VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tekniklåda/rum- placering  (läst 7154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Coolg8

Tekniklåda/rum- placering
« skrivet: augusti 24, 2017, 13:37:30:30 »
Hej

Har funderat på placeringen av dessa tekniklådor då man ska uppfylla olika myndigheters krav.

När det gäller el så är det 3,5 meter som gäller mellan pool och starkström. Det ser man att många inte har när lådan ligger precis bredvid poolen. Räknas det då som en annan byggnad eller att den är isolerad typ IP68 eller bättre?




Poolgiganten

Utloggad Ocean

SV: Tekniklåda/rum- placering
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2017, 16:17:27:27 »
Det beror väl i ditt fall vad du har för slags pool? Jag själv har inget mer än ett hemmabyggt litet skjul med plåttak (1x1x1m) ca. 10 meter från poolen. Ip-klassning? Ingen aning men knappast IP68....

Jag kunde ställt alltihop 3,5 meter ifrån poolen, men jag kan leva med lite värmeförluster osv. så länge jag känner att det är säkert för de personer som vistas i poolen.

Har du möjlighet att ha "lådan" lite längre bort så ställ den där på ett lämpligt ställe....

Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Utloggad Erica

SV: Tekniklåda/rum- placering
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2017, 20:39:45:45 »
De flesta installationer av filter m.m. för framför allt ovanmarkspooler är olagliga och ofta direkt farliga, men elsäkerhetsverket tycks oftast blunda för denna kategori, bl.a. för att det finns någon utredning som arbetar med vad som skall gälla för "flyttbara pooler", typ ovanmarkare. Om man har en låda som ligger alldeles intill poolen hjälper inte ens IP68 - det krävs skyddsklenspänning, 12 V. "Låda" räknas inte som en separat byggnad. Om du däremot har byggt något som är en byggnad, med kravet att du har rejäla väggar och en dörr som du kan stänga när du jobbar därinne, så gäller andra regler. Då måste den byggnaden bedömas på sina egna meriter, om det är fuktigt därinne, risk för vattensprut o.s.v. och allt därinne dimensioneras efter detta.

I ett beslut som togs för ett antal år sedan sa man att ett trädäck / en altan, inte räknas som avskiljande, alltså att man inte slipper ifrån zonindelningen och de kraven om man t.ex. bygger ett däck runt poolen och lägger teknikdelen intill poolen men under pooldäcket.


Utloggad Coolg8

SV: Tekniklåda/rum- placering
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2017, 14:40:52:52 »
Det är precis det här som jag menar, vi sitter här och tittar på bilder på fina pooler med felaktiga elinstallationer. De sitter dessa teknikbrunnar precis bredvid poolerna och jag skulle personligen inte ha den liggande så nära.

Jag hade stora problem och få in 3,5 meter till min Pump och VP, jag var tvungen att lägga den diagonalt ut från poolen för att få ut rätt avstånd.

Det jag skulle vilja var att poolleverantörerna tar sitt ansvar och ser till att dessa brunnar kommer på rätt avstånd.

Jag skulle aldrig godkänna en sådan installation.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Tekniklåda/rum- placering
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2017, 11:08:53:53 »
Det är precis det här som jag menar, vi sitter här och tittar på bilder på fina pooler med felaktiga elinstallationer. De sitter dessa teknikbrunnar precis bredvid poolerna och jag skulle personligen inte ha den liggande så nära.

Jag hade stora problem och få in 3,5 meter till min Pump och VP, jag var tvungen att lägga den diagonalt ut från poolen för att få ut rätt avstånd.

Det jag skulle vilja var att poolleverantörerna tar sitt ansvar och ser till att dessa brunnar kommer på rätt avstånd.

Jag skulle aldrig godkänna en sådan installation.

Vad är det då som är risken med en placering närmare än 3,5m?

Ta tex en jet-swim, i praktiken tekniskt omöjligt att lägga den 3,5m från poolen.

Jag har termopool ovan mark med tralldäck runt hela skiten. Teknikrummet ligger i direkt anslutning till den gjutna poolväggen och där har jag en elcentral med jordfelsbrytare och separata personskydd för värmepump och jet-swim (IP6X?), cirkulationspump, trafo till belysning, UV-ljus och ett gäng IP44 230V uttag. Teknikrummet har under trallen ett undertak som gör att det inte kommer in nåt vatten uppifrån, vare sig från poolstänk eller regn.

Värmepumpen står under trall 1,5m från poolvägg med ett undertak för vatten uppifrån. Jet-swim (3ph) står av förklarliga skäl ca 70cm från poolen, även den med undertak och det kommer att bli väggar vid tillfälle.

Skulle det vara en olaglig installation ?

Utloggad Erica

SV: Tekniklåda/rum- placering
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2017, 19:08:42:42 »
Eftersom det "teknikrum" som beskrivs av vad det låter inte uppfyller kravet på att få räknas som en egen byggnad så är installationen inte laglig. Uttag eller utrustningar för anslutning med stickpropp får ej förekomma inom poolens närzon. Det låter inte som om ditt "rum" är stort nog så att du kan gå in i det och stänga om dig. Alltså kommer det som ansluts i vägguttag troligtvis att innebära sladdar som dras ut till något annat utanför, och redan där faller det hela. Dessutom måste den som gör service på det hela befinna sig intill poolen. Ett trädäck räknas som sagt inte som avskiljande, det bestämdes redan för många år sedan. En jet-swim kan bli godkänd endast under vissa förutsättningar - ett sådant är att den är fast ansluten - alltså med fast koppling, inga stickproppar, förlängningskablar eller liknande. Beträffande belysning så tillåts endast 12 V (eller likspänning max. 30 V, men ingen som tänker sig för vill ha likspänning i en poolmiljö) skyddsklenspänning. Transformatorn får inte placeras inom poolens närområde.

Vid många ovanmarkspooler så står pumpen direkt intill poolen, eller i någon liten låda intill poolen. Många gånger så nära att badande skulle kunna ta på den. Ofta dessutom ansluten med stickpropp och ibland förlängningssladd över gräsmattan, kanske t.o.m. indraget i huset genom något fönster. Allt detta är helt olagligt, men man har oftast inte beivrat det förrän någon olycka inträffat. Jämför med om man inte har staket alt. pooltak eller övertäckning till sin markpool. Ingen kommer normalt att komma och bötfälla dig för det, men skulle en olycka inträffa så åker du dit riktigt rejält. Det står ju inte poliser, inspektörer eller motsvarande överallt i samhället, men händer det något så kommer de ju garanterat.

Vid poolmiljöer krävs mycket hög elektrisk säkerhet. Tragiska olyckor har inträffat många gånger och det är en typ av olyckor som är helt onödiga. Läs t.ex. om denna som var i nyheterna för en tid sedan:https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fem-personer-doda-pa-vattenpark-i-turkiet

Den enda komponent som blir svår att flytta ut tillräckligt långt vid en genomtänkt installation är just en jet-swimpump. Det går, men det kräver grova ledningar. Cirkulationspumpen är det inget problem med att flytta ut och några extra meter PEM-slangar kostar nästan ingenting alls jämfört med vad det kostar att bygga en pool. Samma med transformatorn för belysningarna, några extra meter grövre kabel är allt som krävs.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Tekniklåda/rum- placering
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2017, 21:30:03:03 »
Eftersom det "teknikrum" som beskrivs av vad det låter inte uppfyller kravet på att få räknas som en egen byggnad så är installationen inte laglig. Uttag eller utrustningar för anslutning med stickpropp får ej förekomma inom poolens närzon. Det låter inte som om ditt "rum" är stort nog så att du kan gå in i det och stänga om dig. Alltså kommer det som ansluts i vägguttag troligtvis att innebära sladdar som dras ut till något annat utanför, och redan där faller det hela. Dessutom måste den som gör service på det hela befinna sig intill poolen. Ett trädäck räknas som sagt inte som avskiljande, det bestämdes redan för många år sedan. En jet-swim kan bli godkänd endast under vissa förutsättningar - ett sådant är att den är fast ansluten - alltså med fast koppling, inga stickproppar, förlängningskablar eller liknande. Beträffande belysning så tillåts endast 12 V (eller likspänning max. 30 V, men ingen som tänker sig för vill ha likspänning i en poolmiljö) skyddsklenspänning. Transformatorn får inte placeras inom poolens närområde.

Vid många ovanmarkspooler så står pumpen direkt intill poolen, eller i någon liten låda intill poolen. Många gånger så nära att badande skulle kunna ta på den. Ofta dessutom ansluten med stickpropp och ibland förlängningssladd över gräsmattan, kanske t.o.m. indraget i huset genom något fönster. Allt detta är helt olagligt, men man har oftast inte beivrat det förrän någon olycka inträffat. Jämför med om man inte har staket alt. pooltak eller övertäckning till sin markpool. Ingen kommer normalt att komma och bötfälla dig för det, men skulle en olycka inträffa så åker du dit riktigt rejält. Det står ju inte poliser, inspektörer eller motsvarande överallt i samhället, men händer det något så kommer de ju garanterat.

Vid poolmiljöer krävs mycket hög elektrisk säkerhet. Tragiska olyckor har inträffat många gånger och det är en typ av olyckor som är helt onödiga. Läs t.ex. om denna som var i nyheterna för en tid sedan:https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fem-personer-doda-pa-vattenpark-i-turkiet

Den enda komponent som blir svår att flytta ut tillräckligt långt vid en genomtänkt installation är just en jet-swimpump. Det går, men det kräver grova ledningar. Cirkulationspumpen är det inget problem med att flytta ut och några extra meter PEM-slangar kostar nästan ingenting alls jämfört med vad det kostar att bygga en pool. Samma med transformatorn för belysningarna, några extra meter grövre kabel är allt som krävs.

Nej, kan inte stänga om mig för jag har ingen dörr ännu. Rummet ifråga är ca 5 kvm på en separat betongplatta. Det har väggar och tak och sen över det trall. Allt är permanent anslutet förutom UV som sitter med jordat schuko.

Det kommer nog inte dras några förlängnigskablar därifrån öht. Har nog 8-10 mycket tillgängligare uttag. Skulle nog kalla det ett rum även om takhöjden är lägre än normalt.

Utloggad Erica

SV: Tekniklåda/rum- placering
« Svar #7 skrivet: augusti 31, 2017, 21:37:12:12 »
Så länge du inte har en dörr så att du kan stänga om dig så lär du inte kunna får det godkänt att klassas som en egen byggnad / eget rum. Man skall just kunna vara inne i rummet, avstängd från poolmiljön. Det förutsätter ju också en viss minimistorlek på rummet. Om du bara har ett skåp på väggen med dörr på så måste du ju stå utanför när arbete görs och då räknas det definitivt inte som ett eget rum.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan