Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ska jag övertala min man?  (läst 8037 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anette

Hur ska jag övertala min man?
« skrivet: mars 30, 2005, 08:38:08:08 »
Hej alla lyckliga poolägare. Jag sitter och tittar på alla fina bilder på era pooler och blir så avundsjuk. Jag vill så gärna ha pool, men min man vägrar.
Jag har tittat mycket på nätet och hittat en pool som skulle passa oss. Vi har väldigt liten tomt, så måtten är ung. 3x3m. Problemet är att det blir så dyrt. Kan tänka mig att det ligger runt 60-70 000 kr.
Är det någon som har tips på hur jag kan komma billigare undan? Min man är betongare, så mycket kan vi (han) göra själv. Problemet är att han inte vill. Han tycker det är för mycket pengar, både köp och drift. För mycket skötsel och helt enkelt en onödig grej.
Hur ska jag få honom att inse att en pool är helt underbar?
Anette

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Hur ska jag övertala min man?
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2005, 20:59:22:22 »
Hej Anette!
Ge inte upp!!! Det tog mig 7 år att övertyga min man att skaffa pool. När allt var klart och vi låg och flöt i poolen sa han "Vad synd att det tog 7 år för dig att övertala mig
Du skulle ha tjatat mer. Det här var det bästa vi gjort!"
Jag höll på att dränka honom.
Kolla in www.jof.nu, de har en  pool, 3,60 diameter, 1,22 djup för 16,700:-. De har även billigare pooler men då är de grundare. Kolla även . www.primastar.nu har 3,60 diam. 1,05 djup för 5 995:-. Samma diam. men 1,20 djup för 9 995:-. Det är inte mycket skötsel att äga pool. Dammsuga botten och kolla PH- och klorvärdet och backspola filtret med jämna mellanrum. Lite mer att göra vid stängandet och öppnande höst och vår. Gå in under "driftkostnader för poop" i detta forum så har du kostnaderna uträknade.
Visa honom dessa.
Jag håller tummarna. Lycka till!!
M.V.H Fia
« Senast ändrad: mars 30, 2005, 22:01:11:11 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anette

Re:Hur ska jag övertala min man?
« Svar #2 skrivet: mars 31, 2005, 07:36:13:13 »
Tack snälla Fia för svaret. Självklart ska jag visa min man vad du skrivit.
Satt igår och tittade på www.jof.nu. Dom har billiga pooler, men samtidigt blir jag misstänksam. Vill inte vara dumsnål och gå på en nit.
När jag tittat igenom forumet här, så verkar ingen ha erfarenhet av jof.
Säger inte att billiga saker är sämre, men har fått för mig att det ibland lönar sig att betala lite mer för att få hållbara produkter och bra hjälp.
Tack än en gång, Fia.
Anette

Utloggad Janne

Re:Hur ska jag övertala min man?
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2005, 10:46:51:51 »
Hej!

Det finns ingen limit på hur mycket en pool kan kosta.
Men precis som du säger:
"inte att billiga saker är sämre"

Men kolla först upp med lokal leverantörer.
Jag har haft nytta av  det, när man får problem.

Jag kan bara säga att jag ångrar inget.
Att bygga pool är ett av det bästa vi har gjort.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad ola

Re:Hur ska jag övertala min man?
« Svar #4 skrivet: april 05, 2005, 10:08:36:36 »
Mycket av problemet är nog att det helt enkelt är mycket pengar... Man måste tänka långsiktigt när det gäller stora utgifter och pool, eller spabad som i vårt fall, är förståss inget undantag. Man ska nog börja med att göra en tioårskalkyl (eller liknande) med så mycket info man bara kan. Inköpspris, förberedelser, underhållskostnad o.s.v. och känna om man tycker att det känns rätt. Hur ofta kommer man använda poolen (svåraste frågan att svara på tyvärr) och vad kostar det per "badtimme".

Man kan alltid jämföra med en bil, som kostar en djäkla massa per körd timme egentligen om man tar med alla faktorer.

Sedan kan man kolla på sin ekonomi och sina vanor och se vart man kan "hämta hem" de pengarna som en pool kostar. Kanske fixa elförbrukningen hemma, sluta röka eller något annat som gör att pengar "osynligt" rinner iväg. Vi förde noggranna anteckningar på utgifter i två månader och såg att väldigt mycket drällpengar gick åt när vi handlade mat. En så enkel sak som att storhandla en gång i veckan istället för att slarva och småhandla, hungriga innan middagen, tre till fem gånger i veckan gjorde att vi "tjänade" larvigt mycket pengar på ingenting egentligen. Vi äter inte enklare eller sämre nu och vet egentligen inte vart pengarna tog vägen på ICA Maxi förut.

Vi valde spabad istället för pool för att vi vill kunna använda det året om och för att vi känner att för att vi skulle vara nöjda med en pool måste den vara ganska stor och då kostar det för mycket. Dessutom har vi ganska nära till bra badsjöar om andan faller på under sommaren.

Men, åter till din fråga. Hur övertalar man någon? Tja, bäst är väl att visa ditt intresse ordentligt. Inte genom att tjata dagligen förståss utan genom att beställa broschyrer (och låta dem ligga framme...), åka och kolla på pooler och tillbehör. Få män kan nog motstå alla läckra tillbehör man kan skaffa ;) När badade han senast i en pool? Åk till en utomhuspool en varm sommardag och tvinga i karln i vattnet. Jag tror han kommer gilla badandet men inte trängseln vid en allmän pool, och då är du ju ganska långt på väg till en egen pool.

/Ola

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Hur ska jag övertala min man?
« Svar #5 skrivet: april 09, 2005, 17:08:45:45 »
Köp poolen och börja montera den själv, då lär han nog vakna upp.

Ring grävmaskinist och traktorförare, och fråga honom om han känner till någon hantverkare som du kan leja billigt.  ;D ;D ;D ;)

Gillar han partyn med "grabbarna" eller era gemensamma bekanta?

I så fall får han det lätt att locka till sig sina/era vänner för lite trevlig samvaro runt poolen, räkna även in i poolinvesteringen en rejäl gasol eller kolgrill som kan tillfredställa många hungriga magar.

Om möjligt satsa på att isolera poolen, skall den bli flitigt använd vill det till att ni inte snålar med värmen, minst 28 grader rekomenderar jag. Det kostar lite, både vad gäller uppvärmning och klor (eller liknande), men det blir betydligt mer badat i en ordentligt varm pool, själv ligger vi på 30-31 grder. (ja, jag vet att tillverkarna inte rekommenderar mer än 28 grader med tanke på pool-linerns livslängd, men jag tar hellre den smällen när den kommer än badar i "kallt" vatten)

Att det är mycket jobb med pool tycker jag, med den erfarenhet jag har, är rent nonsens.

Om poolen används så är man ju ändå där, om man ligger och solar vid poolen eller dammsuger botten är då hugget som stucket, detsamma gäller klorering/provtagning.

Men än en gång, har man så kallt i vattnet att det inte inbjuder till bad, då använder man den inte lika mycket och då upplever man det som "bara arbete".

Jag har en bekant som köpte en JOF-pool i höstas, den ser fin ut, men hur den håller i längden har jag ingen uppfattning om.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

Re:Hur ska jag övertala min man?
« Svar #6 skrivet: april 29, 2005, 11:51:06:06 »
Hej Anette. Jag såg att du bor i Örebro. Ett tips. Tag kontakt med Teges Agenturer i Kumla, de säljer samma pooler som JOF. Tel. 019 - 58 14 28. Man kan genom dem komma i kontakt med någon som har köpt pool av dem och få åka dit och kolla. Jag fick det erbjudandet av dem förra året. Chefen själv lär ha en sådan pool. Tag med karln dit och låt honom se va härligt det ser ut. Då kan ni även kolla kvaliten. De har även prisvärda poolpaket. Du kan även gå in på www.lantbruksnet.se, söka på ordet "pooler", sen skicka e-post till dem. De har ingen hemsida.
Lycka till.
Fia

Edit: De har en hemsida nu!

http://www.tegespool.se/
« Senast ändrad: juni 12, 2006, 23:11:42:42 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag