CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brominator???  (läst 1323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

Brominator???
« skrivet: oktober 27, 2021, 09:48:51:51 »
Jag har noterat att Viskan spabad nu gör reklam för "InClear Brominator" som extra tillbehör i deras spabad. Min erfarenhet med vanlig saltklorinator är ju att Balboa-värmarna (även titanvarianten) inte alls klarar sig från rost i saltvatten (den som är intresserad kan ju läsa min tråd i "vatten och kemin"-avdelningen).

Hur är det med Bromsalt är det alltså inte rostbenäget?

Låt kemiexperterna förklara det här nu :)

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Brominator???
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2021, 00:11:34:34 »
FWIW - jag är ingen expert på korrosion och har inte läst hela din tråd om korrosionen:
Vanligt salt NaCl och bromsalt NaBr - kemiskt finns stora likheter mellan klorid och bromidjonerna, så kan vara ganska lika ur korrosionssynpunkt, men i de låga koncentrationerna och på poolanpassade material borde det inte bli problem.

Tror du dina rostproblem berodde på saltet i sig, eller var det i kombination med andra fenomen som t.ex. galvanisk korrosion eller spaltkorrosion?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Telekiter

SV: Brominator???
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2021, 11:12:03:03 »
Jadu jag vet inte vad rostproblematiken var men det började när jag adderade salt i vattnet och körde igång saltklorinatorn. Sannolikt galvanisk korrosion eller spaltkorrosion men det måste bero på saltvattnet på nått sätt, annars hade rostproblemet uppstått långt tidigare då spabadet är några år nu.

/Urban.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brominator???
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2021, 17:57:27:27 »
Jadu jag vet inte vad rostproblematiken var men det började när jag adderade salt i vattnet och körde igång saltklorinatorn. Sannolikt galvanisk korrosion eller spaltkorrosion men det måste bero på saltvattnet på nått sätt, annars hade rostproblemet uppstått långt tidigare då spabadet är några år nu.

/Urban.

Hej Urban,

Det finns anledning till att de flesta tillverkare av spabad bara tillåter spaklor/diklor och triklor som klor i dessa spabad.
Anledningen är kvaliteten i metallerna. Annat klor ger ingen garanti?

I ditt fall med klorinator bildas klorgas. Har en oxidationspotential på 1,36v. När det bildar fritt klor som hypokloritsyra har det en oxidationspotential på 1,48v.
Det senare sker mycket nära klorinator.

Har man klor som sitter på CYA så kommer dessa potentialer inte nås. Vattnet blir mindre korrosivt. Anledningen är att mycket av det ”fria” kloret sitter på CYA.

Har sagt det tidigare att det liknar galvanisk korrosion. Kan mycket väl vara det? Vidare uppstår alltid en potential i ledningar då vattnet flödar. Speciellt om det innehåller joner. Underlättar oxidation och reduktion.

Men gissar på att materialet (metallerna/legeringen) i ditt spabad inte klara dessa potentialer?

Branschen/leverantörer borde kanske upplysa om detta?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brominator???
« Svar #4 skrivet: oktober 30, 2021, 18:11:30:30 »
Hej Urban,

Glömde svara på din fråga.

Med en brominator blir oxidationspotentialen ca. 1,3v.

Alltså lägre risk för korrosion.

Men samtidigt uppnår du nästan det manuellt i ditt bad. Med en brominator så kommer potentialen uppnås nära brominator. Men dock lägre än för en klorinator.

Tror det handlar om detta?

Roger


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag