VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Test av CYA-fritt klor i SPA  (läst 1053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Test av CYA-fritt klor i SPA
« skrivet: december 19, 2021, 18:47:49:49 »
Nu har jag kört med CYA-fritt klor i vårt SPA-bad i några månader, orsaken är de positiva erfarenheterna efter första sommaren med CYA-fritt klor i poolen.
Både i pool och SPA har jag chockat med vanligt CYA-innehållande klor, för att få upp en grundnivå av CYA i badet, kanske ligger på 30-40 på ett ungefär.
Sedan har jag gått över till CYA-fritt "Tempo-Sticks" i poolen https://makewaves.se/product/saniklar-tempo-stick-300g-45kg/
Och granlutat i SPA-badet: https://makewaves.se/product/saniklar-super-boost-granulat-5kg/
Finns säkert andra leverantörer också, men faktum är att jag fått leta rätt rejält för att hitta någon som säljer det där - i Piteå finns ingen i alla fall, så det vara bara att beställa för mig om jag ville ha nåt utan CYA.

I Poolen har det fungerat bra, men detta inlägg skall ju främst handla om hur det har fungerat i SPA-badet, och det har gått över förväntan.
Framförallt märker jag stor skillnad på hur bra vattnet håller sig om man glömmer att klorera några dagar - som längst har det nog gått 8 dagar mellan kloreringarna, och det har aldrig fungerat med det vanliga klorgranulatet som vi tidigare använt (Med CYA).
Som mest klarade det sig kanske 5 dagar innan vattnet blev grumligt och började lukta skumt.

Nu är jag ingen kemist, och andra har framfört att det klor jag använder nu kan bygga upp beläggningar av Kalcium tror jag det var...
Jag har inte sett några konstiga tendenser än så länge, utan är helnöjd.
5 stjärnor av 5 möjliga än så länge.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Test av CYA-fritt klor i SPA
« Svar #1 skrivet: december 20, 2021, 09:15:39:39 »
Intressant :) . Vore det inte möjligt använda en "tempo sticks dispenser" och "Tempo sticks" i stället för granulat även i Spabadet? Borde väl va lite smidigare, eller?

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av CYA-fritt klor i SPA
« Svar #2 skrivet: december 20, 2021, 15:29:07:07 »
Mmm, det kanske skulle kunna fungera, men jag misstänker att det kan bli svårt att få jämn tillförsel.
Skulle jag sätta det i en plastburk och borra ett par små hål så kan de plugga om kloret släpper från sig klumpar (vilket jag tror att det skulle göra efter en tid i vattnet).
Jag har i alla fall inga problem med att sätta i en matsked klor 2 gånger/vecka - man måste ju ändå titta till badet nån gång då och då under vintern.
Om inte annat för att kolla så värmaren fungerar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Test av CYA-fritt klor i SPA
« Svar #3 skrivet: december 21, 2021, 10:38:28:28 »
Jo, om kloret klumpar sig kan det ju förståss bli krångel. Kommer "klumparna" ut ur dispenserna så kan de ju lägga sig på botten och orsaka skada på skalet, om de inte löses upp snabbt. Har du observerat att det släpper "klumpar" ur Tempo-sticksen, eller är det nått du befarar? Temposticksen är kanske inte pressade lika hårt som "vanliga" 30 g tabletter.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av CYA-fritt klor i SPA
« Svar #4 skrivet: december 21, 2021, 11:10:49:49 »
De är inplastade med en öppning i var ända, öppningarna är typ 30 mm i diameter, och i slutet av "Livslängden" så kan det vara svårt att se om det är klor kvar i förpackningen, om man då kollar så kan det ligga lite rester av kloret kvar i plasthylsan, som ramlar ut som klumpar om man rör vid hylsan.
Om inte annat skulle det väl bli så i SPAT också om man behövde kolla.
Alternativet är väl att man öppnar plasthylsan, så den får lösa upp sig utifrån som en vanlig puck.
Oklart dock vad som händer i 40 graders värme VS vad som sker i 30 graders...
Misstänker att de kan lösa upp sig väl snabbt?

Känns inte som något jag vill eller behöver krångla med, jag är nöjd med hur det fungerar nu, jämfört med hur jag haft det i tio år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag