Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.  (läst 5281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #20 skrivet: oktober 23, 2021, 20:01:49:49 »
Precis, DeltaT är temperaturskillnaden mellan mellan in och ut. Om din VP kan visa det i displayen eller inte, vet jag ej. Jag har mätt med en termometer manuellt vid injusteringen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Poolgiganten

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #21 skrivet: oktober 24, 2021, 09:48:01:01 »
Precis, DeltaT är temperaturskillnaden mellan mellan in och ut. Om din VP kan visa det i displayen eller inte, vet jag ej. Jag har mätt med en termometer manuellt vid injusteringen.
Ok mätt manuellt hur då rent praktiskt?
Värmepumpen borde ju ha ut temp och retur temp i displayen hoppas jag. Jag ska kolla det .

Utloggad TommyC

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #22 skrivet: oktober 24, 2021, 10:32:12:12 »
Vår gamla G&J visar inloppstemperatur, utloppstemperatur, temperatur på förångarbatteriet, hetgastemperatur och omgivningstemperatur. Jag hoppas att alla nyare värmepumpar också visar alla viktiga temperaturer.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #23 skrivet: oktober 24, 2021, 13:39:03:03 »
I mitt fall så sitter det dykrör på VVX. Av en händelse hade jag några tempgivare liggandes som passade passade perfekt. Jag loggade värdarna under en vecka med mitt hemautomationssystem, justerade och loggade igen tills jag hittade ett läge jag var nöjd med.
Sedan behövde jag givarna till lite andra projekt. Jag har en kvar för att mäta vattentemperaturen med, men jag loggar inte deltaT längre.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #24 skrivet: oktober 29, 2021, 07:46:46:46 »
I mitt fall så sitter det dykrör på VVX. Av en händelse hade jag några tempgivare liggandes som passade passade perfekt. Jag loggade värdarna under en vecka med mitt hemautomationssystem, justerade och loggade igen tills jag hittade ett läge jag var nöjd med.
Sedan behövde jag givarna till lite andra projekt. Jag har en kvar för att mäta vattentemperaturen med, men jag loggar inte deltaT längre.
Ja förhoppningsvis är det 1 gång man justerar in detta med bypassen.
Jag har en temgivare i breddavloppet som går till styrsystemet som då ska styra elpatronen. Men såg i manualen på KMP poolvärmepumpen att den visar inlopp och utlopps temp så kanske man kan få till en loggning här, det ingår ju en wifi modul och någon app som heter aqua temp eller inverter temp. ??? ???

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #25 skrivet: oktober 29, 2021, 11:48:42:42 »
Ja förhoppningsvis är det 1 gång man justerar in detta med bypassen.
Jag har en temgivare i breddavloppet som går till styrsystemet som då ska styra elpatronen. Men såg i manualen på KMP poolvärmepumpen att den visar inlopp och utlopps temp så kanske man kan få till en loggning här, det ingår ju en wifi modul och någon app som heter aqua temp eller inverter temp. ??? ???

Hej!
Jag har en KMP smart 12 har jag för mig den heter och den visar in och ut temp. sen kanske temp sensorn inte är hundra kalibrerad men du har samma parameter på in och ut så förhållandet blir det samma oavsett så det räcker för din injustering av bypassen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #26 skrivet: oktober 29, 2021, 15:09:55:55 »
Hej!
Jag har en KMP smart 12 har jag för mig den heter och den visar in och ut temp. sen kanske temp sensorn inte är hundra kalibrerad men du har samma parameter på in och ut så förhållandet blir det samma oavsett så det räcker för din injustering av bypassen.
Hej ok bra. Har du en wifi modul också till din KMP ? Kan du logga värden över en tid via den ? Eller kanske skicka värden vidare till en databas som då kan logga (externt).

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #27 skrivet: oktober 29, 2021, 15:42:12:12 »
Hej ok bra. Har du en wifi modul också till din KMP ? Kan du logga värden över en tid via den ? Eller kanske skicka värden vidare till en databas som då kan logga (externt).

Vet att det blev en ny wifi modul för något år sedan (grannen har den nya på sin KMP) I min får jag upp en graf över tid på inlopp/börvärde/utlopp jag kan inte exportera den vidare sen vad jag vet men kanske går att krångla tid. vill jag ha min temp värden så kan jag lätt plocka dom via min control station istället och få det direkt exporterat till excel.

Wifi modulen är standard på KMP pumparna.
Kan även slå ett slag för kolmårdens el och kylservice som gör pumparna, helt otorligt bra service och återkoppling måste jag säga dom få gånger jag har kontaktat dom.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #28 skrivet: oktober 30, 2021, 10:21:51:51 »
Vet att det blev en ny wifi modul för något år sedan (grannen har den nya på sin KMP) I min får jag upp en graf över tid på inlopp/börvärde/utlopp jag kan inte exportera den vidare sen vad jag vet men kanske går att krångla tid. vill jag ha min temp värden så kan jag lätt plocka dom via min control station istället och få det direkt exporterat till excel.

Wifi modulen är standard på KMP pumparna.
Kan även slå ett slag för kolmårdens el och kylservice som gör pumparna, helt otorligt bra service och återkoppling måste jag säga dom få gånger jag har kontaktat dom.
Japp håller med har pratat med killen där om vinterkörningen. 

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #29 skrivet: oktober 31, 2021, 09:24:21:21 »
Frågan är om jag bör justera in delta t när även värmepatronen innan poolvärmepumpen är aktiverad... Jag har väl inte tänkt klart här än. :-\ Har ju nu 2st börvärden ett I värmepumpen som då ska hålla en grundtemp året om och ett börvärde i styrsystemet för elpatron som då ska få upp tempen ytterligare några timmar innan bad. Har alltså nu 2 tempmätare en i poolvärmepumpen och en i breddavloppet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan