Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF  (läst 12251 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« skrivet: december 29, 2015, 12:50:36:36 »
Hei,
Har ett Hydropool 675 LE selfclean. Helt plötsligt för några veckor sedan har karet börjat strejka varje dag. Det stannar upp och visar felkod LF eller DR. På sluten har det bara varit LF. Om jag bryter strömmen eller manuellt gasar på pumparna så startar den fint, börjar värma och går i 12-18 timmar. Sen uppstår samma problem igen. Samma sak, dag efter dag. Har rensat filter och skimmer, utan att det hjälpt. Har prövar att ändra flödet i karet och prövat att öka eller minska luftinsuget utan att detta hjälper.

Börjar bli ganska slitsamt att vara barnvakt för karet hela vintern.. Kan heller inte resa bort innan vi fixat det eller fått plusgrader ute.

Nån som har tips? Mycket tacksam för hjälp!
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #1 skrivet: december 29, 2015, 13:29:59:59 »
LF = Low Flow, se sid 30 i manualen. Lufta pumpar och öppna alla ventiler, läs speciellt sid 14-15.

http://www.hydropool.se/upl/files/114500.pdf

Får du ingen ordning på det så är det kanske bäst att tömma och dränera ordentligt. Verkar jobbigt att vara badvakt hela vintern.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #2 skrivet: december 29, 2015, 14:22:45:45 »
 Tack Tommy!
Har läst detta nu, och har jag tur kan det ju vara airlock problem. En sak jag inte fattar 100% är, skal pumpen stå på "prime" modus (alltså när jag tagit strömmen och satt den på igen) när jag öppnar Hose Biben? Och så ska karet vara helt av när jag öppnar Unions? Eller spelar det ingen roll om det är på eller inte för att luften ska tryckas ut?

På förhand tack!
Mvh
Hosse

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #3 skrivet: december 29, 2015, 14:49:19:19 »
 Hej igen
Då har jag fått öppnat karet. Det stod på "LF" nu och var nere på 35 grader. Dvs det har varit av några timmar. Jag öppnade "drain" kranen, och där var det minimalt med luft. öppnade också dom översta kopplingarna in på bägge pumparna. Kom vatten direkt, och ingen luft. Startade upp det igen genom att trycka på pump1 en gång. Det som var märkligt då, att då stog det bara och gjorde ett "surrande" ljud från pumpen. Verkade inte cirkulera. Tryckte en gång till på pump1, så att den kom in i det kraftigare moduset och då startade cirkuleringen direkt. Tryckte en gång till så den gick ned till svagare modoset som den har vid cirkulering och då gick pumpen som den skulle. Det cirkulerar och den börjar värma. Mycket skumt... Får vänta 12-18 timmar och se om det blir det samma igen, vilket jag är rädd för..

Karet har alltså bara 2 pumpar på 3 hk. Pump1 med 2 hastigheter. En för cikulasjon och en för massage. Pump2 massage på den andra delen av karet.

Ett annat problem jag märkt sista året är att Pump2 går bara i korta intervaller. Dvs startar den så går den kanske 30 sekunder, stannar i 30 sekunder, går i 30 sekunder etc. Har inte varit så tidigare.

Kan allt detta skyllas luft, eller har jag helt enkelt 2 slitna pumpar?
Mvh
Hosse

Utloggad TommyC

SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #4 skrivet: december 29, 2015, 17:26:44:44 »
Jag tolkar manualen så att man ska öppna slanganslutningen (hose bib) för att lufta (priming) om inte pumparna lyckas lufta systemet. Stäng slanganslutningen (hose bib) så snart vattenflödet från munstyckena (jets) blir jämn (det betyder ju att pumpen måste var igång när slanganslutningen öppnas). Om inte luftningen lyckas inom 2 minuter måste pumpen stängas av för att inte ta skada.

Stäng av pumpen innan någon unionskoppling öppnas (blir nog ett jätteflöde annars).

På ett ställe står det att pumpen absolut  inte får köras längre än 5 minuter utan luftning.

Om du får återkommande problem med luftfickor som stör pumpen så måste det finnas en läcka där det sugs in luft i systemet.

Det de kallar Priming mode på pumpen är när den går med hög fart för att trycka ur luften så långt som möjligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #5 skrivet: december 29, 2015, 17:54:30:30 »
Tack TommyC,
Har luftat och rensat nu, så får se om det går bättre då. Har det stannat i morgon, så får jag ta en rejäl tömning och fylla det igen och hoppas att jag får bort eventuell luft.

Har sett ibland att det bubblar och knakar (luft som flyttar sig) lite i karet när vi badar och det bara går på cirkulation. Då har alla luftintag varit stängda länge. Har tänk på luftläckage, men kan inte fatta hur det kan suga in luft? I så fall, vart kunde sånt uppstå?
Mvh
Hosse

Utloggad TommyC

SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #6 skrivet: december 29, 2015, 18:26:05:05 »
I unionskopplingarna är det en stor O-ring så står för tätningen. Gummi torkar och ändrar form med tiden, tappar spänst och sin förmåga att täta. Att smörja en O-ring med vaselin kan hjälpa en tid. Cirkulationspumpar till pooler har en stor O-ring vid locket över grovfiltret, där är det vanligt att det läcker och suger luft efter lång tids drift. Hur gammalt är ditt bad?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #7 skrivet: december 29, 2015, 19:38:25:25 »
 Tack TommyC,
Ja, det stämmer. Har sånna packningar på alla platsen. Men borde inte det trycka ut vatten där istället för att ta in luft? Tänker att naturlagarna talar för det:-) Men ja, kan gå över dom.
Mvh
Hosse

Utloggad roggap

SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #8 skrivet: december 30, 2015, 09:03:04:04 »
En vild gissning.

Antar att du har kollat filter och att ingenting blockerar flödet.
spabad Viskan Ekerö

Utloggad CarlW

SV: Badet stoppar efter 12-18 timmar med kod DR eller LF
« Svar #9 skrivet: december 30, 2015, 10:20:50:50 »
Tjena
Jag tror kondensatorn är dålig till lågfarten på pump 1. Den orkar inte starta pumpen från stilla till lågfart. För tillfälligt lösa problemet sätt filtercykeln på fc. Då går cirkulationen 24/7.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag