Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta liner i folkpool från 70-talet  (läst 4979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pibben

Byta liner i folkpool från 70-talet
« skrivet: september 13, 2011, 11:07:08:08 »
Hej! Vi har en gammal folkpool (tror jag) från 70-talet som vi fick "på köpet" med huset. Linern är original och behöver bytas om inte allt för lång tid. Jag har pratat med två poolfirmor och den ena sa att det inte var några problem medan den andra sa att det till 99% sannolikhet skulle rasa om man tappar ur vattnet. Vad tror ni? Har poolfirmor försäkring som täcker om det rasar eller täcker min hemförsäkring det? Vore väldigt tråkigt att behöva gräva sönder hela tomten... Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Byta liner i folkpool från 70-talet
« Svar #1 skrivet: september 13, 2011, 11:35:38:38 »
Ser den rak och fin ut i väggarna finns det inte mycket som talar för att den skall rasa.
Lossa linern på ett par ställen, och sträva sedan upp långsidorna (tvärs över poolen - långsida mot långsida), om du gör det så är enda chansen att det skall rasa att väggarna ruttnat upp totalt, och det brukar de inte göra.
Beroende på vilken spik/skruv som använts kan dessa ha rostat bort, och du kan behöva byta ut/komplettera dessa så att skivorna inte trycks in när poolen är tom. Ju längre tid du har poolen tömd, desto större risk att det skall rasa in nåt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pereinar

SV: Byta liner i folkpool från 70-talet
« Svar #2 skrivet: september 15, 2011, 18:46:19:19 »
Jag bytte liner i min folkpool 4x8 byggd 1989.  Strävade upp långsidorna som Rickard påpekar. Ingen tillstymmelse till inbuktning. Jordmassorna har ju under åren satt sig reält. Till min förvåning var plywoodskivorna som nya, hade räknat med att få byta en del men inte så. Fått lära mig att de vattensäkra skivorna från den tiden var av en helt annan kvalitet än nyare (så är det ju med det mesta).
Jag tror inte du behöver vara orolig med bytet, lycka till

Utloggad psau

SV: Byta liner i folkpool från 70-talet
« Svar #3 skrivet: september 16, 2011, 09:07:57:57 »
Tror att det ska gå bra att byta liner utan stöttor, beroende på vad du har för mark samt hur lång tid du tar på dig.

I mitt fall har man återfyllt med jord med liten sandinblandning och de tillfällen jag tömt poolen är väggarna stenhårda trots att mina plywoodskivor är antingen mjuka i de som finns kvar eller helt borta pga röta.

Men passa på att göra det när det är relativt torrt i marken och utsikterna för regn är obefintliga. Är motfyllnaden gjord med sand eller grus skulle jag vara försiktigare när jag tömmer.
Se till att du har allt hemma för bytet så poolen inte står tom mer än nödvändigt.
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Byta liner i folkpool från 70-talet
« Svar #4 skrivet: september 16, 2011, 16:28:54:54 »
Hej
Vi brukar sträva upp långsidorna för säkerhetsskull.
Förr så var skivorna bättre än dagens men man slarvade också ofta med materialen runt poolen och använde inte dränerande material utan ofta jord och liknande vilket binder vätska och poolen riskerar stå fuktig under längre perioder.
Då riskerar även de tåligare skivorna att bli dåliga.

MVH
Jonas West

Utloggad Poolhajen

SV: Byta liner i folkpool från 70-talet
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2011, 18:53:38:38 »
Vi använder aldrig några stöttor. Har poolen stått där den stått i så många år så finns det inget marktryck. Hittils har vi ALDRIG märkt minsta rörelse vid våra renoveringar. Jämför sannolikheten att väggarna skulle rasa inåt om du gräver en grop i gräsmattan. Gräver du rakt så står väggarna kvar, i alla fall en tid.
Är materialet utvändigt flytande, dvs. ren lera så är det skillnad, men då har man andra problem än att linern behöve bytas.

/ Poolhajen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan