CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage eller?  (läst 14047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomas89

SV: Läckage eller?
« Svar #20 skrivet: maj 21, 2008, 18:09:45:45 »
Hej.

Kolla skimmern,eller snslutningen till den,mot pooolen,även rören på underidana.
Lampan,och kabelgenomföringen är något som är krångligt att få tätt.
Har haft ett läckage i en vecka nu,tätade skimmern,men läckaget fortsatte,om än i mindre omfattning.
tur att den bara sitter 30 cm under jord.
Läckaget fortsatten,gick på lamanslutningen som sitter ca 80 under jord,och mkt riktigt,så just nu tömmer jag ner till nivån under lampanslutningen,och hoppas att det skall gå bra :-)
Lycka till!

/Tomas89

Poolgiganten

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #21 skrivet: maj 26, 2008, 08:09:41:41 »
Nu har jag av en ren händelse hittat läckan och jag skäms nästan över att jag inte hittat den tidigare.

I helgen när jag fyllt upp poolen igen skulle jag plocka ut lite löv ur skimmerkorgen efter dammsugning och då ser jag att skimmern har spruckit och att det rinner vatten ur sprickan. Detta borde jag ha sett tidigare när undersökte anslutningen av skimmern till poolen, men faktum är att det fortfarande var helt torrt vid skimmeranslutningen trots läckan i själva skimmern. Vattnet rinner verkligen rakt ner så att det är torrt två dcimeter från läckan.

Jag har lagat provisoriskt med lapp på insidan av skimmern och nu läcker det inte, men ikväll tömmer jag ut vatten till nivån under skimmern och lagar den med silikonlim samt lägger ett spännband runt själva skimmern för att hålla ihop den.

Förmodligen så har skadan uppkommit när jag hade elektriker på plats för att installera lampan för någon månad sedan.

Vad tror övriga, kommer det att fungera med lagning eller bör jag gå på skimmerbyte direkt?
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Läckage eller?
« Svar #22 skrivet: maj 26, 2008, 08:45:23:23 »
Testa och se - du har ju koll på läget och ser ju om din lagning inte håller. Problemet kanske kan vara att det långsiktigt "rörs" för mycket med dammsugning, rengöring etc. på stället så att det går upp men som sagt - du har ju full koll på läget så spar pengarna i första skedet (vet inte vad skimmern kostar, det är väl inte så blodigt men är själv lite av principen att "allt går att fixa" - det är inte de stora inkomsterna man blir rik av - det är de små utgifterna...)  ;D
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #23 skrivet: maj 26, 2008, 12:57:38:38 »
Jag provar att laga skimmern. Det är inte kostnaden för en ny skimmer som jag fasar för utan det faktum att det inte blir helt enkelt att byta den, eftersom den ligger under min trall. Visserligen har jag en lucka ovanför skimmern, men manöverutrymmet är begränsat. Trallen går ju att plocka lös, men jag är lagom sugen på att börja plocka ner regelverket.

Kanske skulle det gå, men jag försöker som sagt laga nu för att eventuellt byta till hösten. Fokpool kommer och tittar i morgon först. De har tydligen ett speciellt lim, så jag avvaktar med min insats till dess att de varit där.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #24 skrivet: maj 28, 2008, 07:52:44:44 »
Lagade själv med silikonlim, eftersom jag inte har tid att vänta. Kollade nu på morgonen och det såg bra ut. Påfyllning ikväll, sedan får vi se.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Läckage eller?
« Svar #25 skrivet: maj 28, 2008, 09:18:38:38 »
Lycka till!
Håller det inte med ditt std.lim så finns det som du nämner speciallim - ett märke jag använt i andra sammanhang och kan rekommendera finns på http://www.kenteurope.com/sweden/shop/viewfamily.php?viewfamily=7842&sectionid=20&type=Mar http://www.kenteurope.com/sweden/marine/cataloguehome.php

Kan arbetas med i princip både i luft och i/under vatten/våta miljöer och har en makalös fastsättnings- och tätningsförmåga och inte minst viktigt, långsiktig hållbarhet.  O0
Fanns när jag köpte hos VVS'are och även i mindre fp./"limtryck"-tuber.

"Just in case"...  ;)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #26 skrivet: maj 28, 2008, 09:38:08:08 »
Tackar,

Det kan ju vara värdefullt för framtiden.

Samses
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #27 skrivet: maj 29, 2008, 11:37:04:04 »
Fyllde på igår och slog på värmen. Jag vill ju ha 28 grader i morgon igen. Helgen verkar ju bli fantastisk.

Kollade skimmern i morse och det läckte inte en droppe! Det verkar fungera således.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen och se om lagningen håller. Silkonlimmet är ju elastiskt så det ska ju klara vissa rörelser.

Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag