CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dagstemp -2006  (läst 17842 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

SV: Dagstemp -06
« Svar #40 skrivet: augusti 31, 2006, 02:48:45:45 »
28 grader. Nu räcker det  inte  med att värmepumpen går 10 timmar nattetid för att hålla 30 grader. Kommer att köra pumpen hela fredagen så att det  blir 30 till helgen.

Måste lägga till att  min pooltäckning nu är i så dåligt skick att den inte isolerar det minsta längre.
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp -06
« Svar #41 skrivet: augusti 31, 2006, 07:33:19:19 »
Hej Poolnicke.
En fråga om din värmepump.

Har du kopplat hela flödet förbi värmepumpen?
Är det inte bara typ 1" anslutning på den?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Beppo

SV: Dagstemp -06
« Svar #42 skrivet: augusti 31, 2006, 15:00:58:58 »
27 grader, tacka solen för det! <sol>

Måste fan få dit poolguarden igen, det lär väl spara en del värme i poolen?!?!
Viskan spa Lindö

Utloggad Poolnicke

SV: Dagstemp -06
« Svar #43 skrivet: september 01, 2006, 05:29:04:04 »
Hej Poolnicke.
En fråga om din värmepump.

Har du kopplat hela flödet förbi värmepumpen?
Är det inte bara typ 1" anslutning på den?

Jag har gjort en lösning där jag med handventiler kan styra hur mycket vatten jag låter passera genom värmepumpen. Det blir ingen exakt lösning men å andra sidan så är det nog ingen pool som är den andra lik när det gäller flödet även om alla skulle använda samma pumpar.

Pumpen har inga problem att ta emot hela flödet men jag chansar inte utan leder förbi mer än hälften av flödet. Tror att för högt tryck genom värmepumpen kan minska livslängden??? Känns iofs inte logiskt då trycket är detsamma även om man bara leder förbi en mindre del vatten.

Kommer att sätta en motorventil längre fram som stänger vattnet till värmepumpen när solvärmen är igång. Dessutom har jag köpt ett nytt relä till min automatik som stänger av värmepumpen om solvärmen är på.

/Poolnicke
« Senast ändrad: september 01, 2006, 05:33:18:18 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp -06
« Svar #44 skrivet: september 01, 2006, 07:39:10:10 »
OK, då förstår jag, ett gott val, även om värmepumpen kan "ta emot" hela flödet så har jag en känsla av att den skulle strypa flödet en del, med sämre rening av poolen som följd (färre m3 vatten som passerar sandfiltret/timme)

Ett deltaT över värmepumpen, om det är en r407c-värmepump bör ligga på ca 7 grader för att COP skall bli optimal.
Mät alltså in/ut ut värmepumpen och justera in...
Har du möjlighet att mäta strömförbrukningen på värmepumpen så kan du istället strypa in flödet över värmepumpen så att energiförbrukningen blir så låg som möjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Dagstemp -06
« Svar #45 skrivet: september 04, 2006, 05:44:29:29 »
Tycker mig inte märka någon skillnad på flödet om jag kör allt vatten genom värmepumpen. 50 mm rör in och ur värmepumpen.

7 grader :o låter ganska mycket? Jag mäter temp i poolen och ut från värmepumpen. Skillnaden ligger på 1-3 grader.

Har en kamstrup elmätare som mäter förbrukningen över värmepumpen. Lägst förbrukning för jag med fullt flöde genom värmepumpen. Det skiljer ca 120 w mellan den inställning jag brukar använda och fullt flöde.

Skulle vara kul att få ett korrekt svar på varför man inte skulle kunna släppa på fullt flöde genom värmepumpen?
- Den klarar uppenbarligen flödet.
- Materialet i värmeväxlaren är av titan så den får man väl knappast sönder med normalt tryck från poolen.
- Trycket i systemet borde väl vara det samma oavsett hur mycket vatten man släpper på? Eller? (Tänker så här: känns orimligt att det skulle kunna vara olika tryck i ett slutet system som detta är.)
- ?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp -06
« Svar #46 skrivet: september 04, 2006, 15:08:59:59 »
Läste bara i instruktionen till din värmepump följande:

Citera
Poolvärmepumpen har sk delflödes-värmeväxlare. Det innebär att bara en viss del av poolvattnet ska till pumpen (M15 = 2,2 kbm/h, M20 = 3 kbm/h resp. M30 = 4,5 kbm/h). Detta är viktigt för pumpens prestanda och balans och sliter mindre på pumpen jämfört med fullflödesvärme-växlare.

Stannar inte din värmepump om du öppnar eller stryper för mycket?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Dagstemp -06
« Svar #47 skrivet: september 06, 2006, 06:35:11:11 »
Om jag stryper flödet för mycket så stannar pumpen. Det är inga problem att släppa på fullt flöde.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp -06
« Svar #48 skrivet: september 07, 2006, 19:05:18:18 »
OK, det tyder ju på att din pump inte ger mer än 3 m3 om du kör hela flödet via värmepumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Dagstemp -06
« Svar #49 skrivet: september 08, 2006, 06:42:16:16 »
Nja, har svårt att tro att mer än 70% av pumpens kapacatitet skulle ha lagt av. Poolpumpen fungerar lika bra som när den var helt ny. Mao det är ett j...a flås på den. Men det ju lätt att mäta så om tid finns i helgen så gör jag ett försök.

Har 27 grader i poolen just nu. Men nu kommer jag att köra värmepumpen hela fredagen så att man kan bada i 30 grader till kvällen :-)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag