CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kladdig yta  (läst 1257 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heidina

Kladdig yta
« skrivet: maj 31, 2020, 18:27:47:47 »
Jag har en enkel självstagande pool, rymmer ca 2 m3. Den har en Intex filterpump. För några dagar sedan fyllde jag poolen och la i en mini-veckotablett klor (symklosen och aluminiumsulfat). Nästa dag hade ytan en tunn gulaktig beläggning som drivit ihop i linjer på sidan motsatt pumpen. Jag antog att det var pollen och fiskade upp det med en håv. Till min förvåning luktade det starkt, lite terpentinaktigt, och konsistensen var som ett mycket kladdigt tuggummi. Gick inte bort från händerna eller håven med diskmedel. Lyckades skrubba bort det till slut med just terpentin, vågade inte med bensin eller aceton på min plasthåv. Dessutom var vattnet mjölkigt, med lite små vita partiklar omkringflytandes.

pH 6-7. Filtret igensatt, men det var inte så tjocka lager som jag väntat mig. Kanske för att både in- och utflöde ligger minst 1 dm under ytan. Till saken hör också att jag har en autistisk sexåring som man har svårt att fråga ut om ev. aktiviteter. En flaska såpa hälldes ut i källarens badrum under dagen. Ingen antydan till skum i vattnet. Starkare kemikalier förvaras strikt inlåst.

Efter att ytbeläggningen tagits bort är vattnet fortfarande mjölkigt och luktar svagt av något starkt. Vill ogärna bada i det.

Någon som har något förslag på vad som hänt? Är det bara att tömma och hoppas på bättre lycka?
« Senast ändrad: maj 31, 2020, 18:32:04:04 av Heidina »

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kladdig yta
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2020, 19:52:28:28 »
Hej,

Först måste jag tacka dig för mycket bra information om ditt vatten. Oftast brukar det komma frågor med mycket lite information om vatten och kemikalier osv. Ändå brukar vi svara. Mycket lätt att dra fel slutsatser utan rätt information.

En del av det gula kan vara pollen. Vidare med aluminiumsulfat hamnar det på botten av poolen. Det som hamnar vid ytan är det sista steget av bundet klor (trikloramin). Den är gul och oljig. Sticker verkligen i näsan. En föregångare till nitroglycerin och dynamit.

Tyvärr är det så om utsuget/skimmern ligger under ytan kommer alltid denna trikloramin skvalpa runt vid utsuget. Den kommer förr eller senare dunsta till luften. Den beter sig som olja på vatten.

Klor tillsammans med svett och/eller urin bildar denna trikloramin.

Det är därför man brukar tillsätta mer klor för att få bort denna.

Ofta kan det vara bra att mäta sitt vatten på olika sätt.

När detta uppstår kan du ha i kanske 3 tabletter och vänta någon dag innan bad. Tror du bör byta vatten var 3-4 vecka?

Tror du får leva lite med grumligt vatten. Dessa filter kan inte ta de finaste partiklarna som orsakar grumlighet. Tror ändå det är mindre grumligt än i en sjö.


MVH
Roger





« Senast ändrad: maj 31, 2020, 20:19:13:13 av Roger. »

Utloggad Heidina

SV: Kladdig yta
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2020, 23:45:00:00 »
Tack så hemskt mycket! Det är mycket möjligt att någon liten kissat i vattnet. Jag ska ha i mer klor och hoppas på det bästa! :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag