VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trasig pool, försäkring täcker????  (läst 23948 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Trasig pool, försäkring täcker????
« skrivet: april 19, 2015, 18:19:15:15 »
Upptäckte nyss när jag började fylla våran intex ovanmarkare att den läcker, förmodligen så hände det förra helgen då det blåste storm här, och hade precis tömt vinter vattnet när det började blåsa, så den gled runt osv.
Nu till frågan, är det något som fått ut sådant på försäkringen?
Försäkringen gäller inte pool om läckage uppstått av sig självt, men den gäller stormskador, så frågan är då om den gäller stormskador på pool. ?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #1 skrivet: april 20, 2015, 19:53:14:14 »
Tror du behöver pooltillägg på försäkringen, de försäkringar som inte kräver tillägg,  bla trygg hansa där gäller villaförsäkringen för pool men
Bara om den är fast, dvs permanent nedgrävd

Utloggad Erica

SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #2 skrivet: april 30, 2015, 21:03:13:13 »
Oberoende av om skador på polen täcks eller inte så är det ju en intressant frågeställning huruvida eventuella vattenskador på huset täcks om en pool går läck rejält. Jag känner en familj vars ovanmarkare helt kollapsade och en stor del av vattnet hamnade i vardagsrummet via öppna altandörrar :(

Utloggad TommyC

SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2015, 10:35:54:54 »
Oberoende av om skador på polen täcks eller inte så är det ju en intressant frågeställning huruvida eventuella vattenskador på huset täcks om en pool går läck rejält. Jag känner en familj vars ovanmarkare helt kollapsade och en stor del av vattnet hamnade i vardagsrummet via öppna altandörrar :(
Vad sade försäkringsbolaget?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2015, 23:40:23:23 »
Jag kan svara  O0 efter koll med brosan ( försäkringsutredare på IF) det är samma som gäller om du har ett akvarium som läcker och förstör i vardagsrummet, dock finns det en lucka som friar bolaget från ersättning om man kan påvisa oaktsamhet som tex dåligt ställning, eller olämplig placering , slå man i sönder det själv krävs tillägget "drulleförsökring" som det kallas = allriskförsäkring.
När det gäller en pool som går sönder och vatten rinner in i huset är det tveksamt om detta ersätts, detta faller under rubriken oaktsamhet , att placera så mkt vatten så att det kan rinna in i huset ... detta borde man tänkt på när man placera poolen, skulle man ställa en pool inomhus  :-\ är det lika dumt o ger lika lite i ersättning dvs man ålägger kunden att uppvisa någon form av sunt förnuft och eliminera sådana skademöjligheter

Utloggad Erica

SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2015, 01:59:33:33 »
Vad sade försäkringsbolaget?

Att orsaken till att poolen kollapsat var att den monterats på ett sätt som inte stämde med anvisningarna och att det således var deras eget fel. Nu var detta inte i Sverige utan i USA men jag tror att domen hade blivit den samma här. Ibland ställer ju folk pooler på helt galna sätt och platser. Jag kände tidigare en familj som hade bilder på hur de i sitt hemland haft en pool i vardagsrummet för sin lilla flicka. Man hade alltså ställt en större barnpool - uppskattningsvis ca 3 m i diameter och cirka en halv meter djup, i vardagsrummet i en vanlig hyreslägenhet ! Nu hade det tydligen gått bra i deras fall, det blev inget haveri, men jag kan tänka mig vad hyresvärd och försäkringsbolag skulle ha sagt om något hänt.

Utloggad TommyC

SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #6 skrivet: maj 03, 2015, 12:41:08:08 »
Man upphör aldrig att förvånas över vilka idioter det finns. Tur att försäkringen inte täcker, premierna är för höga ändå.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2015, 17:02:27:27 »
Jag är faktiskt lite förvånda över att den täcker akvarium, det är ganska galet egentligen med så mkt vatten bakom lite glas i en bostad, en kollega har ciklider han har 3 st akvarium i samma rum , totalt 2200 liter  :-X

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2015, 15:18:37:37 »
Länsförsäkringar allrisk täckte för mig, rapporterade det som storm skada, då det stod i villkoren att den vanliga hemförsäkringen inte täckte läckande pool, men den täckte storm skador.
Vilket det i mitt fall också var, men vet dock inte om allrisken täckte vanliga pool läckage också.
Behövde inte visa kvitto lr bild, dock ville dom det först, men sa att poolen var en gåva.
Sedan ville dom ha bild på skadan, men låg i diskussion med dom i 1 vecka pga detta, försökte förklara att jag inte visste vart den läckte. Fick ut runt 5 lax efter självrisk och års avdrag:D Så känner mig nöjd!
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad nyburjare

SV: Trasig pool, försäkring täcker????
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2015, 19:52:01:01 »
Jag förstörde SJÄLV mitt överdrag , då gäller drulle(allrisk) jag fick ett nytt 36.000 kr efter avdrag på 1500 kr. så tja man får väl också vara nöjd  >rulla<

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan