CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage eller?  (läst 14049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #10 skrivet: maj 16, 2008, 07:23:59:59 »
Hej igen,

Hur funkar det när du backspolar, är det kopplat mot avloppet eller är det typ en slang som du tar fram.
Har från min poolfirma hört att multiventilen ofta läcker mot avloppet, är det som mitt kopplat med rör så märker man det inte,
det är snustorrt runt filtret, men vattnet rinner ut i avloppet.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #11 skrivet: maj 16, 2008, 08:30:25:25 »
Jag backspolar med en separat backspolningsslang som sitter på backspolningsmunstycket. Backspolningsslangen är upprullad när den inte används. Jag tror att det kan uteslutas.

Kollade nivån nu på morgonen och det verkar ha stått still sedan jag slog av pumpen igår eftermiddag. Jag kollar igen i eftermiddag och har det inte sjunkit då så lär jag kunna sluta mig till att det är på trycksidan det läcker och sannolikt vid inloppen. Det skulle nästan vara goda nyheter, eftersom det då inte handlar om linerbyte.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #12 skrivet: maj 16, 2008, 17:44:49:49 »
3 mm senaste dygnet. Det luktar inloppet.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckage eller?
« Svar #13 skrivet: maj 16, 2008, 22:16:18:18 »
Det är väl inte hela världen, det är väl därför du skruvat fast din trall, för att kunna ta loss den om det behövs...

Lycka till med ditt läckage!

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #14 skrivet: maj 17, 2008, 02:02:49:49 »
Det är väl i och för sig inte därför jag skruvat min trall, men Du har en viss poäng. Det är definitivt inte hela världen, men jag är lite "ticky" eftersom jag fick byta liner första säsongen (förra året), så lite läckageparanoid är jag nog.

För övrigt så är jag en gammal "Lulhassafot" även om jag råkar ha slagit ner bopålarna i Stockholms skärgård. Bara så att Du vet Rickard. Var uppe i jobbet i veckan och hann med att njuta av Luleälvens isfria flöde i solskenet - vackert!
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #15 skrivet: maj 19, 2008, 00:23:22:22 »
Jaha, nu har jag tittat på inlopen och där var det - snustorrt!

Det har sjunkit beydligt långsammare sedan jag slog av pumpen. Jag undrar därför om ett läckade vid inloopen skulle kunna pågå utan att det syns från "utsidan" av plywooden"?

Linervittring.....
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #16 skrivet: maj 20, 2008, 17:58:00:00 »
Har du provat att fylla dina skruvhål med flänstätning (sån som rörläggarna använder) som jag föreslog dig tidigare?
Detta var iaf vårt problem, efter jag gjorde det är det snustorrt.
Vi håller på att bygga pool och när vi kom upp med vattnet över inloppen läckte det på utsidan av vår poolkonstruktion på det ena inloppet, det andra var tätt.
Läs mitt tidigare inlägg, värt ett försök kanske? O0
Lycka till.
Mvh Stefan

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #17 skrivet: maj 21, 2008, 08:41:28:28 »
Tack för tipset, men jag blir inte klok på detta. Som jag skrev tidigare så har jag kollat runt inloppen på utsidan och där var det torrt. Jag undrar om det kan rinna på insidan mellan liner och plywood utan att det syns utifrån. Någon borde kunna veta detta.

Nu drar jag igång min pump igen för att kolla om det gör någon skillnad runt inloppen.

Eftersom jag tappar ganska lite vatten torts allt så kör jag vidare och felsöker hela tiden, men det i slutändan kanske Folkpool får komma och kolla.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #18 skrivet: maj 21, 2008, 09:34:12:12 »
hej
man har ju normalt en dräneringsslinga som samlar upp allt regnvatten som samlas runt poolen
Om man pumpar rent i dräneringsbrunnen och sedan när det fyllls på igen kan man då inte mäta vattnet
borde ju visa om det är klor i vattnet om det är läckage från poolen, eller har jag fel
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage eller?
« Svar #19 skrivet: maj 21, 2008, 12:55:35:35 »
Carlos,

Jag har ingen dräneringsslinga utan vid regn såg rinner det genom mitt tralldäck och ner på fyllningen runt poolen som endast består av singel både på sidorna och under poolen. Det vatnnet ser jag aldrig oavsett hur mycket det regnar. Under singlet är det berg som sprängdes sönder när jag byggde poolen så där rinner det också rakt ner.

Dessutom har jag inget klor i vattnet.

Jag är dock öertygad om att jag har en läcka och inloppen ska kollas igen till helgen.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag