VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?  (läst 23033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sotterman

Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?
« skrivet: september 30, 2009, 11:02:32:32 »
Hej!

Jag har köpt en badtunna/pool från poltec.se med sandfilter,pump och vedkamin på utsidan.

Nu undrar jag hur ni som har en liknande pool har gjort vintertid?

Jag vill ju ha kvar vattnet i poolen för att slippa fylla den varje gång jag ska bada men är rädd att det fryser.
Jag frågade poltec hur det funkade med grejorna under vintertid och han sa att det funkade sålänge man höll vattnet isfritt.

Hur har ni underhållsvärmt ert vatten? Kollade på doppvärmare men tror inte det funkar enl. dom jag hört med. Kan ju funka med en luftpump men det sätter ju bara vattnet i rörelse och värmer inte vattnet så då kan det ju frysa i slangarna, eller?
Eller fryser aldrig det eftersom pumpen är på och vattnet alltid i rörelse?

Hur har ni gjort? Tacksam för snabba svar då vintern närmare sig snabbt :)

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?
« Svar #1 skrivet: september 30, 2009, 11:21:37:37 »
Så länge som vattnet cirkulerar så fryser det inte så lätt. Problemet kan ju vara om det blir strömavbrott en längre tid eller omd et börjar frysa och man är bort några dagar. Även vattnet som står still (i trädelarna) kan frysa vilket kan spräcka brädorna (om man har trätunna)


Utloggad sotterman

SV: Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?
« Svar #2 skrivet: september 30, 2009, 12:10:42:42 »
Det är en plasttunna jag har så risken för att det spricker är ingen fara.

Jag kollade på en sådan: http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=1_10&products_id=310 för då är det absolut ingen fara att vattnet fryser i poolen.

Men när jag skickade och frågade honom så fick jag som svar:
Jag gissar att pump och reningsverk står utanför tunnan, det måste värmas ganska mycket och isoleras väl för att det ska kunna köras över vintern. Jag rekommenderar att pump och reningsverk kopplas ur och vinterförvaras frostfritt, det är stor chans att de fryser sönder utifrån annars, även om inte vattnet i ledningen fryst. Vill du ha reningen igång så tycker jag du ska kolla på större värmare so
som monteras på ledningen. Men de drar ström i storleksordningen kW

Fann även en elvärmare som man kunde koppla in på reningsfiltret på skärgårdstunnan men vet inte om det funkar på detta filtret jag har.

Skulle vara intressant och veta om det är någon som har haft på sitt reningserk och pump under vinter och om det frös eller inte.

Jag bor i mellersta Sverige så det blir väl inte så extremt kallt men vatten fryser ju vi 0grader så...


Utloggad Chrissofsweden

SV: Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2010, 09:11:49:49 »
En liten idé jag fick var att bygga in en solfångare i locket. På det viset kan man skicka in luft som är 1-3 plusgrader i tunnan! Dock tror jag man får hålla tunnan tom nov-15 jan, och enbart fylla på vid behov, då soltimmarna är som lägst. Med rätt isolering under borde det inte frysa!

/Christian

Utloggad mikjan

SV: Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2010, 16:51:20:20 »
Hej
Har en badtunna i glasfiber 2300liter  isolerad med 100 mm cellplast runt om, har kört med doppvärmare i reningsystemet (sandfilter) hela vintern. Karet står i ca:38 grader hela tiden kostet ca:300:-/månad nu när vi har haft en 20-25grader i flera veckor. Problemfritt och bra

MVH
Micke

Utloggad Lillblomma

SV: Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2010, 09:50:43:43 »
Hm.
Kan du förklara vad du menar med:
"har kört med doppvärmare i reningsystemet (sandfilter) hela vintern."

Har du en doppvärmare I sandfiltret? Vad för värmare och vad för filter? Att hålla 38 grader för 300 spänn låter ju nästan för bra för att vara sant, och vi som har gott om ved kan ju nöja oss med att hålla 10 grader och elda upp inför bad!
Men, berätta gärna vad det är för grejer du har!

//A

Utloggad mikjan

SV: Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2010, 18:02:21:21 »
Hej
Har en doppvärmare på returslangen från sandfiltret den har egen termostat och sköter sig själv
maila mig kan du få lite mer info Mailadress: info@nyarekok.se

Utloggad kalle99

SV: Underhållsuppvärmning av Badtunna/pool på vintern?
« Svar #7 skrivet: mars 04, 2010, 16:52:39:39 »
Isolera tunnan bra min 90mm glasfiberull.
Anslut en elpatron mellan pumpen och kaminen,
sätt termostaten på ca 10 grader mellan baden så fryser inget sönder!

En kantig kamin fryser lätt sönder om man jämför med en rund kamin!

//Kalle
« Senast ändrad: mars 05, 2010, 07:33:15:15 av Rickard »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan