CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja pool  (läst 3563 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas Geijer

Välja pool
« skrivet: augusti 10, 2009, 14:54:42:42 »
Hej
Funderar på en markpool. Men kan inte bedöma vilken av gjuten betongpool, murad eller en av stålstomme med skivor och liner som är bästa valet? Priset är inte det stora problemet, då jag gör det mesta själv av arbetet. Svårigheterna ligger mer på hållbarheten, sitter kakling kvar och hanteringen på vintern? Alla tillverkare är jus bäst på sina delar. Någon som har en bar jämförelse att titta på ?

Thomas

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Välja pool
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2009, 14:58:54:54 »
Det är svårt sånt här, ungefär som att välja mellan saab eller volvo när det gäller bilar. Det som brukar avgöra är köparens egna erfarenheter av pool, deras bekantas erfarenheter och sen köparens tycke och smak. Alla har olika för/nackdelar. Det jag skulle göra är att plocka in alla olika alternativ och skriva för/nackdelar med dom och sen jämföra.

Utloggad utopiazz

SV: Välja pool
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2009, 15:53:51:51 »
En annan viktig fråga är hur länge man tror att man kommer att använda poolen. Är det något som kommer att användas under några år medans barnen bor hemma eller handlar det om ett "livslångt" behov?

Vi har själva byggt en mindre "prova på" pool som kommer att användas under några år. När de största ungdomarna flyttat så kanske behovet inte är lika stort eller så är det så att vi ska ha en "pemanent" pool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Välja pool
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2009, 16:35:56:56 »
De flesta markpoolerna som säljs av företag som funnits i mer än "typ" 8 år är av sådan kvalitet att de håller länge.

Exempel på stommar som rimligen bör hålla länge är Folkpool, Svenska Poolfabriken och Miamipool.

På senare år har det kommit en generation plåtpooler som kan grävas ned, där plåten bara är typ 0.6 - 0.8 mm tjock, hur länge denna typ av pooler håller vet jag inte, men jag har några bekanta som byggt dem, och de fungerar - livslängden bör ju dock rimligen kunna bli lite sämre, men det vet ju ingen innan de börjar haverera.
JoF Fritid, Swedpool, rubinpool m.fl säljer denna typ av pooler.

När det gäller betongpooler har jag ingen egen erfarenhet, men jag skulle i alla fall inte rekommendera någon att kakla en utomhuspool, för det tror jag inte alls på.
Bygg i så fall en betongpool, men sätt in en liner i den.

Soligt läge, isolerad stomme, och en bra pooltäckning är nog viktigare än stommen, men som vanligt så anser jag ändå att du får vad du betalar för, köper du den billigaste typen av stomme så håller den rimligen inte lika länge som en dyrare stomme.

Kanske har jag en förutfattad mening i denna fråga, men där har du i all fall mina tankar kring valet av stomme.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pea

SV: Välja pool
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2009, 20:36:36:36 »
vill du ha det som ger ett bestående värde för fastigheten är gjuten betongpool självklart, men även en korrekt murad stomme i lecasten är bra och betydligt billigare. en plåtstomme i all ära men du kan inte säga till köparen av huset att den håller 50 år till som du kan med en gjuten. nåt som blir väldigt bra och snyggt är att bygga med skalblock som man sen gjuter i och sätter liner, då kan du forma fritt på ett enkelt sätt.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag