CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varför är klorvärdet lågt?  (läst 1467 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wola

Varför är klorvärdet lågt?
« skrivet: augusti 13, 2021, 22:44:11:11 »
Jag fick vårt SPA bad installerat igår. Vi fyllde det med tappvatten och sedan kontrollerade vi pH värdet som var 8.0. Då hällde vi i 24 teskedar av pH-minus (6 teskedar per 0,2) för att få ner det till 7,2. Sedan sa installatören att vi skulle vänta 20 minuter för att pH värdet skulle regleras sedan kunde jag och min sambo bada hela dagen och i slutet av dagen när vi var klara skulle vi hälla i 6 teskedar av Delphin SPA klor för att framöver avsluta baddagarna med 1 tesked klor per person som har badat. Men det var viktigt att vi körde i 6 teskedar första kvällen.

Problemet är att jag misstolkade och hällde i de 6 teskedarna (utspädda i vatten såklart) direkt efter vi hade hällt i pH minus lösningen. Eftersom jag insåg mitt misstag så badade vi inte de efterföljande 6 timmarna men jag tog ett dopp på kvällen sen och lade i en tesked klor efteråt. Imorse när jag läste av kloret med hjälp av en "Scuba 2" fick jag klorvärde 0,2 (ska vara mellan 0,5-1,5). Jag badade flera gånger idag och läste nu av klorvärdet som var 0,1...? Hur kan klorvärdet vara så lågt trots att jag hällde i 6 teskedar igår förmiddag samt 1 på kvällen? Nu hällde jag i ytterligare en tesked eftersom jag badat idag och endast jag som badade (installatören sa en tesked per person som badar är en tumregel). Ska jag fylla på ännu mer med klor tills värdet visar mellan 0,5-1,5? Var det ett stort misstag att jag klarade med 6 teskedar i helt rent tappvatten eller gör det ingenting?

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Varför är klorvärdet lågt?
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2021, 09:27:00:00 »
Gör inget att du hällde i 6tsk direkt. Det brukar gå åt lite klor när man fyllt på nytt kranvatten, brukar finnas lite järn mm som kloret tar hand om. (När jag fyller pool med mitt ”rena” kranvatten ser man tydligt att det är lite brunt, först efter klorering och filtrering blir det kristallklart).

Ja, häll i mer klor så du får ett bra mätvärde. 1 tsk/person är grovt riktvärde bara, hur mycket klor som förbrukas variera väldigt mycket. Inte bara hur många som badat, utan även om man duschat innan, solskydd, badkläder, hur länge man badar etc etc. Klor bryts också ner över tid även utan bad.  Du lär dig efterhand hur mkt det behövs för er O0.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad wola

SV: Varför är klorvärdet lågt?
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2021, 10:03:50:50 »
Tusen tack för svar.

Mätte klorvärdet imorse där fritt klor var 1.1 vilket är kanon. Men det totala klorvärdet var 3.2 (ska vara Max 2.0 enligt manualen)… Är det bara o tömma en del av vattnet o fylla på med nytt sen göra ny mätning lite senare?

Utloggad SingingSailor

SV: Varför är klorvärdet lågt?
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2021, 11:01:43:43 »
Totalt klor = Fritt klor + bundet klor (kloraminer).
Det bundna kloret / kloraminer bildas som en restprodukt när kloret verkar. Det har otrevliga egenskaper, bl.a. är det mestadels det bundna kloret som orsakar klorlukten. Man vill hålla det så lågt som möjligt, gärna under 0,5.

Så när din manual säger Totalt klor Max 2,0 så är det lite missvisande, det kan man ju få med Fritt klor 2,0 och bundet klor 0 vilket vore helt ok. Manualen borde istället sätta gränsvärden på Fritt klor och Bundet klor.

Om dina mätvärden stämmer så har du bundet klor >2, vilket är för högt. Det borde lukta mycket klor om vattnet?

Man kan minska det bundna kloret genom att tillsätta mycket nytt klor (chockklorering), gärna i kombination med att lufta spabadet så klorresterna kan gå ut i luften. Solljus hjälper också. Att byta ditt vatten funkar förstås, men jag tycker inte det borde behövas.

Själv har jag precis börjat med spa i sommar (hade pool förut), har inte bytt vatten än. Jag har lite mer bundet klor än jag hade väntat mig, och som är svårt att få bort. Möjligen kan det vara så precis i uppstarten när spabadet är nytt, med rester från tillverkningen i rör etc  <dontkn>. Därför kanske bra att någon annan mer erfaren av spabad ger dig råd också.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför är klorvärdet lågt?
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2021, 21:53:05:05 »
Totalt klor = Fritt klor + bundet klor (kloraminer).
Det bundna kloret / kloraminer bildas som en restprodukt när kloret verkar. Det har otrevliga egenskaper, bl.a. är det mestadels det bundna kloret som orsakar klorlukten. Man vill hålla det så lågt som möjligt, gärna under 0,5.

Så när din manual säger Totalt klor Max 2,0 så är det lite missvisande, det kan man ju få med Fritt klor 2,0 och bundet klor 0 vilket vore helt ok. Manualen borde istället sätta gränsvärden på Fritt klor och Bundet klor.

Om dina mätvärden stämmer så har du bundet klor >2, vilket är för högt. Det borde lukta mycket klor om vattnet?

Man kan minska det bundna kloret genom att tillsätta mycket nytt klor (chockklorering), gärna i kombination med att lufta spabadet så klorresterna kan gå ut i luften. Solljus hjälper också. Att byta ditt vatten funkar förstås, men jag tycker inte det borde behövas.

Själv har jag precis börjat med spa i sommar (hade pool förut), har inte bytt vatten än. Jag har lite mer bundet klor än jag hade väntat mig, och som är svårt att få bort. Möjligen kan det vara så precis i uppstarten när spabadet är nytt, med rester från tillverkningen i rör etc  <dontkn>. Därför kanske bra att någon annan mer erfaren av spabad ger dig råd också.
Hej Singingsailor,

Beundrar din kunskap, förståelse och kompetens.

Ibland är du snubblande nära lösning och förståelse. Det jag gillar är att du alltid drar slutsatser själv. Likaså denna tråd.

Jag vet att du har kunskapen och förståelsen. Tror du själv skrivit om det jag ska skriva nu? Oftast behövs en mycket liten knuff för att allt ska falla på plats.

Naturligtvis handlar det om CYA och FC.

Det vanligaste kloret som används i spabad är spaklor/snabbklor/diklor.
Detta genererar 50% av sin vikt i CYA. Vidare lägre klorhalt än triklor.

Ett problem då CYA finns närvarande och bundet klor är att kloret sitter hårdare som bundet klor än på CYA. CYA har tre ställen där fritt klor kan sätta sig.

Du skrev lite själv om 7,5%-metoden. Den gäller också här.

Här blir det problem om man ska chocka bort bundet klor. Man måste först fylla alla tre ställen på CYA innan man kan chocka bort bundet klor. Sen står man där med en hög mätbar klorhalt.

Vidare om man använder samma klor för chock, ökar CYA ännu mer.
Så jag tror du inte tar i tillräckligt med klor då du vill bli av med bundet klor?

Prova gärna ÖoB:s klorin. Den innehåller inte CYA.

Testa med 2dl och mät din ökning av klor. Då har du ett riktvärde på tillsats.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varför är klorvärdet lågt?
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2021, 07:33:51:51 »
Jag har svårt att se att några teskedar klor skall ge så höga CYA-halter att det skall börja blockera redan efter ett par dar, normalt tar det någon månad av klorerande innan vattenproblemen börjar uppenbara sig, jag är nästan säker på att det bara har klorerats för lite sett till att man satt i nytt vatten, dessutom badat mycket, vilket innebär att badet stått öppet mycket, och med låg CYA så tar solen bort det fria kloret rätt snabbt.
"1 tsk" är ett vanligt råd, men får oss får vi mer jobba med matskedar för att det skall fungera bra.
Vi kör med ca 1 matsked 2-3 gånger i veckan, och en halv efter bad.
Försöker hålla fritt klor på ca 1-3 ppm (Det blir högre just efter 1 msk) större delen av tiden, helst runt 3.0 - för oss har det visat sig fungera bra.
Efter ca 3 månader blir det svårare att hålla vattnet fräscht, troligen p.g.a. hög CYA.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför är klorvärdet lågt?
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2021, 09:17:52:52 »
Jag har svårt att se att några teskedar klor skall ge så höga CYA-halter att det skall börja blockera redan efter ett par dar, normalt tar det någon månad av klorerande innan vattenproblemen börjar uppenbara sig, jag är nästan säker på att det bara har klorerats för lite sett till att man satt i nytt vatten, dessutom badat mycket, vilket innebär att badet stått öppet mycket, och med låg CYA så tar solen bort det fria kloret rätt snabbt.
"1 tsk" är ett vanligt råd, men får oss får vi mer jobba med matskedar för att det skall fungera bra.
Vi kör med ca 1 matsked 2-3 gånger i veckan, och en halv efter bad.
Försöker hålla fritt klor på ca 1-3 ppm (Det blir högre just efter 1 msk) större delen av tiden, helst runt 3.0 - för oss har det visat sig fungera bra.
Efter ca 3 månader blir det svårare att hålla vattnet fräscht, troligen p.g.a. hög CYA.

Hej Rickard,

Du har helt rätt i det du skriver.

Mitt svar var till Singingsailor.

Får man inte upp klorhalten är det bara att ösa i mer klor.

MVH
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Varför är klorvärdet lågt?
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2021, 16:44:04:04 »
Tack för bra råd Roger.

Jag tror inte att det är pga CYA som jag har lite hög nivå på bundet klor.

Jag har startat med diklor, i syfte att få lite CYA i spabadet, mål 30 ppm beräknat tillsatt CYA.
Därefter har jag använt enbart kalciumhypoklorit.
Uppmätt CYA nivå nu efter en dryg månad: <20ppm (mätt med ”turbidimetric dot-test, vet inte vad det heter på svenska 😀, ger inget värde under 20ppm)
Jag har chockat rejält ett par gånger, nu senast uppmätt fritt klor 16 ppm (mätt med FAS-DPD titrering), och haft lock av o bubblor på en bra stund. (Rek. är ca 8-12ppm för min CYA nivå på 20-30 ppm).
Uppmätt bundet klor ca 1ppm, kanske 1,5 ppm. Vet inte varför riktigt men chockklorering verkar inte riktigt bita på det.
Det luktar dock inte särskilt mkt klor och ingen klagar på vattnet, så min plan är att låta det bero lite. Skall ändå byta vatten om ett par veckor när vi flyttar på spabadet, så hoppas det blir bättre sen.

Det var inte meningen att kapa tråden wola, men jag är förstås tacksam för råd också  O0
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag