VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage eller?  (läst 13984 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Läckage eller?
« skrivet: maj 12, 2008, 11:34:16:16 »
Börjar återigen misstänka att jag kan ha en pytteliten läcka, eftersom jag tycker att vattnet minskar med 1/2-1 cm/dygn trots att överdraget är på.

Eftersom poolen höll vattnet under vintern så borde läckan ligga ovanför den vattenlinje som gällde under vintern. Jag efterdrog inloppen härom dagen med polygrip. De var löst dragna. Frågan är om detta kan vara orsaken? Vad tror experterna - hur hårt drar Ni år inloppen (d.v.s. den del man skruvar av inför vintern)?

Jag har ännu inte öppnat trädöcket för att gräva upp kring inloppen, men kanske tvingas jag göra det. SUCK.

Det finns ju givetvis en möjlighet att linern skadats efter det att jag drog igång poolen, men i så fall beror detta på skada i samband med vårstädningen och det bedömer jag som mindre sannolikt.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Poolgiganten

Utloggad thomaslakers

SV: Läckage eller?
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2008, 05:33:54:54 »
Hej Samses!

Tack för bilderna du skickade på ditt staket.

Är det inte normal avdunstning tror du, jag hade nämligen samma tanke som du förra året men kom fram till med hjälp av alla på detta forum att det inte läckte utan var normal avdunstning.
När vi monterade poolen så letade jag läckor och hittade då  några läckage vid inloppen, men detta var lätt att se på området under som var lite blött.

Hoppas det löser sig

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2008, 09:03:19:19 »
Jag har också läst inläggen om detta och blir inte helt klok. Ska man förutsätta att linern är 100 procent tät, eller får man leva med att det finns små hål. Som jag förstått det är det stunbdtals problem med kvaliteten på liner även från de ledande leverantörerna.

Förra året hade jag en läcka i min då nya liner, men då tappade jag betydligt mer vatten än nu. Linern byttes på hösten så nu hade jag hoppats slippa. Jag ska dock avvakta utvecklingen ett tag innan jag gräver runt inloppen, eftersom jag har hur många andra tomtprojekt som helst för närvarande.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckage eller?
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2008, 09:12:52:52 »
Man skall inte acceptera en läckande liner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2008, 11:52:09:09 »
Håller med, men det är ju banne mig inte lätt att ta rätt på om den läcker eller inte. Hur känslig kan den vara?
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2008, 20:26:38:38 »
Nu har jag följt utvecklingen ett tag och det sjunker med ca. 1 cm/dygn. Jag har också gått igenom alla inlägg om läckade och avdunstning samt funderat över saken.

Jag har kommit fram till att är helt orimligt att vattennivån sjunker 1 cm/dygn på grund av avdunstning om poolöverdraget är på. Det enda ställer där avdunstningen skulle kunna leta sig ut är det lilla nätförsedda dräneringshålet. Att det skulle släppa ut drygt 200 liter vatten per dygn (drygt 8 liter/timme) framstår som helt omöjligt.

Kort sagt - det läcker någonstans, så nu slog jag av pumpen för att se om det är på trycksidan. Jag undrar dock om det inte är möjligt med läckade vid inloppen även om det inte är tryck där. Jag antar att det kan läcka mellan linern och infattningen till inloppen. Det vattnet skulle ju i sin tur kunna leta sig ner bakom linern. 8-10 liter i timmen är ju inte jättemycket
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Fia

SV: Läckage eller?
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2008, 20:32:16:16 »
Tycker också att det låter helt galen med avdunstning. Med vårt skydd på så förlorar jag inget vatten alls.
Du får nog leta läcka. :(
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2008, 21:43:35:35 »
Läckage definitivt frågan är bara var, liner, genomföringar, ledningar, sandfiltrets multiventil....

Har du hittat samband mellan cirkulation igång och sjunkande vattennivå?
Vet inte om du kör cirkulation dygnet runt, oavsett så stäng av en kväll och mät sen nivån på mm nivå.
Kolla igen på morgonen, det kan ju vara en ledning som läcker...

Du kan ju också lossa ledningen på "avloppet" från filtret, om inte packningarna är täta ka ju vattnet komma ut den vägen och rinna
ut i avloppet utan att man märker ngt. Har du kulventil på avloppet så är det enkelt fixat om det är detta som är läckan.

Kommer inte på ngt mer "enkelt" test som kan utesluta eller ringa in någon annan kandidat.

Lycka till i jakten !!

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2008, 21:44:27:27 »
Jepp, har som sagt börjat. Det är lite irriterande dock, eftersom vi byggde poolen förra året och fick byta liner redan då. Om det är fel på linern igen så kanske Folkpool ska ta ett allvarligt samtal med sin leverantör för jag tänker ta ett allvarligt samtal med Folkpool.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2008, 21:49:46:46 »
Tack Housedad.

- Mitt filter står inne i garaget och det är snustorrt runt filtret.
- Det är snustorrt runt värmepumpen bakom garaget.
- Det är snustorrt runt skimmern
- Ledningarna läcker inte

Således återstår:

1. inlopp
2. Lampa
3. Liner

Lampan lär kunna uteslutas eftersom poolen inte tappat vatten under vintern och då stod vattennivån under inloppen men ovanför lampan. Tyvärr återstår inlopp och liner. Jag har som sagt fimpat pumpen och mäter i morgon. Dessutom lär jag få öppna trallen på lördag för att gräva runt inloppen........ Om det är torrt där då och fortfarande sjunker, så är det linern. 
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag