CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.  (läst 27420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #10 skrivet: juni 06, 2011, 08:23:12:12 »
Hej,

Med 30m 13mm slang blir det nog tyvärr svårt att få bra flöde oavsett pump, en bypass som du beskriver dvs en del av flödet via solfångarna och en del direkt tillbaks till poolen måste nog vara nästan helt stäng för att skapa det tryck som behövs --> liten cirkulationsvolym. I ditt läge hade jag satsat på att köra solfångarna med en separat pump för att inte störa reningen av vattnet.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad chinilla

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #11 skrivet: juni 06, 2011, 11:54:08:08 »
Fia: Oj de där var lite väl dyra för mig. De pumpar jag gett som alternativ kostar alla under 2000. Och även 2000 känns just nu rätt väl saftigt för min plånbok.  ??? De pumpar jag angav som eventuellt byte till pumpar 5678 l/timme, 9462 l/timme, och sandfilterpumparna 4000l/timme samt 10000 l/timme.

Housedad: Jag tror bypassen klarar av att stänga av vattnet totalt mot vanliga cirkulationen när jag kör via solfångarna. Och jag har hittills bara kört den helt stängd eller helt öppen (då körs inget via solfångarna). Har inte sett någon vits hittills att ha den halvöppen alltså. Men visst...jag är inte hundra säker på att inget vatten kan slinka igenom när bypassen är stängd. När jag satte ihop bypassen och tittade på vad som hände när man stängde av så såg det dock omöjligt ut med ögat att det skulle kunna slinka igenom något vatten. Men vem vet....kanske går det. Hur menar du att man skulle koppla in en extra pump. Vart skulle den kopplas. Hur pass kraftfull skulle den behöva vara? Förstår nog inte hur det rent praktiskt skulle fungera. Skulle jag ha bypassen halvöppen då för att hålla igång bägge cirkulationsslingorna eller hur menar du? 

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #12 skrivet: juni 06, 2011, 12:02:21:21 »
Hej,

Det jag menar är att för att trycka vatten genom solfångarna måste du antagligen stänga bypassen helt annars smiter vattnet igenom rakt ut i poolen.
I t.ex. mitt system så är ventilen i bypassen delvis öppen för att styra en del av flödet via uppvärmning och en del direkt tillbaks i poolen.

Det jag menar med separat pump är helt enkelt en helt egen slinga för solfångarna som inte har ngt med reningen att göra, om jag fattat rätt är det ganska enkelt lösbart med en separat flytande skimmer. I min pool är det svårt --> grävning och nya hål för in oh utlopp så för mig skulle det inte vara ett alternativ.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad chinilla

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #13 skrivet: juni 06, 2011, 12:43:32:32 »
Ja du har rätt att jag måste stänga bypassen helt när jag kör vatten via solfångarna. När jag har bypassen öppen kommer inte en droppe till solfångarna, trots att det i praktiken ändå är öppet dit också. (Har gjort så när jag varit uppe på taket vid solfångarna och kopplat om delar). Troligtvis som du säger för att trycket blir för litet. Vet inte hur det blir när man har delvis öppet om det skulle komma något via solfångarna då, men det skulle ju i sådant fall bli ännu lägre än de redan låga 5l/minut som jag har vid helt stängd bypass.

Men för att ha en egen slinga med egen pump för solfångarna antar jag att du menar att man måste göra 2 nya hål i linern eller? Det tror jag nog inte att jag vågar.  ??? Om det däremot hade funnits 4 hål (2 in och 2 ut) från början så hade de nog varit en strålande lösning för att kunna ha 2 cirkulationsslingor. Men somsagt....att ta ut 2 nya. Nä det vågar jag nog mig inte på.

Jag har grubblat lite på detta med pump.Om jag skulle sätta dit en som är mycket starkare och då ha bypassen delvis öppen, så att trycket genom solfångarna hamnar någonstans runt 8-10 l/minut (det bör ligga mellan 4-10 l/minut enligt instruktioner på solmattorna) och samtidigt ha ett såpass bra flöde genom vanliga cirkulationsslingan, så att vattnet i poolen byts minst 4 ggr/dygn. Det är väl så man helst ska ha det antar jag?  Min fundering är då. Om man lyckades få till en sådan lösning, när man då stänger av vattnet till solfångarna på natten, (för att inte kyla ner poolen), och enbart kör den vanliga cirkulationsslingan, blir inte det för kraftigt flöde då ?    Någon som vet ?  <hmm> Eller kan/bör man kanske ha den helt avstängd då?

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #14 skrivet: juni 06, 2011, 18:28:53:53 »
Håller med dig med håltagning i linern det verkar läskigt, jag trodde att din pool var typ en Intex rund ovanmark till dessa finns det en skimmer som man hänger över kanten alltså slipper man håltagningen, kanske värt att fundera på. Problemet med en större pump är att det kan bli högt tryck i hela anläggningen.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad HåkanW

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #15 skrivet: juni 06, 2011, 19:19:57:57 »
Jag vet inte om mina synpunkter kan hjälpa dig, men så har funkar mitt i allafall. Vi köpte en Intex 457*122 trots att de barnbarn som kunde bada utan att någon vuxen var med i poolen inte bottnade förra året gick det väldigt bra, vi fyllde poolen bara så pass att ytskimmern fungerade i sitt nedersta läge. I år kunde vi fylla enda upp till översta nivån.
Vi har även investerat i 3 el ninjo mattor och en solfolie (Intex orginal) för 200:- får väl se hur länge den håller.
Jag använder orginalpumpen och öppnar bypassen en liten del så vatten går genom mattorna och en del passerar pumpen, jag har inget tak som passar att lägga mattorna på, så jag bygger isolerade "lådor" att lägga dem i när det är klart.
Har lyckats få upp vattnet till drygt 24 grader trots en hel del dåligt väder. Lycka till med badandet

Utloggad chinilla

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #16 skrivet: juni 06, 2011, 21:23:21:21 »
Housedad: Jo det stämmer att det är en Intex rund ovanmarkpool. Tror jag fattar nu vad du menade. Men jag gissar att det nog inte fungerar så jättebra att sätta en skimmer på kanten och sedan låta slangen från denna gå över kanten och ner, vilket jag antar att du menade  :-\. Jag har märkt hur det fungerat med skimmern som sitter på nu. Den dras väldigt lätt på sniskan, bara av barnens bad och annat, så med en slang hängande över kanten så gissar jag att den skimmern lätt skulle vilja dra sig kraftigt på sniskan hela tiden. Och sedan ska ju i sådant fall ytterligare en till slang gå tillbaks med vattnet, och hur skulle jag få den att sitta still på kanten.  <hmm> Jag vet inte. Det låter en aningens bökigt och ostabilt.

Så jag vet inte. Ska fundera på det. Jag är nog mer inne på att byta pumpen tror jag. Risken är dock förstås att det blir för högt eller lågt tryck beroende på vad man skulle våga köpa för pump. Det är det som är det kluriga, vilken pump man skulle våga sig på. Vad som blir mest lagom. Vore ju väldans intressant att höra vad andra med solmattor kör för kombinationer av pump ihop med sina anläggningar.

Håkan W: Ja då har ni många liknande ingredienser som mig.  :) En likadan pool. Och jag har precis som ni tidigare, bara fyllt precis så mycket som jag behöver. Jag har dock 4 solmattor istället för 3, och de ligger somsagt på ett lägre tak, och tänker eventuellt utöka till 6 mattor senare. Har en sån där bubbelplast jag också, och den tycks hjälpa en del. Det värsta är att den knappt aldrig får ligga på, för barnen ska ju bada stup i kvarten  ;). Har märkt att det annars ganska lätt verkar öka värmen när väl plasten får vara på. Just nu verkar det dock mest bli till natten som den får vara ifred. Förlorade bara 1 grad av värmen inatt med bubbelplast på i jämförelse mot natten innan då flera grader försvann utan bubbelplats.  Däremot det där med att bara öppna bypassen lite vet jag inte om det fungerar på min anordning, eftersom det krävs ett visst tryck för vattnet att orka upp på taket. När jag stänger bypassen helt för att tvinga allt vattnet via solfångarna så har jag ju bara en fart på 5 liter/minut, så skulle jag låta bypassen bara vara delvis stängd så blir det ju ännu lägre, om ens något via solfångarna. Vad menar du med isolerade lådor. Är det för att öka effekten menar du? 

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #17 skrivet: juni 06, 2011, 22:55:47:47 »
Citera
Housedad: Jo det stämmer att det är en Intex rund ovanmarkpool. Tror jag fattar nu vad du menade. Men jag gissar att det nog inte fungerar så jättebra att sätta en skimmer på kanten och sedan låta slangen från denna gå över kanten och ner, vilket jag antar att du menade.

Det var precis så jag menade/trodde det funkade, tydligen hade jag fel, har helt enkelt ingen koll på det hur dessa saker funkar :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad chinilla

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #18 skrivet: juni 07, 2011, 18:16:59:59 »
Citera
Housedad: Jo det stämmer att det är en Intex rund ovanmarkpool. Tror jag fattar nu vad du menade. Men jag gissar att det nog inte fungerar så jättebra att sätta en skimmer på kanten och sedan låta slangen från denna gå över kanten och ner, vilket jag antar att du menade.

Det var precis så jag menade/trodde det funkade, tydligen hade jag fel, har helt enkelt ingen koll på det hur dessa saker funkar :)

/ Housedad

Nej det går från skimmer, via slang genom hål i linern, se bild: http://www.intexnordic.com/Files/Billeder/MediaDB/Thumbs/12/56946_photo_jpg.jpg

Utloggad c_olsson

SV: Lite frågor kring köp av pool och solfångare.
« Svar #19 skrivet: juni 09, 2011, 04:47:34:34 »
Pooldimensioner anger inte vattennivån utan poolens totala höjd, dvs en 122 cm hög pool har ungefär 110 cm vattennivå innan det skvalpar över.

En 99 watts pumpmotor har egentligen kapacitet nog att pumpa 15kW i värmeeffekt ungefär 10 meter i ett slutet system, men pooler använder öppna system och därför blir stighöjden betydligt sämre. De motorer som medföljer pooler kan i regel inte pumpa upp vatten till solfångare i takhöjd, utan fungerar bäst om både pumpen och solfångarna ligger på en höjd ungefär mellan in och utgången till poolen. Bygger man in t.ex. julas solfångare på någon form av vinklad låda och placerar pumpen i ett "pumphus" typ en halvmeter upp så får man relativt bra flöde.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag