VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svetsad liner  (läst 6371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Allan

  • Gäst
Allan
Svetsad liner
« skrivet: januari 05, 2021, 13:23:02:02 »
Hej,

Vi har nyligen gjutit grunden för vår pool (gjuten thermopool) och tittar nu på liners. Där finns två alternativ
1. Köpa en ”påse” som är fabrikssvetsad.
2. Platssvetsa en liner.

Min tanke om man väljer alternativ två är att man vill ha en liner som inte finns i ”pås-variant”.

Har sökt lite i trådarna men hittar bara väldigt gamla svar. Är det någon som har för-/nackdelar med de båda alternativen?
Vad kostar en platssvetsad liner?
För alternativ 1 behöver man ju räkna med montering + tankbil.

Tacksam för all hjälp.

Mvh
Allan

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Svetsad liner
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2021, 15:16:13:13 »
Jag är inte expert men har hängt på forumet i ca 10 år.

En platssvetsad är framför allt tjockare och därmed minskar risken för punktering. Dessutom inte lika mycket veck (i vår fall inga) jämfört med vad många rapporterar om för färdiga liner. Vi har också liner i vår trapp som är invändigt byggd jämfört med "vanliga" glasfibertrappor.

Vår liner har dessutom inte blekts något på de snart 10 år vi haft den, men det kanske är olika.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13381.msg101104#msg101104
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Allan

  • Gäst
Allan
SV: Svetsad liner
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2021, 15:38:31:31 »
Tack för ditt svar Erik!

I mitt fall är båda 1,5mm.
Var hos en kollega under hösten och kikade på hans pool och han hade inga veck alls (han har en ”påse”).

Kanske ska tillägga att jag har 4x8m med gaveltrappa.

Får man fråga vart du köpte linern (leverantör) och ungefär hur den låg i pris.

Utloggad Delta2004

SV: Svetsad liner
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2021, 16:20:51:51 »
Vi är nu i offertstadie och jag fick två offeter från Folkpool på två nästan identiska poolvarianter - ena med standard trappa under liner och standard liner. Den andra - med platsvetsad liner och liknande (dock ej samma) trappa under liner.
Katalogpris på standard liner var 27500 medan den platssvetsade inkl arbete var 76400. På standart fick man dessutom bra kampanjrabatt, men inte på den platssvetsade. Fick inte detaljer om platssvetsade liner förutom att den tål mer.

Utloggad Moana

SV: Svetsad liner
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2021, 17:49:24:24 »
Vi behövde inte tankbil för vår fabrikssvetsade liner. De kom tillbaka ett antal gånger efter hand som vi fyllde på.

Veck ska det inte heller vara, då har man gjort ett dåligt jobb.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Svetsad liner
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2021, 20:45:30:30 »
Jag menade inte att vecken var från början, utan att de kommer efter ett par år.

Vi köpte linerinstallation via poolleverantören i hela paketet, men jag hade pratat med linersvetsaren innan och visste vem jag ville ha. Så har inte något pris att säga, dessutom för snart 10 år sedan så det är nog annorlunda nu.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Allan

  • Gäst
Allan
SV: Svetsad liner
« Svar #6 skrivet: januari 06, 2021, 00:47:23:23 »
Vi är nu i offertstadie och jag fick två offeter från Folkpool på två nästan identiska poolvarianter - ena med standard trappa under liner och standard liner. Den andra - med platsvetsad liner och liknande (dock ej samma) trappa under liner.
Katalogpris på standard liner var 27500 medan den platssvetsade inkl arbete var 76400. På standart fick man dessutom bra kampanjrabatt, men inte på den platssvetsade. Fick inte detaljer om platssvetsade liner förutom att den tål mer.

Tack för ditt svar.
De offerter jag tittar på ligger ungefär där också. Sen får man väl lägga till arbete, duken under och tankbil/påfyllning på standard linern. Så sjukt svårt att får en bild av vad som är mest prisvärt. Dessutom kan jag tycka att man vill ha något ”exklusivare” om man ska betala så mycket extra men utbudet verkar begränsat. Alla verkar köra renolit.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Svetsad liner
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2021, 11:58:04:04 »
Fördelar med platssvetsad måste ju främst vara hållbarheten. Den är inte bara dubbelt så tjock utan också armerad invändigt så har man hund (som vi) som gillar att bada är valet enkelt ;D
Du får också en snyggare mönsterpassning, inga veck och har poolen en lite udda planlösning (storlek, form, trappa) så finns det ibland inga alternativ till en platssvetsad. Nackdelen är naturligtvis priset som är minst dubbelt så dyrt som en fabriksgjord. Vi betalade 65.000 för material & svetsning för 5 år sedan i Stockholm.



« Senast ändrad: januari 06, 2021, 12:03:06:06 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Stompen

SV: Svetsad liner
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2021, 14:24:44:44 »
Är ju alltid svårt att få objektiva svar på en sådan här fråga.
Har du köpt en påse så vill du ju inte tro att det skulle vara lägre kvalitet.
Har du köpt platssvetsat så vill du ju gärna tro att du köpt bättre kvalitet

Jag är själv påsägare så tolka därefter.
Om man nu inte måste platssvetsa pga poolform så har jag svårt att motivera att betala 3ggr priset, om man nu monterar påsen själv. Men åtminstone 2gg priset. Tror inte den platssvetsade håller 2 eller 3 gånger längre, och skulle den göra det så får du med påsen en ny fräsch liner under samma tid.
Själv är jag förvånad över den goda passformen och fina mönsterpassningen och jag har invändig hörntrapp. Skulle inte begärt något bättre av platssvetsat. Har badat 3 säsonger.
Vet inte hur det skiljer mellan olika fabrikat, min är beställd från poolstore.

Utloggad AllanB

SV: Svetsad liner
« Svar #9 skrivet: januari 07, 2021, 11:21:44:44 »
Fördelar med platssvetsad måste ju främst vara hållbarheten. Den är inte bara dubbelt så tjock utan också armerad invändigt så har man hund (som vi) som gillar att bada är valet enkelt ;D
Du får också en snyggare mönsterpassning, inga veck och har poolen en lite udda planlösning (storlek, form, trappa) så finns det ibland inga alternativ till en platssvetsad. Nackdelen är naturligtvis priset som är minst dubbelt så dyrt som en fabriksgjord. Vi betalade 65.000 för material & svetsning för 5 år sedan i Stockholm.





För de alternativen vi tittar på (Poolstore) och platssvetsat är båda 1,5mm. Vi har inte någon hund heller. Vill gärna ha en platssvetsad men så sjukt svårt att motivera prisskillnaden om mönsterna är samma.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan