Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brom och dess hälsorisk  (läst 7414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #20 skrivet: oktober 18, 2021, 12:29:27:27 »
Urban. Kör du fortfarande på brom och aktivt syre?

Ja det gör jag. Har ju testat saltklorinator (finns i en annan tråd) med katastrofala resultat på utrustningen. Så jag ahr nu gått tillbaka till Brom + aktivt syre. Det har ju funkat bra i flera år, så nu kör jag det tillsvidare.

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #21 skrivet: oktober 18, 2021, 17:56:22:22 »
Hej Urban! Tack för svar.

Har haft brom i flottör samt aktivt syre efter bad i ca 3 veckor nu. Jämna och bra värden (kontrolleras med Scuba 2 samt Ico).

Har varit i kontakt med flertalet spa återförsäljare samt exempelvis Delphin flr att höra om deras syn på brom och dess hälsorisker.

Utfallet har varit blandat. Vissa har ingen aning, vissa vet/tror lite och ett fåtal har lite koll. Jag vet också att forskningsunderlaget som finns är begränsat. Däremot är det fastställt att biprodukterna från brom är en mer potent carcinogen än de från klor. Kloroform är inte heller bra men bromets biprodukter är sämre ur cancersynpunkt. Sedan om det är så pass mycket sämre att man inte kan använda det är oklart. Upplever att många kör brom och undrar nästan om det bara är jag som vill veta mer om brom.

Funderar på att köra klor med cya upp till 20-30 ppm och sedan gå över till kalciumhypoklorit. Klor är ju det bästa desinfektionsmedlet vid rätt ph och värde. Där är ju brom bra för det är inte så phkänsligt. Och att brom används världen över och utan restriktioner (då förutom Kanada som förbjudit saltvattenbrominator).

Jag är själv osäker på att fortsätta med brom, man ska ju ändå låta ens barn bada i koppen liksom.

Tycker inte det är helt lätt.


Utloggad Telekiter

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #22 skrivet: oktober 20, 2021, 08:52:46:46 »
Mnja, om det skulle va ett stort problem ur hälsosynpunkt hade nog myndigheterna satt stopp för det. Riskerna att skadas av badande i detta vatten är lååååångt mycket mindre än att åka bil, cykla, promenera, löpträna....just saying, liksom.

Jag tänker osökt på när, för ganska många år sedan, Italien ville förbjuda pepparkakor då de innehåller nått giftigt ämne. Det är förvisso sant men svenska forskare och myndigheter kom fram till att för att överstiga de gränsvärden som finns så skulle man äta 12 kg per person, per dag(!).

Jag är förvisso ingen kemist men men....

Synd att saltklorinatorn sabbade utrustningen så mycket för mig. Vattnet var faktiskt superbra hela tiden. Klart, fint och luktfritt(!) och väldigt lite efterbehandling. Bara ca 0,5 msk pH- en ggn/vecka behövdes.

/Urban.

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #23 skrivet: oktober 20, 2021, 09:29:26:26 »
Hej!

Du är inne på något. Om vi tar pepparkaksspåret så kollade ju svenska myndigheter och svenska forskare upp det. Det känns eller iaf får jag inget svar om att svenska forskare kollat upp bromet. Hade de bara gjort det och klarlagt i vilken omfattning det är skadligt hade man ändå fått mer kött på benen. Just nu är det lite diffust. Vet att många använder brom och många som inte vill. Jag undersöker för jag gärna vill ha brom men inte till vilket pris som helst. Men man får jämna och fina värden med brom och aktivt syre. Helt klart. Sedan kanske klor är ett skarpare desinfektionsmedel.

Nu är det ju många som kör med saltvattenbrominator. Lite underhåll och verkar smidigt. Men förbjudet i Kanada. Frågan är om Kanada har rätt eller är ute och seglar.

Och ja. Alla andra risker i samhället är stora. Men cancer är ju cancer och empelvis en trafikolycka är en trafikolycka...
« Senast ändrad: oktober 20, 2021, 09:35:35:35 av Mffrulez »

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #24 skrivet: oktober 20, 2021, 17:15:40:40 »
Ja, och jag vet att jag också bara kan strunta i brom och byta till klor om det inte passar. Men jag undersöker gärna och söker information om brom eftersom att detta börjar bli en alltmer vedertagen desinfektionsmetod. Och det vore ju kul att veta hur säker den egentligen är.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #25 skrivet: oktober 20, 2021, 21:41:42:42 »
Hej,
Är man renlig av sig (inga krämer eller förbjudna saker i vattnet) så kommer inte några farliga biprodukter att bildas om brom används som desinfektion. Möjligt försumbara mängder. Men det gör de flesta desinfektionsmedlen.
 
Oavsett om man har brom eller klor och barn är i vattnet är risken stor att det bildas bundet brom eller bundet klor. Vidare andra biprodukter.

Bundet klor luktar badhus och kan vara irriterande för näsa och slemhinnor. Bundet brom har en lukt som sätter sig överallt. Man kommer lukta väldigt illa efter bad.

Tror alla på tråden vet att brom kan bilda skadligare biprodukter än klor.

Varför förbjuder man tex. brominator i vissa länder?

En brominator fungerar exakt lika som en klorinator.

Klorinatorn gör klorgas av saltet natriumklorid. Klorgasen i vatten bildar till hälften fritt klor som desinfektionsmedel.

Klorgas är giftigt att andas in. Dock inte dödligt.

Hänvisar till MSB;
https://rib.msb.se/Portal/template/pages/Kemi/Substance.aspx?id=456

Klicka på hantering och se riskerna (giftig vid inandning).

Brominatorn gör på samma sätt bromgas av bromsaltet.

Bromgasen i vattnet bildar fritt brom i vattnet. Hälften blir fritt brom.

Bromgas kan vara dödligt att inandas.

Hänsvisar till MSB;
https://rib.msb.se/portal/template/pages/kemi/Substance.aspx?id=4169&q=brom&p=1

Klicka på hantering.
Dödligt vid inandning.

Så risken med brominatorn kan vara att bromgas kan läcka ut med mycket stor otur.

Det finns ett dyrare aktivt brom att köra. Ingen risk att det bildar bromgas. Detta utan brominator.

Sen har vi kombon brom och aktivt syre eller brom och klor.

Aktivt syre eller klor återaktiverar det fria bromet. Mellansteget skulle kunna bli bromgas?

Undvik att bada då aktivt syre eller klor tillsätts skulle jag råda till.

Gäller även vid användning av enbart klor och chock. Kan bildas små mängder klorgas. Dock så irriterande.

Följer man anvisningar är det mycket liten risk.

Ett problem som uppstår då man kör en kombo är att mätvärdena kan bli missvisande. DPD används som reagens för alla tre. De påverkar varandras värden.

Det var ett försök till förklaring till din fråga.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #26 skrivet: oktober 20, 2021, 21:55:00:00 »
Tack för utförligt svar.

Duschar alltid innan bad och även barnen även om de är att anse som kanske mer skitiga;).

Vad gäller tillsättning av klor eller aktivt syre efter bad så badar vi givetvis inte när det tillsätts. Igång med jets 20 minuter och öppet lock.

Så du menar att om man har bromflottör och efter bad tillsätter aktivt syre/klor kan mätvärdena bli fel? Vad ska man chocka med isåfall efter bad?


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #27 skrivet: oktober 20, 2021, 22:02:02:02 »
Hej,

Du ska fortsätta att chocka med aktivt syre.
Men mät inte ditt fria brom i nära anslutning till detta. Då tolkar DPD att du har mer fritt brom än verkligheten. Alltså du har fortfarande aktivt syre kvar som som påverkar din fritt brommätning.

Har man en liten mängd kopparsulfat (förebyggande algmedel) i sitt vatten så påskyndar det aktivt syre att bilda fritt syre. Detta återaktiverar ditt brom fortare. Vidare minskar risken för att det ska påverka din mätning av fritt brom.

MVH
Roger


Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #28 skrivet: oktober 20, 2021, 22:05:24:24 »
Dåså. Då är den biten rätt. Brukar ändå dröja till nästa mätning.

Kör i spa shock support typ varannan vecka eller varje beroende på hur vattnet ser ut.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #29 skrivet: oktober 20, 2021, 22:11:43:43 »
Hej,

En sista kommentar. Barn är inte mer skitiga än oss. Beroende på ålder så gör vissa det man inte får göra i vattnet.

Detta är åldersbetingat.
Vidare alla barn gör inte detta.

MVH
Roger



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan