CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?  (läst 9919 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Berglund

PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« skrivet: juli 10, 2014, 15:30:57:57 »
Jag har tänkt att bygga en enkel solfångare som experiment.

Kommer ringla slang på ett 80kvm stort platt svart garagetak av plåt och lägga plexiskivor (5kvm styck som jag redan har) ovanpå för lite växthuseffekt.

Jag tänker mig 100m slang (6kubik Intex-rörramspool, som prova-på-pool, inför ett riktigt bygge nästa år).
 
Den extra cirkulationspump jag tittat på ger 53l/minut vid max 3,8bar tryckfall. (http://www.jula.se/tradgardspump-53l-min-800w-731075)

Just nu står jag i valet och kvalet mellan 25mm slang eller 32mm slang, och följande bryderi dyker upp.

Vilken är effektivast som värmeväxlare?

Nedan lite siffror jag räknat fram.
 
Tryckfall enl. tabell

En 32-slang ger 1,2-1,3 bar tryckfall på 100m
En 25-slang ger 3,8 bar tryckfall på 100m. Alltså max kapacitet av pumpen.

Pumpen är specad 800W, så om jag spekulerar i den kommer ligga på 800W konstant vid den klena slangen och jag kör 12h/dygn kommer den dra 9,6kWh per dygn.

Om man spekulerar i att effekten är förhållandevis linjärt mot tryckfallet (självklart finns det en grundeffekt för att motorn skall snurra) så skulle den istället dra 3kWh per dygn.

Mellanskillnaden mellan detta ger en driftskostnad på 200kr/månad i elförbrukning.

Skillnaden i pris mellan dessa två slangar är 360kr, så på 2 månader har man betalt för den dyrare slangen.

Därför är det enda intressanta just hur bra de fungerar som värmeväxlare.

Godstjocklek

25mm-slangen, med sina 2,3mm godstjocklek
32mm-slangen med 2,9mm.

Exponerad yta (omkrets)

25-slangen har 78,5mm omkrets
32-slangen har 100,5mm, alltså 28% större exponerad yta.

Flödeshastighet

25mm-slangen ger 27m/s eller är igenom slangen på 3,7sek
32mm-slanegn ger 16m/s eller är igenom slangen på 6,2sek

Vad tror panelen?

Poolgiganten

Utloggad David Berglund

SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2014, 15:33:27:27 »
Självklart är jag intresserad av all annan feedback på systemet.

Det kommer kosta mig 2000kr, och är det helt vansinnigt att lägga 2000kr på detta så vill jag så klart veta det :D

Utloggad David Berglund

SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2014, 16:42:48:48 »
Gjorde ett litet snabbexperiment på nämnda taket.

En termometer och en 80x80cm stor glasskiva från ett litet bord över.

Efter 20minuter ser det ut så här. Det blåser ganska mycket idag och utrymmet är inte tätat utan ventilerar ganska bra. Skall testa att täta med handduk provisoriskt bara för att se om det gör någon skillnad.

Frågan kvarstår :)

Utloggad David Berglund

SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2014, 21:25:30:30 »
Eller är det vettigare att redan nu lägga pengarna på en Pool 40-modul till min NIBE 1245?

Har ju tänkt ha det när det blir större pool framgent, men vissa menar ju att det är sämre att använda denna modul i förhållande till att köpa en renodlad poolvärmepump.

Vad tror ni? Har redan en rostfri Alfa Laval plattvärmeväxlare så borde inte behöva kosta så värst mycket mer än modulen och lite slang.

Denna fråga blir ju litet avsteg från tråd-titeln men hoppas på lite guidning i frågan.

//David

Utloggad MathiasS

SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2014, 22:53:18:18 »
Kan inte svara på dina frågor David, men passar ändå på att hälsa dig välkommen hit! Ser fram emot det riktiga bygget nästa (?) år.....

Hade jag bergvärme som var dimensionerad så att den orkade poolen skulle jag använda den. Det är ju rätt segt med luftpump när den behövs som bäst i april och september....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

greger med cykeln

  • Gäst
greger med cykeln
SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2014, 10:58:44:44 »
En 32-slang är väl ganska oböjlig. Det blir jobbigt att hantera på ett bra sätt. O andra sidan får du upp mer vatten och större yta som värmer, då slagens diameter är större.
Kör enligt KISS. Keep it simple, stupid. Strunta i plexiglaset, det blir bara jobbigt o sätta fast. Jobbigt om de blåser iväg.

Jag har flera snurror med slangar på mitt tak. Körde med 20-slang och 50 meter i varje snurra, som jag bara spikade upp på en vanlig planka. Har 4 snurror som värmer min pool på 2500 liter till ca 30 grader en solig dag.
Som mest har jag fått upp den till 31 grader, men det verkar vara stopp där.
Hade jag haft söderläge på mitt tak så hade jag nog fått upp värmen mer.

Några problem med att min pump inte skulle orka med o pumpa runt har jag inte märkt. Jag har iofs parallellkopplat snurrorna 2 och 2.

Har satt pumpen på en timer så den inte kör hela tiden, då pumpen inte är byggd för det. Störts värmeupptagning får man naturligtvis om vattnet cirkulerar hela tiden.
Funderar om jag ska bygga in en mätare som känner av temperaturen i poolen samt i slangen uppe på taket och om värmen på taket är mer än poolen så startar pumpen. Känns onödigt att köra pumpen om det är mulet ute och det är kallare i luften än i poolen, då sänks ju temperaturen i poolen.

Blir det samma tryckfall i slangen när den är full med vatten? Det torde åtgå mindre energi att pumpa runt vatten i slangen ifall den redan är full med vatten än att pumpa in nytt vatten i en tom slang.


Utloggad TommyC

SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2014, 11:57:57:57 »
Eller är det vettigare att redan nu lägga pengarna på en Pool 40-modul till min NIBE 1245?

Har ju tänkt ha det när det blir större pool framgent, men vissa menar ju att det är sämre att använda denna modul i förhållande till att köpa en renodlad poolvärmepump.
Ska du bygga solfångaren som ett experiment för att det är kul och lönsamheten inte har någon betydelse så är det väl bara att köra igång.

Jag skulle tveklöst satsa direkt på pool-modulen till bergvärmen om jag hade en sådan under förutsättning att hålet är dimensionerat för att klara även pool.

Här finns mer information om solfångare kontra värmepump:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9990.msg75469#msg75469

En billig poolvärmepump blir oftast billigare i investering än koppling till bergvärme men den fungerar inte så bra när dygnsmedeltemperaturen i luften går ner mot 10 grader och lägre som Mathias säger.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hansmarten

SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2014, 22:19:26:26 »
Jag har gjort 2 sådan lösningar, den ena hos mig själv värmer jag en ca 3*5*1,5 nedgrävd glasfiberpool med 200 m 40 mm pem. Det går utmärkt, nästan aldrig under 24c ligger idag på 30C jämnt. Maxat 33C i sommar.

Den andra hos min far, där la vi 300 m 40 mm jordvärmeslang, värmer 4*8*1,5 markpool, idag var det 29C, med ordinarie bergvärme bortkopplad. Fördelen med jordvärmeslangen är att den är tunnare i godset.

Båda är lagda på svarta papptak utan täckning. Båda styrs av primastars solautomatik med extra pumpar.

Snåla inte på slangen, ta upp dimension och längd, så kommer den fungera även när du skaffar större pool. Dessutom slipper du sjuka tryckfall, även om det går att parallellkoppla bort så är alla kopplingar i mina ögon en framtida felkälla=) 300 m jordvärmeslang säljer Rinkaby rör för ca 1500 kr just nu (det var någon meter som var skavd på ytan men det är inte någon skönhetstävling=)
Glasfiberpool 5*3*1,5 Garden 1
Hydropro ECO 3 VP
+200m 40mm pem-solslinga

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #8 skrivet: juli 22, 2014, 01:55:47:47 »
Jag kör med en liknande lösning med drivhusplast.
Skippa inte plexin som någon skrev. Det är vansinnigt.
Plexin gör att du ackumulerar värme även när det är halvmulet och du inte har direkt solljus på panelen, dessutom slipper du löv och skit.

Jag kör själv en variant med 3 slingor à 100m 16mm PEM (tot 300m) i en liknande kasett.
Anledningen att det blev 16mm beror på att jag fick rullen för 500kr. Hade jag byggt idag hade jag hellre kört på 2x150m 25mm PEM.

Söker du lite så hittar du en tråd om mitt bygge. Hoppas det kan ge lite inspiration om än jag hade gjort vissa förändringar om jag skulle byggt en 2a fångare nu efteråt.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Johnny Lindén

  • Gäst
Johnny Lindén
SV: PEM-slang - Vilken är effektivast värmeväxlare?
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2014, 15:55:34:34 »
Kolla denna tråd.. Den "kramar" det bästa ur din solfångare


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag