:09:09 »
Kontaktlim för att limma pvc - jo visst fastnar det men risken för läckage torde vara ganska stor. Till skillnad från t.ex. Tangit så smälter det ju inte ihop själva materialet och risken för att det någonstans inte kommit tillräckligt med lim är nog överhängande. Dessutom blir det säkert svårjobbat - risken finns väl att limmet "hugger" innan du hunnit få in röret ända in till bottenläget i kopplingen. I så fall ökar ju läckagerisken ytterligare. En skarv som gjorts på det viset står ju högt på "misstankelistan" om det suger in luft.

Utloggad nyburjare

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #44 skrivet: juni 02, 2017, 08:26:01:01 »
Man kan inte jämföra lim med den typ av "lim" man använder till att "limma" rören med.
Detta lim fungerar inte som ett ämne som härdar själv och fäster mot platsröret utan det löser upp plasten så att de båda ytorna helt kan förenas med varandra och bilda en enhet , inte 2 ytor som hålls ihop av ett lim.

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #45 skrivet: juni 02, 2017, 08:38:42:42 »
Det kallas ju svetsning och är vad man gör när man 'limmar' pvc rör.m

Jag kom att tänka på en produkt jag har till båten, 'crack sealer' som är extremt rinnig och som man använder för att försegla sprickor i gelcoaten. Den tar sig in överallt och kanske skulle kunna användas till detta  <dontkn>

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #46 skrivet: juni 02, 2017, 08:46:48:48 »
....fast det låter snabbare och smartare att bara köra om eländet. Inte så kul när en kontaktlimmad koppling släpper och det pumpas ut några kubik vatten innan pumpen går torr och axeltätningen kastar in handuken för gott.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #47 skrivet: juni 02, 2017, 09:21:25:25 »
Det kallas ju svetsning och är vad man gör när man 'limmar' pvc rör.m

Jag kom att tänka på en produkt jag har till båten, 'crack sealer' som är extremt rinnig och som man använder för att försegla sprickor i gelcoaten. Den tar sig in överallt och kanske skulle kunna användas till detta  <dontkn>

Helt rätt , kände bara att om jag skrev svetsning vet kanske inte alla som inte gjort detta vad det betyder , bättre då att beskriva vad som "händer"

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #48 skrivet: juni 02, 2017, 21:19:07:07 »
....fast det låter snabbare och smartare att bara köra om eländet. Inte så kul när en kontaktlimmad koppling släpper och det pumpas ut några kubik vatten innan pumpen går torr och axeltätningen kastar in handuken för gott.

Fast det låter helt sjukt att en 'pooltekniker' skulle använda kontaktlim. Kanske han blivit helt vild av lukten.

Utloggad Erica

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #49 skrivet: juni 02, 2017, 21:51:19:19 »
Nej en yrkesman borde ju veta bättre... men en bekant till oss köpte ett hus där det visade sig att i princip alla skarvar på avloppsrören av pvc hade limmats med kontaktlim - och än värre, man hade använt samma lim till delar av polypropen som inte alls GÅR att limma tillförlitligt.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #50 skrivet: juni 02, 2017, 22:08:03:03 »
Vi köpte huset förra året och enligt säljaren hade dom tagit in en pooltekniker för att fixa till nya kulventiler. Jag tvivlar inte på det, ca 1 vecka efter att vi flyttat in damp det ned en faktura från ett poolbolag. Tänker inte hänga ut nåt bolagsnamn.

Vidare i grävandet. Vid närmare titt så är inte rörmuffen centrerad i kopplingen och vad det beror på ser jag direkt. 1 av 4 ställen (in/ut tryck och in/ut sug) sitter en helt annan typ av rör muff som limmats direkt på en 90 graders böj.
Denna saknar centreringsstyrning, så den är inte centrerad i kulkopplingen. Man ser tydligt på tätytan att O-ringen legat fel och kanske inte tätat ordentligt? Dessutom limrester på tätningsytan...
Kommer göra om och göra rätt allt från kulventilen till pumpen.
Se bilder nedan. Bild 2 visar "originalmuff" med styrningar för centrering.

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #51 skrivet: juni 02, 2017, 22:40:41:41 »
Har du fått och betalt en faktura för detta jobb för ett år sedan är det dags att kontakta företaget och kräva att de göra om hela arbetet.

Det här är oacceptabelt och det släpper in luft dessutom.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #52 skrivet: juni 02, 2017, 23:23:33:33 »
Har du fått och betalt en faktura för detta jobb för ett år sedan är det dags att kontakta företaget och kräva att de göra om hela arbetet.

Det här är oacceptabelt och det släpper in luft dessutom.

En vild gissning är att det är ett företag som jobbar med antingen franchisetagare eller underleverantörer?

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #53 skrivet: juni 03, 2017, 09:11:17:17 »
Men har man verkligen limmat på oringen? Limmet blir ju hårt och då tätar det inte längre när det rör lite på sig.......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #54 skrivet: juni 05, 2017, 20:34:26:26 »
Svar på frågan innan. Nej, det vara bara limrester på mätningsytan för O-ringen.

Efter lite fix så tror jag jag kan utesluta kulventilen och tillhörande kopplingar. Saken är den att det är ganska mycket bubblor, varpå jag antar att en läcka på sugledningen bör vara ganska betydande.
Som tidigare beskrivet så byggs det upp ett övertryck på sugsidan, när man lättar locket efter att man kört så pyser rejält.
Gjorde följande test nu ikväll. Systemet fick gå någon timme, stängde sedan av pumpen UTAN att stänga kulventilen på sugsidan. Sedan fick allt stå i ca 20-30min. Min teori var då att hela sugsidan är då öppen mellan bräddavlopp och pump.
Sedan skruvade jag försiktigt av ena kopplingen mot kulventilen på sugsidan. Resultat: Står ett ganska bra övertryck där och det pyser ut rejält!
I min värld är då sugsida mellan pump och bräddavlopp tätt, eller har jag fel?

Frågan är då vad som skapar all luft och detta övertryck?
Kan det vara så att pumpen drar in luft i systemet, via en möjligtvis defekt axeltätning?
Men skulle då inte övertrycket pysa ut där? Min teori här är att det kan bero på att vattennivån i pumpen är över axeltätningen och det hindrar luften från att pysa ut.

Vidare tänkte jag testa följande:
Tömma pumpen på vatten, ta loss den, på både tryck- och sugsida plugga med 2" slutproppar.
På en av slutpropparna limma dit (tätt som fan med tvåkomponent) en schraderventil.
Trycksätta pumpenhuset (ca 1 bar?) och med en manometer observera eventuellt tryckfall.
Locket är ju konstaterat tätt, då övertrycket blir kvar. Så skulle det vara läck antar jag att det är axeltätningen (eller mikrosprickor i gjutgodset eller nåt annat helt osannolikt smaskigt...  :D)

Vad tror ni?

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #55 skrivet: juni 05, 2017, 21:27:55:55 »
Om pumpen står under vattenytan så har du övertryck då pumpen står still även på sugsidan (ju längre slangen är under vattenytan,desto större tryck).
När pumpen går och suger skapas ett undertryck vid pumpen.

Har du en läcka på sugsidan så kommer det in luft när pumpen är på och droppar vatten när den är av, OM trycket inte är för lågt för att det skall droppa när pumpen är av.

Du kan pröva att tänga av pumpen och kolla efter droppar på runt pumplock ch kopplingar på sugsidan.


Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #56 skrivet: juni 05, 2017, 21:31:18:18 »
Är verkligen axeltätningen tät när det är torrt? Det är ju vattnet som smörjer och tätar.

Vardör det blir övertryck är ju resan utrett.

Kan du koppla bort värmepump helt och dessutom köra sandfiltret utan filtrering?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad trexen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #57 skrivet: juni 19, 2017, 16:12:49:49 »
Aqua11: om du bor i sthlm området skulle du kunna få låna en Pahlen 1.1kWh P01 3-fas som är nyrenoverad o testa med (har 2st som står)
//M

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #58 skrivet: juni 19, 2017, 17:55:06:06 »
....det var generöst givet att problemet här är att pumpen går torr.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #59 skrivet: juni 20, 2017, 21:14:29:29 »
Det är inte så att du har en P01 som är 3-fas och att den snurrar åt fel håll. Det sätter ju ner pumpens effektivitet rejält, och kanske även skulle kunna medföra andra spännande effekter i t.ex att små luftbubblor luft som naturligt finns i vattnet inte skjuts vidare till sandfiltret utan ansamlas i filterhuset......
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #60 skrivet: juli 09, 2017, 18:48:23:23 »
Halloj!
Fortfarande inte fått bukt med detta.
Pumpen går åt rätt håll.
Pumpen går aldrig torr riktigt torr, den börjar suga men med luft iblandat.
MEN, då jag kört pumpen mycket nu i sommar har jag sett att felet är intermittent. T.ex. häromdagen efter att pumpen gått i ca 1h försvinner alla bubblor. Tror först pumpen stannat men sträcker ned handen och det är bra drag i utblåsen och inte en enda bubbla. Efter ca 30min kommer bubblorna tillbaka.
Det bubblar även olika mycket från gång till gång, ibland endast ett fåtal bubblor till riktigt mycket. Snurrigt värre...

By the way, så kopplade jag loss pumpen, tömde den och trycksatte den till 1 bar. Lät den stå i ett par timmar och kollade igen. Inget tryckfall alls, så man kan väl anta att pumpen är tät. Men å andra sidan kanske det inte påvisar så mycket?

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #61 skrivet: juli 09, 2017, 19:06:48:48 »
26 maj hade du för låg vattennivå. Har du rättat till nivån nu?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #62 skrivet: juli 09, 2017, 19:22:48:48 »
Vattennivån ca 2/3 av gräddavloppet, så mer vatten nu.

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #63 skrivet: juli 09, 2017, 19:29:05:05 »
2/3 av fullt i bräddavloppet ska ju räcka bra. Du hade en sten oförklarligt i pumpen. Kan det ligga en eller fler stenar på andra platser i cirkulationssystemet och "spöka"? Det kan såklart vara svårt att felsöka. Vet du hur stenen hade hamnat i pumpen?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #64 skrivet: juli 09, 2017, 21:41:57:57 »
Du har inte svarat på alla frågor så det är svårt stt hjälpa till.

Har du en värmepump? Koppla bort via bypassen och kör igen.
Kör sandfiltret utan filtrering.
Kan du inspektera hela slangen mellan breddavlopp och vattenpump?
Kopplingarna som såg dåligt limmade ut, har du fixat dom?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #65 skrivet: juli 30, 2017, 11:51:48:48 »
Har regnat en hel del så backspolade idag. I sedvanlig ordning tar det en evighet innan trycket kommer upp. Nåväl, efter en tid funkade det. Backspolade i ca 2min, stoppade och skiftade till rinse i ca 30s.
Efter det stopp och skift till filter och kör igång igen.
Då hoppar allt igång direkt och systemet går utan en enda liten luftbubbla. Kliar mig i huvudet... Efter ca 30min går jag in och gör en kopp kaffe för att fira att nu finkar det. Tror på fan att när jag kommer ut igen så är det sodastream i poolen!
Alltså, systemet kan bevisligen gå utan att ta in luft och vara helt tätt en ganska lång stund, felet är alltså intermittent.
Men var i helsike ligger felet?? :o

EDIT: Vill tillägga också att i förra veckan hände ytterligare en grej som indikerar att felet är intermittent. Helt plötsligt slutade det bubbla helt och hållet. Gick felfritt i ca 20min sen var bubblorna tillbaka...
« Senast ändrad: juli 30, 2017, 12:02:54:54 av Aqua11 »

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #66 skrivet: juli 30, 2017, 12:19:05:05 »
Ventilplattetätningen i centralventilen skulle kunna släppa in luft om den är trasig på "rätt" ställe. Om ventilplattan inte trycker tillräckligt hårt mot packningen kanske det också kan läcka lite. Plocka isär centralventilen och inspektera att alla packningar är hela. Det sitter en O-ring runt axeln som man manövrerar ventilen med. Troligen också en packning runt locket.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #67 skrivet: juli 30, 2017, 12:32:42:42 »
Fenomenet skulle kunna förklaras både av läckage i silpackningen och av virvelbildning i skimmern. I båda fallen finns en liten reservoir av vatten att ta av innan luften så småningom tar överhanden. Men fel i centralventilen, nej knappast. Den ligger ju helt på trycksidan, vad du än kan få för konstigt fel i den (och sådana inträffar, det har jag själv fått erfara) så stämmer det inte alls med att det bubblar i silkorgen och att pumpen suger luft. Centralventilen ligger på trycksidan, en läcka där kan gör att vatten läcker ut på golvet alternativt läcker över till waste-porten och går ned i avloppet. Men luft kan aldrig gå IN i en krets som står under övertryck. Du måste leta efter felet på sugsidan.

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #68 skrivet: juli 30, 2017, 15:07:15:15 »
Venturieffekt är långsökt men man kan ju aldrig vara helt säker föränn felet är funnet men visst, du har troligen rätt. Alla troliga orsaker finns väl redan nämnda tidigare i tråden. Kanske dags att Aqua11 går igenom hela tråden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #69 skrivet: juli 30, 2017, 16:12:32:32 »
Har kollat igenom allt förutom sugledningen från breddavloppet och framåt, då denna är ingjuten under en betongplatta.
Alla kopplingar jag kommer åt är kollade och sugsidan från pump till PEM-röret ut till breddavloppet är bytta.
Inga synliga läckage finns någonstans och efter att man stannat pumpen (till och med dagen efter) står ett duktigt övertryck under locket.
Då systemet bitvis kan gå helt utan att ta in luft tolkar jag det som att ledningarna är täta. Kanske pumpen som spökar...?
Jag får vänja mig vid kolsyrat vatten  ;)

Tack för alla bra tips jag fått!

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #70 skrivet: maj 03, 2018, 21:45:34:34 »
Väcker upp en gammal tråd, dags att köra igång nu igen.
Psykbrytet kommer närmre och närmre...
Följande har hänt; Jag har bytt pumpen till en helt ny (likvärdig hp och flöde) då jag till slut antog att det var pumpen som läckte. Men det är fortfarande bubblor och ett jävulusiskt återslag i breddavloppet när man stänger systemet. Det är luft som står uppe i sandfiltret och slår tillbaka genom pumpen och vidare på sugsidan.

Saken är den att systemet kan gå i ca 5-10 minuter helt fritt från bubblor. Dock fyller inte pumpen vatten ända upp i locket (genomskinligt) trots att det går bubbelfritt. Dvs systemet kan vara tätt bevisligen.
Sedan händer nåt och vips så är det kolsyrat vatten igen och därifrån blir det aldrig bra igen, bara värre och värre.
Stänger jag då av pumpen så slår det tillbaka i breddavloppet. Trots detta finns massor av luft kvar i systemet. Har en luftning vid manometern och det pyser rejält och länge när man luftar ur.

Finns det något annat än ett rent läckage som kan skapa luftbubblor i vattnet?
Har en 90-gradare precis innan inloppet till pumpen, kan detta påverka? (lite långsökt kanske...)

Har även obseverat att när jag kör backspolning/renspolning fyller pumpen vatten ända upp i locket och det står ingen luft i systemet och slår inte tillbaka. När jag har renspolat kan jag stanna pumpem, vrida om till filtrering och allt startar fint. Går ca 5-10 minuter sen är det luftbubblor igen. Mycket skumt, ka det ha med sandfiltret att göra...?

Alla svar beaktas med stort intresse!




Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #71 skrivet: maj 03, 2018, 22:34:01:01 »
Ibland måste man ju se för att förstå. Ingen garanti dock. Var i landet bor du någonstans?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #72 skrivet: maj 04, 2018, 07:45:34:34 »
Väcker upp en gammal tråd, dags att köra igång nu igen.
Psykbrytet kommer närmre och närmre...
Följande har hänt; Jag har bytt pumpen till en helt ny (likvärdig hp och flöde) då jag till slut antog att det var pumpen som läckte. Men det är fortfarande bubblor och ett jävulusiskt återslag i breddavloppet när man stänger systemet. Det är luft som står uppe i sandfiltret och slår tillbaka genom pumpen och vidare på sugsidan.

Saken är den att systemet kan gå i ca 5-10 minuter helt fritt från bubblor. Dock fyller inte pumpen vatten ända upp i locket (genomskinligt) trots att det går bubbelfritt. Dvs systemet kan vara tätt bevisligen.
Sedan händer nåt och vips så är det kolsyrat vatten igen och därifrån blir det aldrig bra igen, bara värre och värre.
Stänger jag då av pumpen så slår det tillbaka i breddavloppet. Trots detta finns massor av luft kvar i systemet. Har en luftning vid manometern och det pyser rejält och länge när man luftar ur.

Finns det något annat än ett rent läckage som kan skapa luftbubblor i vattnet?
Har en 90-gradare precis innan inloppet till pumpen, kan detta påverka? (lite långsökt kanske...)

Har även obseverat att när jag kör backspolning/renspolning fyller pumpen vatten ända upp i locket och det står ingen luft i systemet och slår inte tillbaka. När jag har renspolat kan jag stanna pumpem, vrida om till filtrering och allt startar fint. Går ca 5-10 minuter sen är det luftbubblor igen. Mycket skumt, ka det ha med sandfiltret att göra...?

Alla svar beaktas med stort intresse!

Proppa bredd- och inlopp och komprimera systemet! Håller sig tryck och i så fall hur länge?

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Poolbutik

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #73 skrivet: maj 04, 2018, 09:23:07:07 »
Sett många pooler där pumpen är för kraftig för skimmerstorleken och /eller för liten sugslangsdimension, likaså pooler med aningen för lite vatten.
Resulterar i virvel i skimmern som då suger med sig luft ibland.

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #74 skrivet: maj 04, 2018, 10:29:40:40 »
Sett många pooler där pumpen är för kraftig för skimmerstorleken och /eller för liten sugslangsdimension, likaså pooler med aningen för lite vatten.
Resulterar i virvel i skimmern som då suger med sig luft ibland.

Det låter mycket trovärdigt och det kan förklara varför luftproblemet uppstår med några (5-10 mins) latens.

När man först startar cirkulationen finns det fortfarande luft i pumphuset (luft under locket) och den suger inte i full fart. När pumpen är "primmed" dvs luften har evakuerats efter några minuter , då suger den med maxad effekt och ny luft "inhaleras" via breddavloppet...

Skulle du kunna varvstyra din pumpmotor för att testa om problemet försvinner?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #75 skrivet: maj 04, 2018, 13:27:29:29 »
Eller fylla vatten så att det är till överkant på bräddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #76 skrivet: maj 04, 2018, 15:39:18:18 »
Eller bara köra utan luckan till bräddavloppet ett tag

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #77 skrivet: maj 05, 2018, 21:39:10:10 »
Tack för alla svar.
Virvel i bräddavloppet har jag inte och det är mycket vatten i poolen nu, typ 80% av bräddavlopsöppningen.
Ska prova en grej imorgon, att lägga i en mellanbit på sugsidan (ca 50cm). Rent spontant, blir det inte en jäkla virvel i 90 graders-böjen precis innan pumpen? Pumpen står under vattenytan och det måste ju vara en jäkla fart på vattnet ned i böjen. Är jag ute och cyklar kanske, men om det blir mycket interferens i strömmingen, kan inte syre fällas ut från vattnet då? Vad tror ni?

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #78 skrivet: maj 05, 2018, 22:22:07:07 »
Du kan inte göra om så du bara har slang från ventilen ner till pumpen o slopa båda vinklarna?
Ser ut som du har gott om plats.

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #79 skrivet: maj 05, 2018, 23:51:59:59 »
Näe, 90gradarn är inte problemet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #80 skrivet: maj 06, 2018, 05:53:49:49 »
Hur säker är du på att pumpen går åt rätt håll? som jag ser det är det bara läckande axeltätning (knappast troligt på helt ny pump) eller att motorn går åt fel håll vilket skapar kavitation i pumphjulet och bygger upp luft i systemet.
De där små mikrobubblorna som du ser har jag bara sett när vår cirkpump gick åt fel håll.
Förutsätter att det är en trefas pump om den skall kunna gå åt fel håll.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #81 skrivet: maj 06, 2018, 08:25:58:58 »
Pumpriktningen behöver verifieras (och det inte genom att se att det är rätt kopplat, utan genom att se att att fläkten snurrar åt rätt håll).

Vad händer om systemet körs utan filtrering en längre period?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #82 skrivet: maj 08, 2018, 17:17:39:39 »
Pumpen går åt rätt håll.
T.ex. nu idag betedde det sig så här. Började med backspolning...
1. Vredet i backspolningsläge
2. Backspolade i ca 1 minut och ser hur vattnet fyller pumpen ända upp i locket
3. Stannade pumpen, UTAN att det slog tillbaka upp i bräddavloppet
4. Vred till renspolning
5. Renspolade i ca 15s, flödet perfekt direkt.
6. Stannade pumpen UTAN att det slog tillbaka i bräddavloppet
7. Vred till filtrering
8. Startade pumpen som hoppade igång med ett perfekt flöde direkt
9. Allt gick snyggt och fint i ca 30-40 min innan bubblorna började komma.

Vad är det som gör att när jag kör filtrering så kommer bubblorna och följaktligen ett övertryck i sandfiltret som slår tillbaka genom pumpen när man stannar?? ???

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #83 skrivet: maj 08, 2018, 17:56:51:51 »
Hur har du kontrollerat att pumpen går åt rätt håll?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #84 skrivet: maj 09, 2018, 06:06:44:44 »
Pumpen går åt rätt håll.
T.ex. nu idag betedde det sig så här. Började med backspolning...
1. Vredet i backspolningsläge
2. Backspolade i ca 1 minut och ser hur vattnet fyller pumpen ända upp i locket
3. Stannade pumpen, UTAN att det slog tillbaka upp i bräddavloppet
4. Vred till renspolning
5. Renspolade i ca 15s, flödet perfekt direkt.
6. Stannade pumpen UTAN att det slog tillbaka i bräddavloppet
7. Vred till filtrering
8. Startade pumpen som hoppade igång med ett perfekt flöde direkt
9. Allt gick snyggt och fint i ca 30-40 min innan bubblorna började komma.

Vad är det som gör att när jag kör filtrering så kommer bubblorna och följaktligen ett övertryck i sandfiltret som slår tillbaka genom pumpen när man stannar?? ???

Allt som du beskriver tyder på att cirkulationspumpen går åt fel håll, det R omöjligt att SE om den går år rätt eller fel håll, och den pumpar i princip lika bra åt båda hållen.
När jag själv sent om sider verkligen kollade vår pump så gick den åt fel håll...
Jag testade genom att (FÖRSIKTIGT!) stoppa in ett buntband i fläkten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #85 skrivet: maj 09, 2018, 10:09:34:34 »
Ja det är lite lurigt att den pumpar vatten åt samma hål oavsett rotationsriktning. Been there done that......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad enklast

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #86 skrivet: juni 03, 2021, 20:47:55:55 »
Pumpen går åt rätt håll.
T.ex. nu idag betedde det sig så här. Började med backspolning...
1. Vredet i backspolningsläge
2. Backspolade i ca 1 minut och ser hur vattnet fyller pumpen ända upp i locket
3. Stannade pumpen, UTAN att det slog tillbaka upp i bräddavloppet
4. Vred till renspolning
5. Renspolade i ca 15s, flödet perfekt direkt.
6. Stannade pumpen UTAN att det slog tillbaka i bräddavloppet
7. Vred till filtrering
8. Startade pumpen som hoppade igång med ett perfekt flöde direkt
9. Allt gick snyggt och fint i ca 30-40 min innan bubblorna började komma.

Vad är det som gör att när jag kör filtrering så kommer bubblorna och följaktligen ett övertryck i sandfiltret som slår tillbaka genom pumpen när man stannar?? ???

Jag har EXAKT det här scenariot.

Får fan ingen ordning på det.

Jag har bytt poolpump (dock bara motordelen) och lagat en tidigare läcka i breddavloppet (det är nu tätt så tillvida att vattnet inte läcker ut ur breddavloppet). Men det kanske kan Suga luft ändå? Om molekylerna för syre kan tränga in i springor där molekyler där vatten inte kan tränga ut.

Saken är den att backspolning och RINSE rensar all luft i systemet.
Efter 5-10 minuter när jag börjar filtrera så fylls luften sakta på igen.


Jag blir tokig.

Har TS @aqua11 hittat orsaken?

Utloggad cy_berg

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #87 skrivet: juli 30, 2022, 18:00:03:03 »
Allt som du beskriver tyder på att cirkulationspumpen går åt fel håll, det R omöjligt att SE om den går år rätt eller fel håll, och den pumpar i princip lika bra åt båda hållen.
När jag själv sent om sider verkligen kollade vår pump så gick den åt fel håll...
Jag testade genom att (FÖRSIKTIGT!) stoppa in ett buntband i fläkten.

Ledsen att väcka en gammal tråd men jag har liknande problem som beskrivs i tråden med luft i systemet, jag undrar: hur byter man riktning på cirkulationspumpen om problemet är att den grått fel håll?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #88 skrivet: juli 30, 2022, 18:55:53:53 »
Om du har en trefas-pump kan man fasvända den.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan