VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator  (läst 2427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2021, 20:13:16:16 »
Hej,

Bra Leonard att du återkopplar till tråden.

Har läst för många trådar om saltvatten utan klorinator. Köparen står där och inte förstår problemet?

Dessa trådar handlar om okunskap hos säljare eller missförstånd mellan säljare och köpare?

Jag som brukar få klagomål att jag ofta avviker från trådskaparen? Fast det här var rolig läsning.

Cobra vill köpa en klorinator för att slippa göra den mekaniska rörelsen med tillsats av klor?
Men det handlar inte enbart om detta. Utan att få en slags automatik i detta. Därav klorinator.

Man kan åka bort och kanske lita på att utrustningen gör sitt jobb. Lite som Erik sa?

Vidare kanske alla klorinatorer inte är av samma kvalitet som Tommy skrev.
Eller som jag skrev; Vilken slags automatik vill Cobra ha? Självklart är det klor?

Sen kommer frågan om hur mycket det får kosta? Vidare automatik för tillverkning av klor och eventuell pH-reglering?

Om man lär sig hur sin pool fungerar med mätningar av klor och pH med enkel klorinator brukar det fungera bra efter ett tag. Naturligtvis behövs salt i poolen för att klorinatorn ska kunna tillverka fritt klor. Sen behövs tilläggskemikalier som sänk pH.

Sen kan man få behovsstyrt fritt-klortillverkning. Vidare med pH-reglering.
Allt är en kostnadsfråga?

Men automatik är inte alltid bättre på alla sätt?

Med vänlig hälsning
Roger

Poolgiganten

Utloggad Cobra427

SV: Saltklorinator
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2021, 19:12:55:55 »
 <dontkn> <dontkn>
Verkar som jag har ställt min fråga fel....
Vi har klor idag, lägger i veckopuckar, funkar ok.
Vi funderar på att gå över till salt istället.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2021, 22:06:48:48 »
Hej,

Tänk så här;
Enbart salt kommer inte fungera som desinfektionsmedel. Salthalten måste då lika den som är i Döda havet. En låg salthalt på ca. 0,3% och klorinator ordnar fritt klor som desinfektion. Samma klor som dina puckar ger.

Så du kommer behöva en klorinator. Tänk inte saltvattenpool. Det är något helt annat.

Vidare kommer du fortfarande vid jämna mellanrum behöva göra mätningar.


MVH
Roger

Utloggad Cobra427

SV: Saltklorinator
« Svar #13 skrivet: augusti 08, 2021, 18:54:56:56 »
Dom som häller i 20-30 kg salt i sina pooler, dom har ju nån apparat som justerar salthalten.
Men dom har väl dom saltvatten pool?

Utloggad 62ragtop

SV: Saltklorinator
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2021, 10:20:58:58 »
Dom som häller i 20-30 kg salt i sina pooler, dom har ju nån apparat som justerar salthalten.
Men dom har väl dom saltvatten pool?

tror inte att du ställer frågan fel, absolut inte. Din rubrik är ju korrekt, du funderar på att börja använda salt (för att utvinna klor!), och för det så krävs det en saltklorinator av "valfritt märke" och "kvalisort", och "peng".

Vi kör med saltklorinator, och har gjort sedan dag 1. Var det ett medvetet val? Njaee, eller både och. Valet var nog lite mer känslobaserat, det känns fräschare och "naturligare" att hälla i 75kg salt i sin pool.

Säljklyschorna är att det upplevs som behagligt att bada i "saltvatten", mängden bundet klor är lägre etc bla bla.

Vi har ett halvautomatiskt system, som reglerar ph (en pump från klorinatorn ner i en dunk med saltsyra).

Är vi nöjda så här säsong nr 6. Ja, skulle jag säga. Den sköter sig själv, till viss del. Första två-tre säsongerna så lär man känna sitt vatten, sin pool och vet vilka inställningar som krävs.

Nackdelar?!? Tja, det är väl som med det mesta. Ju fler prylar man har, kopplat till sin pool, desto fler prylar finns det som kan börja strula, eller gå sönder, eller behöver bytas ut över tid...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan