VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?  (läst 2822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
Har ställt frågan i min byggtråd men tänkte att jag gör det även här då fler kanske ser och svarar.
Jag har tänkt att dra slangarna till in och utlopp enligt ritning nedan, är det dumt? blir det för långt bort att ha det på detta sätt? Tänker med värmeförlust etc.

Mvh
Patrik
« Senast ändrad: april 06, 2020, 20:42:40:40 av PatrikL »
Thermopool 3,5x7m

Poolgiganten

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #1 skrivet: april 06, 2020, 20:42:57:57 »
Ingen som har någon tanke eller svar?
Thermopool 3,5x7m

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #2 skrivet: april 07, 2020, 08:14:02:02 »
Var har du cirkulationspumpen, om du SKALL ha den i förrådet så kommer du ju inte ifrån de långa slangarna.
Men visst, du kommer att få både värmeförluster och lägre flöde ju längre slangar du har.
Borde gå räkna på flödesmotståndet om du vet pumpkapacitet, innerdiameter på slangarna och längden.
Brukar finnas formler på det att hitta online.
Jag skulle nog isolera slangarna, och om möjligt gå upp ett snäpp i dimension.
Fördelen är ju att du inte kommer att störas så mycket av värmepumpen, och det är alltid skönt att ha pumpen torrt och varmt till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #3 skrivet: april 07, 2020, 17:33:00:00 »
Ja, antingen räkna eller gå upp till 63 mm. Isolera skulle jag också göra.

https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad niblom

SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #4 skrivet: april 08, 2020, 12:32:49:49 »
Tänk på att pumpen skall först suga 37m för att sen trycka 30m så det blir nästan 70m totalt.

Jag har totalt ca 40m slang, dock har jag två skimmers med en slang till varje som går ihop precis innan pumpen i en 63mm koppling. Jag har också en 1.1kw pump.

För 70m behöver du troligen göra likadant. Det är jobbigare för pumpen att suga än att trycka så det är viktigt att ha bra flöde in.

Pumpen skall omsätta vattnet 3-4ggr per dag för att få bra redning och den långa slangen behöver kompenseras med tjockare slang + större pump. Någon som är smart kan säkert räkna på det men jag vet ej hur...

/N

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #5 skrivet: april 13, 2020, 19:00:07:07 »
Var har du cirkulationspumpen, om du SKALL ha den i förrådet så kommer du ju inte ifrån de långa slangarna.
Men visst, du kommer att få både värmeförluster och lägre flöde ju längre slangar du har.
Borde gå räkna på flödesmotståndet om du vet pumpkapacitet, innerdiameter på slangarna och längden.
Brukar finnas formler på det att hitta online.
Jag skulle nog isolera slangarna, och om möjligt gå upp ett snäpp i dimension.
Fördelen är ju att du inte kommer att störas så mycket av värmepumpen, och det är alltid skönt att ha pumpen torrt och varmt till.

Tja Richard! ja tanken var först att ha den i förrådet men efter att poolstore varit på besök så blir det nog att ha den i anslutning till skimmern (ställa den bakom/sidan) och sedan trycka vattnet till filter och värmepump. Som du säger så är det skönt att slippa störas av värmepumpen och enda stället att sätta den är där på ritningen eller på husväggen men då blir det utanför vårat sovrumsfönster vilket jag antar inte är helt optimalt.

Thermopool 3,5x7m

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #6 skrivet: april 13, 2020, 19:01:42:42 »
Ja, antingen räkna eller gå upp till 63 mm. Isolera skulle jag också göra.

https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

Tackar för svar!
Har kollat lite på tabellen men förstår den inte helt.
Tanken är att använda denna typ av pump https://www.spapoolshopen.se/varumarken/kripsol/kripsol-koral-075-hk-055-kw-230v

Den ger ett flöde på 23,3L/min och om jag då tittar på tabellen så ger detta inget tryckbortfall? (jag är säkert helt ute och cyklar här).
Thermopool 3,5x7m

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #7 skrivet: april 13, 2020, 19:03:42:42 »
Tänk på att pumpen skall först suga 37m för att sen trycka 30m så det blir nästan 70m totalt.

Jag har totalt ca 40m slang, dock har jag två skimmers med en slang till varje som går ihop precis innan pumpen i en 63mm koppling. Jag har också en 1.1kw pump.

För 70m behöver du troligen göra likadant. Det är jobbigare för pumpen att suga än att trycka så det är viktigt att ha bra flöde in.

Pumpen skall omsätta vattnet 3-4ggr per dag för att få bra redning och den långa slangen behöver kompenseras med tjockare slang + större pump. Någon som är smart kan säkert räkna på det men jag vet ej hur...

/N

Tackar för svar! har tänkt om lite och nu går vi efter att vi placerar pumpen precis brevid eller under skimmern, dvs den kommer inte behöva suga vatten mer än ca 3-4m (med självfall). Dock så är det ju fortfarande samma sträcka som ska tryckas.

När jag kollar tabellen i tidigare inlägg så tolkar jag det som att vi inte får något bortfall (vilket verkar konstigt) pumpen vi blivit offererade är denna: https://www.spapoolshopen.se/varumarken/kripsol/kripsol-koral-075-hk-055-kw-230v

//P
Thermopool 3,5x7m

Utloggad Frittehallberg

Jag har nästan samma sträcka, av samma anledning, få tyst. Vill inte höra pumpen och nu står den skyddat inomhus.
Jag har räknat på det, titta i nomogram (tabell med tryckfall) och jag drog en 50mm PVC slang. Poolen håller ca 43m3 vatten.
Isolerade slangen med rörisolering och smällde på ett avloppsrör (110 mm) utanpå allt för att få det skyddat.
Nu köpte jag en tryckstyrd pump som jag kan programmera att gå olika hastigheter, olika tider (3 olika program).
Jag tänkte varva ner den på nätterna och då får jag ända rening och värme ut i poolen. 
Nu var pumpen 3 ggr dyrare i inköp, men efter räknat på det, så har den tjänat in sig på 6 år (hoppas den håller), jämfört med en 1 hastighetspump.
Nu köpte jag en för stor pump (1hk hade räckt men för samma pengar fick jag en 1,5hk) men vill jag gasa (öka frekvensen) och rena så har jag valet att göra det.

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #9 skrivet: april 14, 2020, 15:59:26:26 »
Jag har nästan samma sträcka, av samma anledning, få tyst. Vill inte höra pumpen och nu står den skyddat inomhus.
Jag har räknat på det, titta i nomogram (tabell med tryckfall) och jag drog en 50mm PVC slang. Poolen håller ca 43m3 vatten.
Isolerade slangen med rörisolering och smällde på ett avloppsrör (110 mm) utanpå allt för att få det skyddat.
Nu köpte jag en tryckstyrd pump som jag kan programmera att gå olika hastigheter, olika tider (3 olika program).
Jag tänkte varva ner den på nätterna och då får jag ända rening och värme ut i poolen. 
Nu var pumpen 3 ggr dyrare i inköp, men efter räknat på det, så har den tjänat in sig på 6 år (hoppas den håller), jämfört med en 1 hastighetspump.
Nu köpte jag en för stor pump (1hk hade räckt men för samma pengar fick jag en 1,5hk) men vill jag gasa (öka frekvensen) och rena så har jag valet att göra det.

Låter bra! var köpte du isoleringen? jag har lagt ner ett 120mm rör i backen redan där ajg tänkt dra detta (ska komplettera med ett till senare där jag behöver handgräva).
Vi kommer ha en 3,5x7m pool och isåfall rör det sig om ca 37m3 vatten. Är det ett måste anser du att använda mig av en större pump samt frekvensstyrd om jag monterar pumpen direkt efter skimmern så den kan trycka vattnet istället för att suga.


//P
Thermopool 3,5x7m

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #10 skrivet: april 14, 2020, 18:56:21:21 »
Hej,
Men om du ändå tänker sätta pumpen nära skimmern, kan du väl sätta allt annat där med?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #11 skrivet: april 14, 2020, 23:28:40:40 »
Hej,
Men om du ändå tänker sätta pumpen nära skimmern, kan du väl sätta allt annat där med?

Värmepumpen kan jag ju inte ha där vilket innebär att jag ändå måste pumpa allt vatten till den.
Sandfiltret skulle ev. få plats men inte säker.
Thermopool 3,5x7m

Utloggad Frittehallberg

Efter jag räknat på besparing osv så behövs det inte särskilt ”tjock” isolering.
80 mm rörisolering från swedol. 13mm isolering runtenom.

Jag rekommenderades 1hk och räkna på det. En 0,75hk hade precis klarat mitt jobb.
Men 1hk och 1.5hk var samma pris.
En frekvensstyrning rekommenderar jag om man vill kunna styra flödet beroende på belastningen. Många som badar, dammsuga bottnen=mer rening. Nattetid=varva ner och spara ström, men rening och värme går fortfarande ut.

En enhastighetspump måste man plocka ut mer noggrant så flödet inte blir för lågt eller högt. Man kanske sätter timer på den så den startar och stoppar vissa klockslag, för att spara ström, oljud.

Alla pumpar/manualer jag sett (undercentralerna mm), brukar pumpar monteras, innan och nära värmekällan så den suger från returledningen.
Har säker med värme och kavitationer att göra.
Sätt pumpen efter skimmern. Den fungerar där med. Men ta hänsyn till höjder så inte du får mycket luft i systemet varje gång pumpen stannar. Då får du sätta backventil och får tryckfall i rören.

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #13 skrivet: april 28, 2020, 21:54:04:04 »
För att svara hur vi kommer göra så kommer vi prova att ställa värmepumpen vid väggen utanför sovrummet, fungerar det inte så får det bli ett projekt i höst att flytta den helt enkelt.
Så i det fallet så kommer vi bara behöva pumpa vattnet ca 7m istället.
//P
Thermopool 3,5x7m

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Dragning av slang till thermopool - 40m mellan pump och skimmer, dumt?
« Svar #14 skrivet: april 29, 2020, 13:58:47:47 »
Detta kanske blir för tekniskt avancerat.
Jag skulle iallafall titta på en lösning som har en VP i egen krets och en värmeväxlare. Dvs kör inte poolvattnet direkt till VP.
Jag säger inte att det är bäst men jag skulle definitivt undersöka möjligheten och sedan välja.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan